ads1
ads3
تغییر رنگ سایت

شبکه های اجتماعی جامعه

آرشیو
آرشیو
آرشیو
Print This Post

حسین پورصفر
نگاهی به رمان پوست طبل


نگاهی به کتاب ر مان پوست طبل اثر محمود بدیه.

در نقد داستان و رمان نه نام نویسنده مهم است و نمی بایست سعی برای تبلیغ کتاب در دستور کار منتقد قرار بگیرد. چیزی که باید همواره مورد توجه باشد متن اثر است و بس. روایت پوست طبل روایت خوبی است. به این جهت که در تحلیل نهایی با مخاطب ارتباط عینی و عاطفی برقرار می کند. افراط در ایجاز که به گمان من نویسنده تعمدا در خلق این اثر بکار گرفته باعث شده که مخاطب با بسیاری صفحه سفید در متن مواجه باشد. این امر گرچه ممکن است مخاطب را به دردسر بیاندازد اما نثر و زبان خوب این رمان این کاستی را جبران می کند. روایت این رمان در تحلیل نهایی روایت شخصیت نیست. یعنی روایتی نیست که یکپارچه دلمشغول شخصیت باشد. گرچه در باره برخی شخصیت ها کم فروشی نمی کند و به جزییات زندگی آن ها در طول رمان می پردازد. روایت رمان بیش تر دلمشغول معنا و طرح پرسش است و از این نگاه بخوبی از عهده این کار برآمده است. نویسندگان بسیاری به ویژه در آمریکا موضوع و مساله رنگین پوستان را بعنوان موضوع در داستان و رمان بکار گرفته اند. اما قریب به اتفاق این موضوع را در حوزه اجتماعی و سیاسی مطرح و به نمایش گذاشته اند. تفاوت روایت پوست طبل با آن آثار در این است که از منظر اجتماعی و زیبا شناختی به کنجکاوی و جستجو پرداخته است. نگاه زیبایی شناسانه به این امر روی لبه تیغ راه رفتن است. این نوع نگاه همانگونه که در عالم واقعیت مثل خیلی از پدیده های زندگی اجتماعی سلیقه ای است و به انجام نمی رسد.


در رمان هم که برگرفته از عالم واقع است در حد نمایش واقعیت و طرح پرسش باقی می ماند. سرتاسر رمان طرح پرسش و جوانب گوناگون آن است. روایت از زوایای گوناگون و متنوع این موضوع را به نمایش می گذارد البته در قالب روایت داستانی و بدون کم فروشی و زیاده خواهی. بدون افراط و تفریط در نمایش و طرح پرسش بلکه همانگونه که در عالم واقع و زندگی روزمره جریان دارد. خوبی روایت در این است که با اینکه این موضوع بارها و بارها در رمان مطرح می شود و کمی اغماض روایت جز این نیست ولی روایت از نفس نمی افتد و هیچگاه دچار فراز و فرود نابهنگام و غیر داستانی نمی شود. از زاویه های گوناگون توسط خرده روایت های مختلف و حتا ناهمگون این موضوع و این پرسش درون مایه و محور اصلی رمان است. روایت به هر کجا که سر می کشد خواسته و ناخواسته لاجرم بر می گردد به این موضوع اصلی و پرسش و دست از کنجکاوی و جستجو برنمی دارد. پرسش نیای داستان و رمان است و بدون آن داستان و رمان سامان نمی یابد. به ویژه زمانی که پرسش پس از پایان داستان و رمان همچنان ذهن مخاطب را درگیر و رها نکند و او را به فکر و اندیشه ورزی وادارد…

حسین پورصفر

اخبار مرتبط
نظرات

تیتردو

گفت و گو با حمید موذنی ، نویسنده و پژوهشگر اجتماعی گفت و گو از: الهام بهروزی
به مناسبت تولد خیام نیشابوری گفت و‌گو با حمید موذنی، نویسنده و پژوهشگر اجتماعی گفت و گو از الهام بهروزی ۱. در مورد زیست دیرینه مردم بوشهر با اشعار خیام‌خوانی توضیح بدید و اینکه چرا رباعیات خیامی در این منطقه از دیگر سروده‌های شاعران بزرگ پیش گرفته و مردم این منطقه با آن‌ها بیشتر همذات‌پنداری […]
آرشیو

مقالات

نادر هوشمند
سایه دوم تو
نادر هوشمند
اصلان آفریقایی و واپسین صورتک او
نادر هوشمند
آخرین ساعات زندگی یک گربه
نادر هوشمند
از ادعاهای یک دیوانه
نادر هوشمند
بازگشت از مرگی که در بیمارستان بوعلی سینا اتفاق افتاد
غزال ساکی
زنان و مشارکت سیاسی
حمید موذنی
شجریران
غزال ساکی
روزنامه‌نگار حوزه‌ی جامعه و زنان
محمود بدیه
کلیسای گریگوری
حمید موذنی
توسعه بدون مطبوعات آزاد رخ نمی‌دهد
اسلاوی ژیژک
به برهوتِ ویروسی (وایرال) خوش آمدید
محمد غمخوار
رفتار دوگانه کرونا در بوشهر
علی شیخ زاده
استندآپ کمدی و طنز در دنیای مدرن
احمدزیدآبادی
مجلس یازدهم؛ پدیده‌ای نوظهور؟
پدرام باقری
دو نکته درباره قتل رومینا
راضیه اشعثی
ما بر مخروبه ای از بنیان های زیستی نشسته ایم!!!
ایرن واعظ‌زاده
کامو و مفهوم عدالت
مبین کرباسی
هزارمیلیارد تومان کجاست؟
یاشار تاج‌محمدی
در سوگِ خویش‌کاران (تاملاتی در پروژه‌یِ فکریِ شاهرخِ مسکوب)
هانا موسوی
“جهان مد و کالا شدگی زنان “
مرتضی رضایی
به وقت تتلو… به وقت شجریان… به وقت گوگوش
اسلاوی ژیژک
پاندمیک؛ کرونا جهان را تکان می‌دهد
غزال ساکی
نقد فمینیستی شاهنامه
سید مسعود حسینی
نگاهی به “بیمار در بیمارستان”
آلن بدیو
در مورد وضعیتِ اپیدمی
اسلاوی ژیژک
ما گونه‌ای هستیم که به حساب نمی‌آید
نعمت الله فاضلی
به خانه برمی‌گردیم اما به کدام خانه؟
جواد کاشی
مرگ دورِهَم عروسی است
حمید موذنی
جهان و کرونا: امروز و فردا
روزبه آقاجری
میراث زنده یک مبارز سوسیالیست
امیر ارسلان ادیب
چه‌کسی در خانه نمی‌ماند؟
امین بزرگیان
بوردیو و خرید در مواقع اضطراری
مهسا اسدالله‌نژاد
نیروی چشم‌های خیره مردم
پدرام باقری
ما در وضعیتِ بی‌دولتی قرار گرفته‌ایم
امیر ادیب
دختران خیابان انقلاب و رهاسازی نیروی «امتناع»
جان ام بری
چگونه آنفلوآنزای دهشتناکِ ۱۹۱۸ در سراسر آمریکا شیوع یافت؟
پدرام باقری
دو نکته درباره پرسش و پاسخ در سنای آمریکا
سید مسعود حسینی
کورونا و کورا – مرگ و پروا
مهسا اسدالله‌نژاد
کرونا و دو مسئله‌ی «غیرطبیعیِ» آن
امیر ارسلان ادیب
آپارتاید کارگری
آرشیو