ads1
ads3
تغییر رنگ سایت

شبکه های اجتماعی جامعه

آرشیو
آرشیو
آرشیو
Print This Post

مهران فقیه
گشتی در بافت تاریخی بوشهر

گشتی در بافت تاریخی بوشهر

مهران فقیه
در سال ١٧٣۶ میلادی و در دوره نادر شاه افشار شبه جزیره بوشهر رونقی دوباره گرفت.
این شهر اصیل راز انگیز، از سه طرف شمال، شرق و غرب به دریا و تنها راه خشکی آن از سمت جنوب بوده است بدین ترتیب که دیواری محافظ، قد علم کرده و طولانی افراد را به “دروازه ” ی بوشهر که محل ورود و خروج بود راهنمایی می کرد.
شهر بوشهر از چهار محله اصلی به نام های”کوتی”، بهبهانی، شنبدی و دهدشتی تشکیل می شد. ترجیح می دهم شرح سفرم را از ضلع غربی شهر بوشهر و محله کوتی یعنی بزرگترین محله بافت تاریخی بوشهر ، و از “آب انبار قوام” که حدود یکصد و پنجاه سال پیش به دستور حاکم فارس “حاج ابراهیم کلانتر ” بنا شده شروع کنم .
آب انبار قوام بنایی است که اسکلت اصلی و طاقش از سنگ های رسوبی خیلی مقاوم ، پوشش داخلی آن از “ساروج” تشکیل شده است و در حال حاضر کاربرد تجاری دارد.
در همین ضلع غربی محله کوتی پرواز پرستوهای دریایی مهاجر بسیار دیدنی و بیاد ماندنی ست .
مردم بوشهر برای این میهمانان پر سر و صدای فصلی ، احترام خاصی قائلند و همواره از آنها با گرمی و مهربانی پذیرایی می کنند.
بعد از تماشای پرندگان و دریای نیلگون فارس با من به سمت کنسولگری بریتانیا (عمارت کوتی) که علت اصلی نام گذاری محله کوتی همین بنا بوده است بیایید.
این عمارت در دل خود کلیسایی به نام ” ظهور مسیح” دارد و به روایتی در سال ١٢٩۴ بنا شده است.
این عمارت مانند سایر بناهای بافت تاریخی بوشهر U شکل و در دو طبقه احداث گردیده است.
پس از گذر از کنسولگری به مسجد شیخ سعدون یکی از چند مسجد اهل تشیع در محله کوتی می رسیم .
این مسجد در گذشته ای دور محل شکل گیری اعتراضات مدنی مردم بر علیه اشغالگران بوده و بیش از دو قرن پیش توسط “شیخ مسعود آل مذکور” بنا شده است .
از کنار مسجد به میدان وسیعی می رسیم که امروز “دانشکده معماری دانشگاه خلیج فارس” در آن قرار دارد و ساختمانهای در حال مرمت زیادی از جمله “عمارت نجفی ” در همسایگی مسجد واقع شده است.
عمارت نجفی هم اکمون در حال مرمت است؛ مصالح بکاررفته در این بنا را سنگ های رسوبی، ساروج و چوب چندل تشکیل می دهد و معماری آن از نوع “بیت میلانی” می باشد.
بعد از گذر از این بنای زیبا در فاصله ای نه چندان دور به مسجد اهالی تسنن می رسیم و در همین محدوده “کنیسه یهودیان” نیز وجود داشته که نشان از ذهن زیبا نگر مردمان نیک اندیش و با فرهنگ آن دوران همچنین زندگی مسالمت آمیز مذاهب مختلف در کنار یکدیگر دارد.
آب و هوای گرم و مرطوب بندر بوشهر، رطوبت بیش از حد و گرمای طاقت فرسای تابستان باعث شده تا بافت قدیم بوشهر برای کاهش اثرات این آب و هوا، کوچه‌های بسیار باریک و ساختمانهای دو طرف کوچه‌ها بسیار بلند بنا شود.
بلندی ساختمان ها باعث می شد که کوچه‌ها همواره سایه داشته باشند و نور خورشید مستقیما به آنها نتابد. از سوی دیگر باریک بودن کوچه‌ها سبب ایجاد کوران شده و هوا در آنها جریان پیدا می کرد و رطوبت را به حداقل میرساند.
کمبود زمین و امنیت شهر تجاری بوشهر در آن ایام علت دیگر شکل و اندازه کوچه های بافت تاریخی بوشهر می باشد.
آنچه گفته شد شرح مختصری بود از آنچه که در محله کوتی بوشهر قرار دارد. محله ای که به جز وجود ابنیه های تاریخی قدمت و فرهنگی بسیار غنی دارد و حفظ این قدمت به دست اهالی فرهیخته این محله رقم خورده است
چراکه بقای بافت های تاریخی شهری حضور فرهنگ و تاریخ آن است و فرهنگ تنها زمانی هویدا می شود که زندگی در محله های آبا و اجدادی مان توسط خودمان جریان داشته باشد و بدون شک بی حضور مردم بومی و اصیل منطقه ، بناهای متروکه جز مثنوی اندوه چیز دیگری نخواهند سرود.

نظرات

تیتردو

حمید موذنی
گفت و گو از: سودابه زیارتی مردم بوشهر، مردمی مظلوم و آرام هستند. به‌نظر شما آیا این یک ویژگی مثبت و افتخارآمیز برای بوشهری‌هاست؟ این خصوصیت تا چه اندازه باعث آسیب این مردم شده؟ شما فکر نمی‌کنید این مظلومیت تا حد زیادی مردم را از همدلیِ عملی نسبت به یکدیگر دور کرده است؟(باتوجه به این‌که […]
آرشیو

مقالات

حمید موذنی
شجریران
غزال ساکی
روزنامه‌نگار حوزه‌ی جامعه و زنان
محمود بدیه
کلیسای گریگوری
حمید موذنی
توسعه بدون مطبوعات آزاد رخ نمی‌دهد
اسلاوی ژیژک
به برهوتِ ویروسی (وایرال) خوش آمدید
محمد غمخوار
رفتار دوگانه کرونا در بوشهر
علی شیخ زاده
استندآپ کمدی و طنز در دنیای مدرن
احمدزیدآبادی
مجلس یازدهم؛ پدیده‌ای نوظهور؟
پدرام باقری
دو نکته درباره قتل رومینا
راضیه اشعثی
ما بر مخروبه ای از بنیان های زیستی نشسته ایم!!!
ایرن واعظ‌زاده
کامو و مفهوم عدالت
مبین کرباسی
هزارمیلیارد تومان کجاست؟
یاشار تاج‌محمدی
در سوگِ خویش‌کاران (تاملاتی در پروژه‌یِ فکریِ شاهرخِ مسکوب)
هانا موسوی
“جهان مد و کالا شدگی زنان “
مرتضی رضایی
به وقت تتلو… به وقت شجریان… به وقت گوگوش
اسلاوی ژیژک
پاندمیک؛ کرونا جهان را تکان می‌دهد
غزال ساکی
نقد فمینیستی شاهنامه
سید مسعود حسینی
نگاهی به “بیمار در بیمارستان”
آلن بدیو
در مورد وضعیتِ اپیدمی
اسلاوی ژیژک
ما گونه‌ای هستیم که به حساب نمی‌آید
نعمت الله فاضلی
به خانه برمی‌گردیم اما به کدام خانه؟
جواد کاشی
مرگ دورِهَم عروسی است
حمید موذنی
جهان و کرونا: امروز و فردا
روزبه آقاجری
میراث زنده یک مبارز سوسیالیست
امیر ارسلان ادیب
چه‌کسی در خانه نمی‌ماند؟
امین بزرگیان
بوردیو و خرید در مواقع اضطراری
مهسا اسدالله‌نژاد
نیروی چشم‌های خیره مردم
پدرام باقری
ما در وضعیتِ بی‌دولتی قرار گرفته‌ایم
امیر ادیب
دختران خیابان انقلاب و رهاسازی نیروی «امتناع»
جان ام بری
چگونه آنفلوآنزای دهشتناکِ ۱۹۱۸ در سراسر آمریکا شیوع یافت؟
پدرام باقری
دو نکته درباره پرسش و پاسخ در سنای آمریکا
سید مسعود حسینی
کورونا و کورا – مرگ و پروا
مهسا اسدالله‌نژاد
کرونا و دو مسئله‌ی «غیرطبیعیِ» آن
امیر ارسلان ادیب
آپارتاید کارگری
مصطفی مهرآیین
نابود کردن فرآیندها،نابود کردن زندگی و تولید خشونت
نوید کلهرودی
شرحی بر کتاب اندیشیدن و ملاحظات اخلاقی از هانا آرنت
سعید ربیعی
انقلاب لهستان: لخ‌والسا و اتحادیه‌ی کارگری
حمید موذنی
عشق در سالهای وبا
حمید موذنی
درس های سریال تاج و تخت
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
آرشیو