ads1
ads3
تغییر رنگ سایت

شبکه های اجتماعی جامعه

آرشیو
آرشیو
آرشیو
Print This Post

یاداشتی بر قطعه موزیک یادم ره از لاریان


موسیقی بوشهر از دیرباز ساختاری را حفظ نموده که این موسیقی را از ان اصالت بومی اولیه تبدیل به موسیقی ای سنتی نموده است.
این اتفاق را نمیتوان از نواقص و معایب موسیقی بوشهر دانست ولی سلسله اتفاقاتی گوناگون را در پی بود که متاسفانه اهالی این هنر، خود را پشت دربهای موسیقی بندرعباس دیدند.

یکی از بزرگترین مشکلات و البته اشتباه بعضی از موزیسینهای توانمند بوشهری در عین ارائه ی حرفه ای اثر، ساختار جدید خود را طی قالب موسیقی بندر عباس و خوزستان بنا گذاشتند و چون پیشرو بودند متاسفانه ساختار باعث شد اصالت تبدیل به حاشیه نشینی در حاشیه پراکنی موسیقیایی شد و موسیقی در بوشهر در مسیری دیگر دنبال شد.

اما با شنیدن این اثر اتفاقی جالب در موسیقی شهرم برایم رقم خورد.
من و همکارم با شنیدن این اثر متوجه موضوعی جالب شدیم؛ این اثر با بهره از ریتمهایی که امروزه همگان انرا بندری میخوانند، موسیقی غنی بوشهر را به تصویر میکشاند.

اثری که در شاخه ی فیوژن خودنمایی میکند و به خوبی المانها و نشانه های تصویری در ان مشهود است، بدون انکه تصویری به نمایش گذاشته شود.
تنظیم کننده ی این اثر با ظرافتی خاص در بخش ریتم، گوشه ای از موسیقی ایینی بوشهر را که امروزه در قالبهای موسیقی بندر عباس انرا میشناسیم با رعایت ضربات قوی و ضعیف در بخش میزانها و صد البته شکستهای کلاسیکی که نوازنده ی کوبه ای این اثر انرا به خوبی در ملودی ها حل کرده و تنوعی را به موسیقی بوشهر داده است که در حاشیه ی تفکر موسیقیایی سنتی منطقه گم شده بود.
اگر کمی به گذشته برگردیم متوجه خواهیم شد موسیقی بندر عباس تلفیقی از موسیقی اعراب و منطقه ی بلوچستان و گاهی تلنگر به هندوها میزند، از شرایط اقلیمی و جوی ای که در استان هرمزگان و بلوچستان که تاثیر به سزایی در حاشیه ی دریای پارس و ابهای هرمز و, عمان در طول تاریخ داشته است کاملا این مهم هویداست، اما منطقه ی بوشهر با گرایش به مناطق لر نشین و موسیقی اعراب غربی ای چون عراق و سوریه و گاها مصر و مراکش و حتی خطه ی مسلمانان فلسطین و گاهی فراتر تنوع اکادامیک سنتی ایران را بیشتر به خود گرفت، این نکته ی بسیار مهمی است که گروه سیریا بخوبی ان را درک نموده و چون تئاتری، قطعه ای بسیار زیبا و قدرتمندی را از نگاه رعایت ساختارهای اکادمیک و مهمترین موضوع، انتقال و ارتباط و به تفکر واداشتن نسل امروزی ایران زمین را به معرض دید عموم میگذارد و نه اینکه فقط شنیده شود.
این نوع موزیک میتواند مخاطبی را از هر اقلیمی باش؛نوع ملودی، گویای کلام و استفاده از موسیقی های اصیلی که با تغییر اتی جزیی خاطرات مخاطب بومی را قلقلک داده و تفکر قدرتمند خود را با بازی ای عاشقانه با ملودی و کلام و صدای دلنشین خواننده به انتهای درد رسانده و چون مادری که نه ماه درد را تحمل میکند و با درد فراوان میوه ی زندگی اش را به حیات مینهد، قطعه را به میوه ی زندگی موسیقیایی بوشهر تبدیل میکند؛ البته بازتاب اینگونه تفکرات در ساختار سنتی بسته با ساختار سنتی پیش رو متفاوت است و امیدوارم که همانطور که ما لذت بردیم، شما هم لذت ببرید.

موزیک : لینکدانلود
با سپاس فراوان.
سیامک بیشکی

اخبار مرتبط
نظرات

تیتردو

در حوزه دشتي و تنگستان
سرویس خبر جامعه آنلاین: عصر امروز محمدحسین بکمی در گفتگو با جامعه آنلاین خبر اعلام نامزدی اش برای انتخابات مجلس را تایید کرد. لینک کوتاه:
آرشیو

مقالات

حمید موذنی
درس های سریال تاج و تخت
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
حامد داراب
چرا داریوش آشوری روشنفکر است؟
محمدمهدی اردبیلی
غذا و وسوسه‌های شیطان
اسلاوی ژیژک
وقتی گزینه‌هایِ پیش‌ِ رو یکی از یکی بدترند
میشل فوکو
قدرتِ مقاومت‌کردن
حسام سلامت
در نقد اسطوره‌ی مردمِ همیشه خوب
حسین باقری
«فرو رفتنِ کلمه در فعلنِ پهلوها»
فرشاد پارسیان
حقوق و اخلاق در آرا بنتام
امیر محقق
۷ کتاب با موضوع «شهر» که باید بخوانیم
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
ساره واعظی لقب
«آبی یا صورتی»؟
آتنا مرکزی
نقش زنان در افزایش سرمایه های اجتماعی
آتنا مرکزی
خشونت علیه زنان: خشونت علیه جامعه
ملوین کانر
فرهنگ جوانان امروز ستایندۀ مرگ است
سمیرا بهزادی
فتوت ایرانی در دوره ایلخانی
محسن رنانی
فردا اول خلقت است
حمیدموذنی
یازدهم سپتامبر مبدا جهان جدید
ناصر فکوهی ۶۶
پیکان: ظهور و سقوط یک «افتخار ملی»
آتنا مرکزی
تبعیض جنسیتی در کابینه دوازدهم
مهدی یسری
مفهوم برنامه ریزی فرهنگی
ستاره تناور
مدنیت،شهروندی و کنش های معطوف به اخلاق
محمد رضا فولادی
چرخه حیات تروریسم جهادی در خاورمیانه
کیتی رویف
نویسندگان بزرگ چطور با مرگ زندگی کردند؟
محسن رنانی
جوانه‌های بلوغ در شمالِ جنوب
محمد فاضلی
کلنگ‌ها را غلاف کنید
نسرین ریاحی
مرزها در گام معلق لک لک ها
علی آتشی
جایی میان رمانس و خشونت
درک تامپسون
خودتان باشید
مهتا بذرافکن
چرا آب در ایران امنیتی شد؟
مسعود نیلی
در ضرورتِ کینه‌زدایی از سیاست
محمد فاضلی
باید خشمگین باشیم: بحران محیط زیست
تونی جات
از تاریخ چه آموخته‎ایم؟ احتمالاً هیچ
بهروز غریب‌پور
معلق در فضا
آتنا مرکزی
سهم زنان از امید
زیگمونت باومن
سلامتی و نابرابری
حمید موذنی
استاد ایرانی و آسیب شناسی چاپلوسی اجتماعی در ایران
اولریش بک و الیزابت بک‌گرنشایم
آشوب جهانی عشق
 
مصطفی ملکیان
در مصائب فقدان گفت و گو
حمید موذنی
کمدی اطلاع‌رسانی و تراژدی واقعیت خبر در ایران
آرشیو