ads1
ads3
تغییر رنگ سایت

شبکه های اجتماعی جامعه

آرشیو
آرشیو
آرشیو
Print This Post

وضعیت نشست های ادبی راضی کننده نیست

مینادرعلی: وضعیت کارگاه ها و نشست های ادبی خیلی راضی کننده قشر آوانگارد و پیشرو و حتی سنتی حرفه ای نیست و بعضا تکرار و تکرر وضعیت های سابق مانع از حضور افراد متخصص و حرفه ای در این محافل می شود .نگاه و رویکرد این محافل ادبی بیشتر به سمت شعر گام برداشته است و باید گفت که جامعه احساسی فعلی گرایش و ترغیب جلسات ادبی را به این سمت کشانده و کم حوصلگی مردم هم بی تاثیر نیست.

 

 

مینا درعلی/ کارشناس ارشد ادبیات نمایشی(عضو هیات موسس انجمن اهل قلم

۱٫ادبیات داستانی استان بوشهرنسبت به دهه ها ی گذشته و ادبیات داستانی ایران در چه وضعیتی است؟
بارها و بارها تحولات اجتماعی و سیاسی ایران باعث رکود و یا ایستایی ادبیات و به خصوص حوزه داستانی شده است که در حال حاضر هم یکی از این وضعیت های حاکم بر حوزه ادبیات رایج است و البته استان بوشهر هم پیرو همین تحولات دارای رکود در حوزه داستان و ادبیات داستانی گردیده است .

۲٫ادبیات داستانی بوشهر دارای چه شاخص ها و معیارهایی است؟
ادبیات داستانی استان بوشهر دارای شاخصه ها ی خاصی از جمله نوع داستان،روایت و گاهی نیز زبان غیر معیار و برخی مواقع بومی است و البته دارای جغرافیای خاص که نویسندگان بوشهری را دارای سبک کرده است .

۳٫داستان نویسان برجسته ی نسل نو ادبیات داستانی استان بوشهر چه کسانی هستند و چه ویژگی های ادبی برجسته ای دارند؟
در حال حاضر نویسندگان انگشت شمار اما خلاقی را در حوزه ادبیات داستانی داریم که برخی آثار خود را به چاپ رسانده و برخی دیگر هنوز به صورت پراکنده آثار خود را ارائه می کنند .
اما از برجسته ترین های نسل نو ادبیات داستانی سعید بردستانی ، حسین زارع ، سعید نیا ،زهره سعد زاده ، محمدرضا محمد زادگان و لاری دشتی وحسین دهقانی و چند نفر دیگر هستند که فعلا حضور ذهن ندارم.

۴٫چرا ادببات داستانی استان بوشهر در حوزه ملی نمود و بروزی تاثیر گذار ندارد؟
چه کسی این حرف را زده ؟ برای من عجیب است که آیا صادق چوبک ، رسول پرویزی و نجف دریابندری ،اسماعیل رایین،همایون خرم ،عبدالحسین شریفیان ،منوچهر آتشی،منیرو روانی پور،علی باباچاهی،محمد رضا نعمتی زاده ، و … که هم در حوزه نگارش داستان و گاهی نیز در حوزه نقد و بررسی و تحقیق و پژو هش این حوزه دستی بر آتش دارند چگونه میتوانند تاثیری و یا نمودی در حوزه ملی نداشته باشند ؟ !!

۵٫وضعیت کارکاههای ادبی و انجمن های ادبی استان بوشهر در حوزه ادبیات داستانی چگونه است؟
وضعیت کارگاه ها و نشست های ادبی خیلی راضی کننده قشر آوانگارد و پیشرو و حتی سنتی حرفه ای نیست و بعضا تکرار و تکرر وضعیت های سابق مانع از حضور افراد متخصص و حرفه ای در این محافل می شود .نگاه و رویکرد این محافل ادبی بیشتر به سمت شعر گام برداشته است و باید گفت که جامعه احساسی فعلی گرایش و ترغیب جلسات ادبی را به این سمت کشانده و کم حوصلگی مردم هم بی تاثیر نیست.

۶٫کدام ادارات و سازمان های فرهنگی توجه بهتر و بیشتری به ادبیات در بوشهر دارند و کدام ها توجهی به ادبیات ندارند؟
این که ادبیات داستانى ما مورد توجه ادارات می باشد یا نمی باشد ، نیاز به بررسی و آمار گیری دقیق و حرفه ای است و من در حال حاضر این کار را انجام نداده ام ،اما باید بگویم در سال های اخیر دانشنامه های شهر بوشهر زیر چاپ رفته و کتاب های متعددی در حوزه های شعر و داستان چاپ شده که همه در بیلان کاری ادارات می گنجنداما بررسی این که آیا عرضه و تقاضا ی جامعه و افراد حرفه ای ومتخصص در تولیدات این اداره ها ی فرهنگی برابری دارد یا خیر جای بحث جدی تری را دارد .

واضح تر بگویم، بسیاری از کتاب های داستان یا شعری که در این استان و سایر استان ها چاپ می شود شاید نیاز فعلی جامعه باشداما سلیقه داستان نویسان و شاعران حرفه ای این استان نیست که البته ایرادی هم ندارد زیرا که سلیقه های متععدی در این حوزه ها وجود دارد و من معتقدم که چاپ کتاب باید برای تمامی اقشار جامعه صورت بگیرد اما حرفه ای گری و غیر آن باید با توازن خاصی پیش برود !

۷٫مهم ترین اثار ادبیات داستانی معاصر بوشهرکدامند؟
تنگسیر و سنگ صبور چوبک ،سیاسنبو و تیله آبی محمد رضا صفدری، کنیزو منیرو روانی پور،غریبه در بخار نمک احمد آرام و آس نحس محسن شریف قابل تامل و بررسی هستند و از نسل جدیدتر ها هم با اینکه در حوزه ادبیات داستانی کم تر از شعر شاهد نشر و تولیدات مکتوب بوده ایم اما می توان به داستان های سعید بردستانی به خصوص” نهنگ تاریک” اشاره کرد.

۸٫راه حل پیشنهادی شما برای ارتقا کیفی ادبیات داستانی بوشهر چیست؟
در حال حاضر ما با معضل کتابخوانی روبرو هستیم و از سویی هم شاهد رکود یا ایستایى چاپ کتاب های داستانی هستیم که دو محور اصلى باعث این رکود شده ، یکى مقید بودن نویسندگان به چارچوب هاى ذهنى خود و دوم عدم تقاضای جامعه.

در خصوص مشکل اول باید گفت در کشور ما چیزى به نام روند آموزش کتابخوانى و رمان خوانى و جود ندارد. باید آموزش کتابخوانی از دوران کودکی و دبستان آغاز شود تا عرضه و تقاضا همزمان با هم در نسل آینده رشد کند که این رسالت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آموزش و پرورش را بسیار پررنگ و حائز اهمیت می کند و بعد از آن دادن وام های کم بهره به نویسندگان جهت چاپ کتاب های خود از طرف نهادهای مسئول و بانک ها می باشد که می تواند مشکل دوم را تا حدودی حل کند و از سویی برگزاری جشنواره های داستانی بدون غرض ورزی و باند بازی های رایج در ایران می توانند رقابت سالمی را در زمینه های ادبی ایجاد کند و مهم تر از همه خود باوری نویسندگان نسل جوان که بی تردید می توانند راهی در عرصه های ملی و جهانی را برای خود باز کنند. البته ناگفته نماند که دسترسی به ادبیات جهانی نیز مهم است که در حال حاضر با فضاهای مجازی موجود و امکان دانلود این منابع البته اگر مشکل زبان وجود نداشته باشد تا حدودی مرتفع گردیده است.

نظرات
بوشهر زی

ندانم که مصاحبه رو در رو بوده ،ضبط وسپس بی ویرایش پیاده وگزارش شده است ویا پرسش ها در اختیار مصاحبه شونده قرار گرفته وایشان با داشتن فرصت ، پاسخ داده است؟در هرحال،برخی از پاسخ ها وره نمودها نیاز به ویرایش داشته اند.

تیتردو

حمید موذنی
گفت و گو از: سودابه زیارتی مردم بوشهر، مردمی مظلوم و آرام هستند. به‌نظر شما آیا این یک ویژگی مثبت و افتخارآمیز برای بوشهری‌هاست؟ این خصوصیت تا چه اندازه باعث آسیب این مردم شده؟ شما فکر نمی‌کنید این مظلومیت تا حد زیادی مردم را از همدلیِ عملی نسبت به یکدیگر دور کرده است؟(باتوجه به این‌که […]
آرشیو

مقالات

حمید موذنی
شجریران
غزال ساکی
روزنامه‌نگار حوزه‌ی جامعه و زنان
محمود بدیه
کلیسای گریگوری
حمید موذنی
توسعه بدون مطبوعات آزاد رخ نمی‌دهد
اسلاوی ژیژک
به برهوتِ ویروسی (وایرال) خوش آمدید
محمد غمخوار
رفتار دوگانه کرونا در بوشهر
علی شیخ زاده
استندآپ کمدی و طنز در دنیای مدرن
احمدزیدآبادی
مجلس یازدهم؛ پدیده‌ای نوظهور؟
پدرام باقری
دو نکته درباره قتل رومینا
راضیه اشعثی
ما بر مخروبه ای از بنیان های زیستی نشسته ایم!!!
ایرن واعظ‌زاده
کامو و مفهوم عدالت
مبین کرباسی
هزارمیلیارد تومان کجاست؟
یاشار تاج‌محمدی
در سوگِ خویش‌کاران (تاملاتی در پروژه‌یِ فکریِ شاهرخِ مسکوب)
هانا موسوی
“جهان مد و کالا شدگی زنان “
مرتضی رضایی
به وقت تتلو… به وقت شجریان… به وقت گوگوش
اسلاوی ژیژک
پاندمیک؛ کرونا جهان را تکان می‌دهد
غزال ساکی
نقد فمینیستی شاهنامه
سید مسعود حسینی
نگاهی به “بیمار در بیمارستان”
آلن بدیو
در مورد وضعیتِ اپیدمی
اسلاوی ژیژک
ما گونه‌ای هستیم که به حساب نمی‌آید
نعمت الله فاضلی
به خانه برمی‌گردیم اما به کدام خانه؟
جواد کاشی
مرگ دورِهَم عروسی است
حمید موذنی
جهان و کرونا: امروز و فردا
روزبه آقاجری
میراث زنده یک مبارز سوسیالیست
امیر ارسلان ادیب
چه‌کسی در خانه نمی‌ماند؟
امین بزرگیان
بوردیو و خرید در مواقع اضطراری
مهسا اسدالله‌نژاد
نیروی چشم‌های خیره مردم
پدرام باقری
ما در وضعیتِ بی‌دولتی قرار گرفته‌ایم
امیر ادیب
دختران خیابان انقلاب و رهاسازی نیروی «امتناع»
جان ام بری
چگونه آنفلوآنزای دهشتناکِ ۱۹۱۸ در سراسر آمریکا شیوع یافت؟
پدرام باقری
دو نکته درباره پرسش و پاسخ در سنای آمریکا
سید مسعود حسینی
کورونا و کورا – مرگ و پروا
مهسا اسدالله‌نژاد
کرونا و دو مسئله‌ی «غیرطبیعیِ» آن
امیر ارسلان ادیب
آپارتاید کارگری
مصطفی مهرآیین
نابود کردن فرآیندها،نابود کردن زندگی و تولید خشونت
نوید کلهرودی
شرحی بر کتاب اندیشیدن و ملاحظات اخلاقی از هانا آرنت
سعید ربیعی
انقلاب لهستان: لخ‌والسا و اتحادیه‌ی کارگری
حمید موذنی
عشق در سالهای وبا
حمید موذنی
درس های سریال تاج و تخت
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
آرشیو