ads1
ads3
تغییر رنگ سایت

شبکه های اجتماعی جامعه

آرشیو
آرشیو
آرشیو
Print This Post

هگل
یادداشت هگل خطاب به مردم وورتمبرگ

یادداشت هگل خطاب به مردم وورتمبرگ
بخشی از یادداشت هگل خطاب به مردم وورتمبرگ در سال ۱۷۹۸:

«این احساس که این ساختمان عظیم، آن‌گونه که امروزه وجود دارد، ‌نمی‌تواند تداوم یابد، احساسی فراگیر و ریشه‌دار است. همچنین این نگرانی نیز نگرانی‌ای فراگیر [و همگانی] است که ساختمان مزبور ممکن است فرو بریزد و با فروریختنش به همه صدمه بزند. با وجود باور ما به این مسئله، آیا این ترس آنچنان نیرومند می‌شود که فرصتی برای اتخاذ تصمیم در این خصوص باقی نماند که چه‌چیز می‌بایست ساقط شود و چه‌چیز می‌بایست حفظ شود؟ چه‌چیز می‌بایست بماند و چه‌چیز می‌بایست برافتد؟ آیا ما نمی‌بایست بکوشیم تا خودمان، [از پیش،] ‌آنچه را که نمی‌تواند تداوم یابد، رها سازیم و با نگاهی بی‌طرفانه عاملی را بررسی کنیم که آن را تداوم‌نیافتنی می‌سازد؟ تنها ملاکِ [ما برای] چنین داوری‌ای عدالت است، و شهامت اجرای چنین عدالتی تنها نیرویی است که می‌تواند به‌نحوی شرافتمندانه و مسالمت‌جویانه این ساختمان عظیم و ناپایدار را از میان برداشته و وضعیتی مطمئن و استوار را جایگزین آن کند.
چه‌قدر کورند آنان که می‌خواهند باور کنند نهادها، ساختارها و قوانینی که دیگر هیچ تطابقی با آداب و رسوم، نیازها و دیدگاه‌های بشر ندارند و روح از آنها رخت بربسته است، می‌توانند به حیاتشان ادامه دهند، یا کسانی که گمان می‌کنند آن صورت‌هایی که احساس و فهم دیگر هیچ رغبتی به آنها ندارند، به‌میزان کافی نیرومند هستند تا برای یک ملت پیوندی پایدار را فراهم آورند.
تمام تلاش‌های فخرفروشانه و ناشیانه برای بازسازی اطمینان [ازدست‌رفته] نسبت به عناصر قانونی، و تمهیداتی که دیگر هیچ‌کس به آنها باور ندارد، و مخفی‌کردن گورکن‌ها پشت نقابی از واژگان فاخر و زیبا، نه‌تنها انگیزه‌ها و اغراض حساب‌شده آنها را با شرمساری [موقتاً] مخفی می‌کند بلکه همچنین راه را بر طغیانی بسیار عظیم‌تر می‌گشاید که در آن [میل به] انتقامْ خود را با نیاز به اصلاح همراه خواهدکرد و توده همواره فریب‌خورده و همواره سرکوب‌شده، مجازات ریاکاری و بی‌صداقتی را تعیین خواهدکرد. اگر آنگاه که زمین در زیر پای ما به‌لرزه می‌افتد، هیچ عملی انجام ندهیم، بلکه به‌طرزی کورکورانه و سرخوشانه در انتظار فروپاشی ساختمان قدیمی‌ای باشیم که سرشار از شکاف و تا عمق بنیادش پوسیده است، همچون زمانی که اجازه دهیم فردی زیر الوارِ درحال‌سقوط له شود، نه‌تنها برخلاف شرافتمندی است، بلکه با خردمندی و دوراندیشی نیز منافات دارد»

(هگل، گئورگ ویلهلم فریدریش (۱۳۹۱)، دفترهای سیاست مدرن۱: پنج متن سیاسی منتخب از هگل، ترجمه‌ی محمدمهدی اردبیلی، انتشارات روزبهان، صص ۵۶-۵۵)

اخبار مرتبط
نظرات

تیتردو

حمید موذنی
ویروس کرونا بیش از همه‌ی اعضای بدن، به سراغ دست‌ها‌یمان رفته است. بیش از هرچیز رعایت روش‌های بهداشتی و علی‌الخصوص شستن‌دست‌ها ضرورت پیدا کرده است. حتی پیام‌های تبلیغاتی مربوط به دست هاست: «دست ها را بیست ثانیه و به صورتی دقیق بشوئید» فروید ظاهرن به دلیل انتقال ویروس از دست هااست که ترس ما بیش‌تر […]
آرشیو

مقالات

اسلاوی ژیژک
به برهوتِ ویروسی (وایرال) خوش آمدید
محمد غمخوار
رفتار دوگانه کرونا در بوشهر
علی شیخ زاده
استندآپ کمدی و طنز در دنیای مدرن
احمدزیدآبادی
مجلس یازدهم؛ پدیده‌ای نوظهور؟
پدرام باقری
دو نکته درباره قتل رومینا
راضیه اشعثی
ما بر مخروبه ای از بنیان های زیستی نشسته ایم!!!
ایرن واعظ‌زاده
کامو و مفهوم عدالت
مبین کرباسی
هزارمیلیارد تومان کجاست؟
یاشار تاج‌محمدی
در سوگِ خویش‌کاران (تاملاتی در پروژه‌یِ فکریِ شاهرخِ مسکوب)
هانا موسوی
“جهان مد و کالا شدگی زنان “
مرتضی رضایی
به وقت تتلو… به وقت شجریان… به وقت گوگوش
اسلاوی ژیژک
پاندمیک؛ کرونا جهان را تکان می‌دهد
غزال ساکی
نقد فمینیستی شاهنامه
سید مسعود حسینی
نگاهی به “بیمار در بیمارستان”
آلن بدیو
در مورد وضعیتِ اپیدمی
اسلاوی ژیژک
ما گونه‌ای هستیم که به حساب نمی‌آید
نعمت الله فاضلی
به خانه برمی‌گردیم اما به کدام خانه؟
جواد کاشی
مرگ دورِهَم عروسی است
حمید موذنی
جهان و کرونا: امروز و فردا
روزبه آقاجری
میراث زنده یک مبارز سوسیالیست
امیر ارسلان ادیب
چه‌کسی در خانه نمی‌ماند؟
امین بزرگیان
بوردیو و خرید در مواقع اضطراری
مهسا اسدالله‌نژاد
نیروی چشم‌های خیره مردم
پدرام باقری
ما در وضعیتِ بی‌دولتی قرار گرفته‌ایم
امیر ادیب
دختران خیابان انقلاب و رهاسازی نیروی «امتناع»
جان ام بری
چگونه آنفلوآنزای دهشتناکِ ۱۹۱۸ در سراسر آمریکا شیوع یافت؟
پدرام باقری
دو نکته درباره پرسش و پاسخ در سنای آمریکا
سید مسعود حسینی
کورونا و کورا – مرگ و پروا
مهسا اسدالله‌نژاد
کرونا و دو مسئله‌ی «غیرطبیعیِ» آن
امیر ارسلان ادیب
آپارتاید کارگری
مصطفی مهرآیین
نابود کردن فرآیندها،نابود کردن زندگی و تولید خشونت
نوید کلهرودی
شرحی بر کتاب اندیشیدن و ملاحظات اخلاقی از هانا آرنت
سعید ربیعی
انقلاب لهستان: لخ‌والسا و اتحادیه‌ی کارگری
حمید موذنی
عشق در سالهای وبا
حمید موذنی
درس های سریال تاج و تخت
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
حامد داراب
چرا داریوش آشوری روشنفکر است؟
محمدمهدی اردبیلی
غذا و وسوسه‌های شیطان
اسلاوی ژیژک
وقتی گزینه‌هایِ پیش‌ِ رو یکی از یکی بدترند
میشل فوکو
قدرتِ مقاومت‌کردن
آرشیو