ads1
ads3
تغییر رنگ سایت

شبکه های اجتماعی جامعه

آرشیو
آرشیو
آرشیو
Print This Post

همایون خرم سلطان تصنیف ایران


مورتی عزیز زاده
۹ تیر زادروز همایون خرم، آهنگساز و موسیقیدان برجسته ایرانی است. مادرش که از طرفداران موسیقی ایرانی بود به خاطر علاقه فراوانش به دستگاه همایون، این نام را برایش انتخاب کرد. توانایی او در آفرینش آنی ملودیهای جاندار و جذاب، بافت تکنوازیهای او را به مراتب از کارهای دیگران خوش ساخت تر و پرمایه تر می‌سازد. از این بابت می‌توان گفت قابلیت آهنگسازی خرم نسبت به نوازندگی اش برتری داشت. به بهانه زادروز همایون خرم به سراغ تعدادی از هنرمندان بوشهری رفتیم و درباره او که اصالتا بوشهری است، سوالاتی پرسیدیم

۱. با وجود بوشهری بودن همایون خرم به نظر می رسد شناخت مردم بوشهر نسبت به وی چندان زیاد نیست. به نظر شما دلیلش چیست؟

۱.به نظرم دلیل شناخت کم مردم بوشهر از همایون خرم بخاطر ارتباطات ضعیف در آن ایام بوده است. از طرفی همایون خرم جز در سال های آخر عمرش حضور چندانی در بوشهر نداشته، و همانطور که گفتم آن زمان این فضای رسانه ای برای شناختن افراد وجود نداشته است.

۲. جایگاه و تاثیر همایون خرم را در موسیقی ایرانی چگونه می بینید؟ به بیان دیگر بدون حضور همایون خرم، موسیقی ایرانی چه چیزی کم داشت؟

۲.شاید بهترین پاسخ این باشد: همایون خرم سلطان تصنیف است. مثلا همین یک تصنیفِ: «تو ای پری کجایی» نشان می دهد همایون خرم چه آشنایی و تسلط عمیقی نسبت به آهنگ سازی و تصنیف داشته است.

۳. برخی از آهنگ های همایون خرم به قسمتی از حافظه تاریخی ما بدل گشته است. راز ماندگاری آهنگ هایش را در چه می بینید؟

۳. به گمانم عشق تنها چیزی است که آدم را ماندگار می کند. همایون خرم چندین تصنیف ساخته که به نظر من کسی نمی تواند شبیه آن ها را بسازد. چون حال و هوای زندگی و عشق اش در درون همین تصنیف ها جاری است.
نکته جالب دیگری که بخواهم بگویم درباره علاقه مادر ایشان به دستگاه همایون است. به سبب همین علاقه اسم فرزندش را همایون می گذارد و او را سراغ موسیقی می فرستد. و سال ها بعد همایون خرم تصنیف «تو ای پری کجایی» را در دستگاه همایون می سازد! و شاید بتوان گفت این یادگار عشقی است که مادر ایشان به دستگاه همایون داشته است.

نظرات

تیتردو

در حوزه دشتي و تنگستان
سرویس خبر جامعه آنلاین: عصر امروز محمدحسین بکمی در گفتگو با جامعه آنلاین خبر اعلام نامزدی اش برای انتخابات مجلس را تایید کرد. لینک کوتاه:
آرشیو

مقالات

حمید موذنی
عشق در سالهای وبا
حمید موذنی
درس های سریال تاج و تخت
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
حامد داراب
چرا داریوش آشوری روشنفکر است؟
محمدمهدی اردبیلی
غذا و وسوسه‌های شیطان
اسلاوی ژیژک
وقتی گزینه‌هایِ پیش‌ِ رو یکی از یکی بدترند
میشل فوکو
قدرتِ مقاومت‌کردن
حسام سلامت
در نقد اسطوره‌ی مردمِ همیشه خوب
حسین باقری
«فرو رفتنِ کلمه در فعلنِ پهلوها»
فرشاد پارسیان
حقوق و اخلاق در آرا بنتام
امیر محقق
۷ کتاب با موضوع «شهر» که باید بخوانیم
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
ساره واعظی لقب
«آبی یا صورتی»؟
آتنا مرکزی
نقش زنان در افزایش سرمایه های اجتماعی
آتنا مرکزی
خشونت علیه زنان: خشونت علیه جامعه
ملوین کانر
فرهنگ جوانان امروز ستایندۀ مرگ است
سمیرا بهزادی
فتوت ایرانی در دوره ایلخانی
محسن رنانی
فردا اول خلقت است
حمیدموذنی
یازدهم سپتامبر مبدا جهان جدید
ناصر فکوهی ۶۶
پیکان: ظهور و سقوط یک «افتخار ملی»
آتنا مرکزی
تبعیض جنسیتی در کابینه دوازدهم
مهدی یسری
مفهوم برنامه ریزی فرهنگی
ستاره تناور
مدنیت،شهروندی و کنش های معطوف به اخلاق
محمد رضا فولادی
چرخه حیات تروریسم جهادی در خاورمیانه
کیتی رویف
نویسندگان بزرگ چطور با مرگ زندگی کردند؟
محسن رنانی
جوانه‌های بلوغ در شمالِ جنوب
محمد فاضلی
کلنگ‌ها را غلاف کنید
نسرین ریاحی
مرزها در گام معلق لک لک ها
علی آتشی
جایی میان رمانس و خشونت
درک تامپسون
خودتان باشید
مهتا بذرافکن
چرا آب در ایران امنیتی شد؟
مسعود نیلی
در ضرورتِ کینه‌زدایی از سیاست
محمد فاضلی
باید خشمگین باشیم: بحران محیط زیست
تونی جات
از تاریخ چه آموخته‎ایم؟ احتمالاً هیچ
بهروز غریب‌پور
معلق در فضا
آتنا مرکزی
سهم زنان از امید
زیگمونت باومن
سلامتی و نابرابری
حمید موذنی
استاد ایرانی و آسیب شناسی چاپلوسی اجتماعی در ایران
اولریش بک و الیزابت بک‌گرنشایم
آشوب جهانی عشق
 
مصطفی ملکیان
در مصائب فقدان گفت و گو
آرشیو