ads1
ads3
تغییر رنگ سایت

شبکه های اجتماعی جامعه

آرشیو
آرشیو
آرشیو
Print This Post

همایون خرم سلطان تصنیف ایران


مورتی عزیز زاده
۹ تیر زادروز همایون خرم، آهنگساز و موسیقیدان برجسته ایرانی است. مادرش که از طرفداران موسیقی ایرانی بود به خاطر علاقه فراوانش به دستگاه همایون، این نام را برایش انتخاب کرد. توانایی او در آفرینش آنی ملودیهای جاندار و جذاب، بافت تکنوازیهای او را به مراتب از کارهای دیگران خوش ساخت تر و پرمایه تر می‌سازد. از این بابت می‌توان گفت قابلیت آهنگسازی خرم نسبت به نوازندگی اش برتری داشت. به بهانه زادروز همایون خرم به سراغ تعدادی از هنرمندان بوشهری رفتیم و درباره او که اصالتا بوشهری است، سوالاتی پرسیدیم

۱. با وجود بوشهری بودن همایون خرم به نظر می رسد شناخت مردم بوشهر نسبت به وی چندان زیاد نیست. به نظر شما دلیلش چیست؟

۱.به نظرم دلیل شناخت کم مردم بوشهر از همایون خرم بخاطر ارتباطات ضعیف در آن ایام بوده است. از طرفی همایون خرم جز در سال های آخر عمرش حضور چندانی در بوشهر نداشته، و همانطور که گفتم آن زمان این فضای رسانه ای برای شناختن افراد وجود نداشته است.

۲. جایگاه و تاثیر همایون خرم را در موسیقی ایرانی چگونه می بینید؟ به بیان دیگر بدون حضور همایون خرم، موسیقی ایرانی چه چیزی کم داشت؟

۲.شاید بهترین پاسخ این باشد: همایون خرم سلطان تصنیف است. مثلا همین یک تصنیفِ: «تو ای پری کجایی» نشان می دهد همایون خرم چه آشنایی و تسلط عمیقی نسبت به آهنگ سازی و تصنیف داشته است.

۳. برخی از آهنگ های همایون خرم به قسمتی از حافظه تاریخی ما بدل گشته است. راز ماندگاری آهنگ هایش را در چه می بینید؟

۳. به گمانم عشق تنها چیزی است که آدم را ماندگار می کند. همایون خرم چندین تصنیف ساخته که به نظر من کسی نمی تواند شبیه آن ها را بسازد. چون حال و هوای زندگی و عشق اش در درون همین تصنیف ها جاری است.
نکته جالب دیگری که بخواهم بگویم درباره علاقه مادر ایشان به دستگاه همایون است. به سبب همین علاقه اسم فرزندش را همایون می گذارد و او را سراغ موسیقی می فرستد. و سال ها بعد همایون خرم تصنیف «تو ای پری کجایی» را در دستگاه همایون می سازد! و شاید بتوان گفت این یادگار عشقی است که مادر ایشان به دستگاه همایون داشته است.

نظرات

تیتردو

گفتگو با علی برزگر، مسئول جمعیت امام علی بوشهر
نام جمعیت امام علی را همۂ ما حداقل یک بار شنیده ایم. دیدن هر روزۂ کودکان کار بر سر چهار راه ها یا در پارک ها باعث شده کمابیش با نام این تشکل مردم نهاد و فعالیت هایش آشنایی نسبی داشته باشیم. لینک کوتاه:
آرشیو

مقالات

حسین باقری
«فرو رفتنِ کلمه در فعلنِ پهلوها»
فرشاد پارسیان
حقوق و اخلاق در آرا بنتام
امیر محقق
۷ کتاب با موضوع «شهر» که باید بخوانیم
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
ساره واعظی لقب
«آبی یا صورتی»؟
آتنا مرکزی
نقش زنان در افزایش سرمایه های اجتماعی
آتنا مرکزی
خشونت علیه زنان: خشونت علیه جامعه
ملوین کانر
فرهنگ جوانان امروز ستایندۀ مرگ است
سمیرا بهزادی
فتوت ایرانی در دوره ایلخانی
محسن رنانی
فردا اول خلقت است
حمیدموذنی
یازدهم سپتامبر مبدا جهان جدید
ناصر فکوهی ۶۶
پیکان: ظهور و سقوط یک «افتخار ملی»
آتنا مرکزی
تبعیض جنسیتی در کابینه دوازدهم
مهدی یسری
مفهوم برنامه ریزی فرهنگی
ستاره تناور
مدنیت،شهروندی و کنش های معطوف به اخلاق
محمد رضا فولادی
چرخه حیات تروریسم جهادی در خاورمیانه
کیتی رویف
نویسندگان بزرگ چطور با مرگ زندگی کردند؟
محسن رنانی
جوانه‌های بلوغ در شمالِ جنوب
محمد فاضلی
کلنگ‌ها را غلاف کنید
نسرین ریاحی
مرزها در گام معلق لک لک ها
علی آتشی
جایی میان رمانس و خشونت
درک تامپسون
خودتان باشید
مهتا بذرافکن
چرا آب در ایران امنیتی شد؟
مسعود نیلی
در ضرورتِ کینه‌زدایی از سیاست
محمد فاضلی
باید خشمگین باشیم: بحران محیط زیست
تونی جات
از تاریخ چه آموخته‎ایم؟ احتمالاً هیچ
بهروز غریب‌پور
معلق در فضا
آتنا مرکزی
سهم زنان از امید
زیگمونت باومن
سلامتی و نابرابری
حمید موذنی
استاد ایرانی و آسیب شناسی چاپلوسی اجتماعی در ایران
اولریش بک و الیزابت بک‌گرنشایم
آشوب جهانی عشق
 
مصطفی ملکیان
در مصائب فقدان گفت و گو
حمید موذنی
کمدی اطلاع‌رسانی و تراژدی واقعیت خبر در ایران
مارگارت پکسن
صلح چیست؟
محمدرضا فولادی
اصلاح طلبی پیش رونده یا تدریجی
علی آتشی
آوار اندیشه های شریعتی برای ما
داوید لوبروتون
انسان شناسی رنج ودرد
حمید موذنی
جهان در گیر ودار یک حرف
محمدرضا فولادی
اصلاح طلبی در عصر پسا هاشمی
شهلا اعزازی
شکل نوین خانواده
آرشیو