ads1
ads3
تغییر رنگ سایت

شبکه های اجتماعی جامعه

آرشیو
آرشیو
آرشیو
Print This Post

هانا موسوی
“جهان مد و کالا شدگی زنان “


در باب کالا شدگی خاص زنان اینطور آغاز کنم که هر کالایی که در جهان تولید می‌شود باید بلافاصله پس از تولید به مصرف برسد،تولید کننده تلاش دارد تا با یافتن مصرف کننده های بیشتر تولید بیشتر و بیشتر و در نتیجه سودآوری بالاتری داشته باشد؛این شیوه در مورد خیلی از مواد شامل محصولات غذایی،کالای منزل تا پوشاک و لوازم آرایش می‌شود .
در واقع تولید انبوه منجر به پدیده ای به نام مصرف گرایی می‌شود که رهاورد عصر مدرن میباشد و ابزار رسیدن تولیدکنندگان به سود مازاد تبلیغات میباشد.

تبلیغات موثرترین راهکاریست که در نظام سرمایه داری می‌تواند مالکان را به اهدافشان برساند اما چطور و چرا نظام سرمایه داری برای رسیدن به این هدف از زنان سود میجوید؟(ودر سال‌های اخیر حتی کودکان)

در سال ۲۰۰۴ نظریه ای توسط بوبیستر مطرح می‌شود با این تعریف که : نقش رابطه با جنس مخالف شبیه یک بازار است که فروشنده و خریدار داریم،چون مرد به لحاظ بیولوژیکی نیاز بیشتری دارد یک خریدار است و زن فروشنده؛یعنی زن ارتباط جنسی را در ازای در اختیار گرفتن منافع دیگر به مرد ارائه میدهد(نگارنده به هیچ وجه تایید کننده نمیباشد بلکه در حال بررسی سیر شکل گیری یکچنین رویکردیست) شرایط این بازار بر مبنای عرضه و تقاضاست؛کاملا نگاه اقتصادی کالایی در همچین شرایطی میباید برای عرضه ی بهتر و بیشتر امکانات رقابتی و تبلیغات بصری جذاب‌تری بوجود آورد.

تا پیش از بوجود آمدن نظام و دیدگاه‌های کاپیتالیستی مد و تجمل گرایی در انحصار طبقه ای خاص بود بویژه اوج این تشخیص و تمایز اجتماعی را می‌توان در دربار فرانسه و پیش از انقلاب کبیر فرانسه مشاهده کرد. شاهان و شاهزادگان به بهترین و اشرافی ترین شکل لباس میپوشیدند و صورتشان را آرایش می‌کردند این روند باعث جداسازی طبقه ی حاکمان از تهی دستان می‌شد اما سیستم بورژوازی که بعد از انقلاب فرانسه سر برآورد مسئولیتی بر عهده زنان گذاشت مبتنی بر استفاده از مدهای زنانه و عوامل دیگر تا تمایز طبقاتی را بنمایانند. با رشد کاپیتالیسم تعداد تولیدی ها و کارخانجات روو به فزونی رفت و سودجویان عرصه زیبایی از توده زنان بعنوان بخش عظیمی از جامعه هم بعنوان نیروی کار (در شرایطی نا برابر و با فاصله ی فاحش از استاندارد های محیط کار و با دستمزدی کمتر از نصف دستمزد مردان و با خشونت های اعمال شده) و هم به عنوان مصرف کننده در جهت تامین رضایت جامعه استفاده نمود.

در همین اثنا بود که مد از محدوده تنگ ثروتمندان بیرون آمده و در روابط اجتماعی بر کل جمعیت زنان تحمیل شد * به نقل از پرتال جامع علوم انسانی: اینجاست که میبینیم برای نخستین بار در تاریخ نابرابریهای اجتماعی را مخفی و پشت هویت جنسی پنهان کردند که البته همه ی آنهادر خدمت برآوردن نیازهای این بخش سوداگر بود آنها توصیه می‌کردند که همه ی زنان دلشان میخواد زیبا باشند و تا توانستند و هرچه خواستند به بهانه ی نیازها و درخواست‌های مشترک زنان به آنها فروختند.
به شخصه معتقدم پدیده ی جهانی شدن عملهای فاجعه بار زیبایی،جراحی های زیبایی تناسلی، تولید انبوه و فروش و کاستوم های جنسی،سوشال مدیا و بلاگرهای نوظهور و تبلیغات چی های زرد، فاصله گرفتن زنان از هویت
فردی و مستقل و روی آوردن به استاندارهای بی پایه دنیای مد سطحی، گم شدن معنا و پررنگ شدن دنیای هفتاد رنگ پوشاک فست فشن و آسیب به محیط زیست حاصل پیوستن دو تفکر مردسالاری+ سرمایه داریست.

آنچنان که تلاشی عظیم برای مردم پسند شدن مد در اغلب موارد منجر به زیر سوال بردن کرامت انسانی زنان و تهی شدن آنان از سرمایه های وجودیشان تا حدی که از مقاومت باز مانند و همه ی تمرکزشان روی هزینه برای هرچه زیباتر شدن(زیبایی با تعریف و چارچوب اندیشه ی مرد سالاری) لذت ‌و رضایت اغلب مردان خلاصه می‌شود.

کوتاه سخن آنچه که مایه ی امید و جهشی از زندان فکری یاد شده میباشد افکاریست که ضد این تبعیض و تبدیل شدن زنان به ابژه ی دنیای فشن برخواسته اند افکاری که نه بواسطه ی تن های منسوب به‌مردانه،زنانه،فرا جنسیتها بلکه با آگاهی در جهت آنچه تا کنون الگویی معیوب برخواسته و از هر حرکت فرهنگی ،جامعه شناختی،روانشناسی و فمنیستی کم نگذاشته اند .
آنان که در دنیای مد کلیشه های جنسیتی و زیبایی با شکل و‌تعریفی نخ نما پس زدند تا هیچ قالب و عقیده پوسیده ای نتواند مانع خلاقیت،هنر و رشد زیباییشناسی دنیای مد و فشن باشد.
از تفکیک دنیای رنگ‌ها به زنانه و‌مردانه گرفته تا جداسازی مدلها (تا پیش از جنبش زنان فرانسوی پوشیدن شلوار برای زنان ممنوع و حرم بحساب میامد) و یا تابوی آرایش برای مردان و صدها مثال دیگر…

یاد اور میشوم که همانگونه که تولید انبوه و تبلیغ مصرف گرایی و استفاده ی شی گونه از زنان به عنوان کالایی برای فروش بیشتر و سودآوری نظام مذکور مردود میباشد اما تجربه کشورهای کمونیستی هم ثابت کرد که یکسان سازی کالاها و خدمات و بطور کلی اقتصاد ضد سرمایه داری یک نسخه عملی نیست ونه در چرخه ی اقتصادی و نه برای روح و روان جامعه پاسخی مثبت نخواهد داشت .

اخبار مرتبط
نظرات

تیتردو

حمید موذنی
ویروس کرونا بیش از همه‌ی اعضای بدن، به سراغ دست‌ها‌یمان رفته است. بیش از هرچیز رعایت روش‌های بهداشتی و علی‌الخصوص شستن‌دست‌ها ضرورت پیدا کرده است. حتی پیام‌های تبلیغاتی مربوط به دست هاست: «دست ها را بیست ثانیه و به صورتی دقیق بشوئید» فروید ظاهرن به دلیل انتقال ویروس از دست هااست که ترس ما بیش‌تر […]
آرشیو

مقالات

راضیه اشعثی
ما بر مخروبه ای از بنیان های زیستی نشسته ایم!!!
یاشار تاج‌محمدی
در سوگِ خویش‌کاران (تاملاتی در پروژه‌یِ فکریِ شاهرخِ مسکوب)
هانا موسوی
“جهان مد و کالا شدگی زنان “
مرتضی رضایی
به وقت تتلو… به وقت شجریان… به وقت گوگوش
اسلاوی ژیژک
پاندمیک؛ کرونا جهان را تکان می‌دهد
غزال ساکی
نقد فمینیستی شاهنامه
سید مسعود حسینی
نگاهی به “بیمار در بیمارستان”
آلن بدیو
در مورد وضعیتِ اپیدمی
اسلاوی ژیژک
ما گونه‌ای هستیم که به حساب نمی‌آید
نعمت الله فاضلی
به خانه برمی‌گردیم اما به کدام خانه؟
جواد کاشی
مرگ دورِهَم عروسی است
حمید موذنی
جهان و کرونا: امروز و فردا
روزبه آقاجری
میراث زنده یک مبارز سوسیالیست
امیر ارسلان ادیب
چه‌کسی در خانه نمی‌ماند؟
امین بزرگیان
بوردیو و خرید در مواقع اضطراری
مهسا اسدالله‌نژاد
نیروی چشم‌های خیره مردم
پدرام باقری
ما در وضعیتِ بی‌دولتی قرار گرفته‌ایم
امیر ادیب
دختران خیابان انقلاب و رهاسازی نیروی «امتناع»
جان ام بری
چگونه آنفلوآنزای دهشتناکِ ۱۹۱۸ در سراسر آمریکا شیوع یافت؟
پدرام باقری
دو نکته درباره پرسش و پاسخ در سنای آمریکا
سید مسعود حسینی
کورونا و کورا – مرگ و پروا
مهسا اسدالله‌نژاد
کرونا و دو مسئله‌ی «غیرطبیعیِ» آن
امیر ارسلان ادیب
آپارتاید کارگری
مصطفی مهرآیین
نابود کردن فرآیندها،نابود کردن زندگی و تولید خشونت
نوید کلهرودی
شرحی بر کتاب اندیشیدن و ملاحظات اخلاقی از هانا آرنت
سعید ربیعی
انقلاب لهستان: لخ‌والسا و اتحادیه‌ی کارگری
حمید موذنی
عشق در سالهای وبا
حمید موذنی
درس های سریال تاج و تخت
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
حامد داراب
چرا داریوش آشوری روشنفکر است؟
محمدمهدی اردبیلی
غذا و وسوسه‌های شیطان
اسلاوی ژیژک
وقتی گزینه‌هایِ پیش‌ِ رو یکی از یکی بدترند
میشل فوکو
قدرتِ مقاومت‌کردن
حسام سلامت
در نقد اسطوره‌ی مردمِ همیشه خوب
حسین باقری
«فرو رفتنِ کلمه در فعلنِ پهلوها»
فرشاد پارسیان
حقوق و اخلاق در آرا بنتام
امیر محقق
۷ کتاب با موضوع «شهر» که باید بخوانیم
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
ساره واعظی لقب
«آبی یا صورتی»؟
آتنا مرکزی
نقش زنان در افزایش سرمایه های اجتماعی
آرشیو