ads1
ads3
تغییر رنگ سایت

شبکه های اجتماعی جامعه

آرشیو
آرشیو
آرشیو
Print This Post

هاشمی نماد تحمل ونقدپذیری مقامات

مسلم رویین:  هاشمی نماد تحمل ونقدپذیری مقامات حکومتی بود چه زمانی که در دهه ۷۰ مورد شدید ترین انتقادات اصلاح طلبان قرار گرفت و چه دهه ۸۰ که اصولگرایان خصمانه با ایشان رفتار نمودند هرگز مانند خودشان رفتار ننمود و با تحمل ناملایمات به همگان حقانیت خویش را اثبات می نمود.

 

سرویس سیاسی جامعه: در پی درگذشت آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی، سایت جامعه پرسش هایی در خصوص شخصیت آیت الله هاشمی و بررسی دوران پس از ایشان،  با برخی از فعالان سیاسی استان بوشهر مطرح کرده است.  که از نظر می گذرد…

نگر خواهی سایت جامعه 

 

  1. وجوه برجسته شخصیت ایت الله هاشمی رفسنجانی از نظر شما چیست؟
  2. چرا هاشمی مهم است؟
  3. ایران پسا هاشمی را چگونه ارزیابی می کنید؟
  4. اصلاحات و اعتدال گرایی پسا هاشمی چه سرنوشتی پیدا می کند؟
  5. میراث هاشمی در جامعه ایرانی و حاکمیت چیست؟

 

مسلم رویین

  1. پاسخ اول هاشمی نماد تحمل ونقدپذیری مقامات حکومتی بود چه زمانی که در دهه ۷۰ مورد شدید ترین انتقادات اصلاح طلبان قرار گرفت و چه دهه ۸۰ که اصولگرایان خصمانه با ایشان رفتار نمودند هرگز مانند خودشان رفتار ننمود و با تحمل ناملایمات به همگان حقانیت خویش را اثبات می نمود.
  2. هاشمی هم سابقه مبارزاتی قبل از انقلاب در کارنامه خود دارد هم پس از انقلاب نفر دوم مقام حکومتی یدک می‌کشیده هرچند عده‌ای معتقدند پشت پرده تا اوائل سال ۸۰ بازیگر اول بوده است اینها همه یک طرف نقش ایشان در همراهی با مردم پس از اعتراضات سال ۸۸ طرف دیگر که باعث اهمیت و احترام ویژه هاشمی نزد افکار عمومی ایرانیان گردید.
  3. معتقدم بیشترین ضرر را حاکمیت پس از فقدان هاشمی خواهد کرد، چون هرچند این اواخر در بازی حاکمیت جایی نداشت اما انتقادات را دلسوزانه به رهبری منتقل مینمود که او دیگر نیست تا پلی بین رهبری و غیر مداحان باشد همچنین بسیاری از اصلاح طلبان را ایشان با مشی اعتدال مدیریت می نمود چه بسا هاشمی این چند سال اخیر نبود فضا بوسیله برخی اصلاح طلبان هم رادیکال تر میشد ولی هاشمی همیشه با صندوقهای رای پیام خود و حامیانش را به حاکمیت ابلاغ مینمود البته اصلاح طلبان نیز یکی از رهبران موثر خویش را از دست داده اند هرچند ممکن است گفته شود هاشمی اصلاح طلب نبود اما عملکرد ایشان کاملا در راستای پیشبرد تفکر اصلاحی و خلاف جریان دلواپس بود.
  4. خلا هاشمی برای اعتدالیون گران تمام خواهد شد چون طرف مشورت آنها بود و از تجاربش بویژه در هئت دولت استفاده میکردند برای اصلاح طلبان نیز نقش ملجا را داشت نوعی میزان الحراره بود باعث مهار برخی تندروهای اصلاح طلب میشد اما بازهم تاکید می کنم حاکمیت بیش از هر جناحی از فقدان هاشمی متضرر میشود.
  5. پس از فوت هاشمی با افراد مختلف صحبت میکردم حتی منتقدانش مغموم بودند چون هاشمی را صبور و با سیاست به معنای کیاست می دانستند شاید جامعه ایران و حتی بین‌المللی در آینده پی به میراث مثبت هاشمی ببرد چون حدس بنده به جایگزینی افراط گرایی برخی مخالفان هاشمی در برابر اعتدال ایشان باعث بروز مشکلاتی برای داخل کشور و حتی منطقه خواهد شد همان هایی که هاشمی میگفت اهل مبارزه نبودند اما امروز مدعی انقلابی گری هستند لذا ماترک هاشمی تفکر ایشان است که فعلا پیروان کثیری دارد.

 

نظرات

تیتردو

حمید موذنی
گفت و گو از: سودابه زیارتی مردم بوشهر، مردمی مظلوم و آرام هستند. به‌نظر شما آیا این یک ویژگی مثبت و افتخارآمیز برای بوشهری‌هاست؟ این خصوصیت تا چه اندازه باعث آسیب این مردم شده؟ شما فکر نمی‌کنید این مظلومیت تا حد زیادی مردم را از همدلیِ عملی نسبت به یکدیگر دور کرده است؟(باتوجه به این‌که […]
آرشیو

مقالات

محمود بدیه
کلیسای گریگوری
حمید موذنی
توسعه بدون مطبوعات آزاد رخ نمی‌دهد
اسلاوی ژیژک
به برهوتِ ویروسی (وایرال) خوش آمدید
محمد غمخوار
رفتار دوگانه کرونا در بوشهر
علی شیخ زاده
استندآپ کمدی و طنز در دنیای مدرن
احمدزیدآبادی
مجلس یازدهم؛ پدیده‌ای نوظهور؟
پدرام باقری
دو نکته درباره قتل رومینا
راضیه اشعثی
ما بر مخروبه ای از بنیان های زیستی نشسته ایم!!!
ایرن واعظ‌زاده
کامو و مفهوم عدالت
مبین کرباسی
هزارمیلیارد تومان کجاست؟
یاشار تاج‌محمدی
در سوگِ خویش‌کاران (تاملاتی در پروژه‌یِ فکریِ شاهرخِ مسکوب)
هانا موسوی
“جهان مد و کالا شدگی زنان “
مرتضی رضایی
به وقت تتلو… به وقت شجریان… به وقت گوگوش
اسلاوی ژیژک
پاندمیک؛ کرونا جهان را تکان می‌دهد
غزال ساکی
نقد فمینیستی شاهنامه
سید مسعود حسینی
نگاهی به “بیمار در بیمارستان”
آلن بدیو
در مورد وضعیتِ اپیدمی
اسلاوی ژیژک
ما گونه‌ای هستیم که به حساب نمی‌آید
نعمت الله فاضلی
به خانه برمی‌گردیم اما به کدام خانه؟
جواد کاشی
مرگ دورِهَم عروسی است
حمید موذنی
جهان و کرونا: امروز و فردا
روزبه آقاجری
میراث زنده یک مبارز سوسیالیست
امیر ارسلان ادیب
چه‌کسی در خانه نمی‌ماند؟
امین بزرگیان
بوردیو و خرید در مواقع اضطراری
مهسا اسدالله‌نژاد
نیروی چشم‌های خیره مردم
پدرام باقری
ما در وضعیتِ بی‌دولتی قرار گرفته‌ایم
امیر ادیب
دختران خیابان انقلاب و رهاسازی نیروی «امتناع»
جان ام بری
چگونه آنفلوآنزای دهشتناکِ ۱۹۱۸ در سراسر آمریکا شیوع یافت؟
پدرام باقری
دو نکته درباره پرسش و پاسخ در سنای آمریکا
سید مسعود حسینی
کورونا و کورا – مرگ و پروا
مهسا اسدالله‌نژاد
کرونا و دو مسئله‌ی «غیرطبیعیِ» آن
امیر ارسلان ادیب
آپارتاید کارگری
مصطفی مهرآیین
نابود کردن فرآیندها،نابود کردن زندگی و تولید خشونت
نوید کلهرودی
شرحی بر کتاب اندیشیدن و ملاحظات اخلاقی از هانا آرنت
سعید ربیعی
انقلاب لهستان: لخ‌والسا و اتحادیه‌ی کارگری
حمید موذنی
عشق در سالهای وبا
حمید موذنی
درس های سریال تاج و تخت
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
حامد داراب
چرا داریوش آشوری روشنفکر است؟
محمدمهدی اردبیلی
غذا و وسوسه‌های شیطان
آرشیو