ads1
ads3
تغییر رنگ سایت

شبکه های اجتماعی جامعه

آرشیو
آرشیو
آرشیو
Print This Post

میراث هاشمی نفی افراط میباشد

غلامرضا خیاط: میراث هاشمی نفی افراط میباشد او فردی میانه رو بود میراث هاشمی خردورزی و عقلانیت محوری بود.حاکمیت نیز دیگر گفتمان هاشمی هراسی ندارد و به زعم آنانن هاشمی تمام شده است اما در بلند مدت پی خواهند برد که کسی مثل او نمیتواند ایفاگر نقشهای متفاوتی باشد و مثل و مانندی ندارد.

 

نگرخواهی سایت جامعه؛ وجوه مختلف آیت الله(۱۳)

غلامرضا خیاط

 

خبر ضایعه اسفناک و اندوهناک در گذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی بسیار سنگین بود و بهت آور و برای ما ایرانیان غیر قابل باور هنوز هم  باورش برایم سخت است آیت اله شخصیتی چندوجهی داشت و در یک قالب نمی گنجد ایشان مردم دار بود و مردم مدار مردم داری یعنی با مردم بودن برای مردم بودن در خدمت دیگران بودن شریک درد و رنج و راحت و غم دیگران بودن مردم داری رمز و راز حیات یک مسلمان است و برای او پایگاه مردمی و برخورداری از رافت و رحمت و مودت و حمایت مردم را فراهم می آورد . خوش اخلاقی عفو و گذشت تواضع و خاکساری حوصله و تحمل از دیگر ابعاد شخصیتی آیت الله میباشد. در برخورد با آن فردی که دخترش را فاحشه می خواند صبوری می ورزد تا مجرم به چوبدستی قانون ادب شود یا سرداری که باز به دخترش مدعی شد در صورت رفتن فایزه به زندان او ریشش را خواهد زد دختر آیت الله رفتن پشت میله ها را تجربه کرد اما آن آقا روی حرفش نایستاد و ریشش نزد ضرب المثل ایرانیا ن مرد هست و حرفش.
اگر تدقیق شویم زندگی سیاسی آیت الله بعد از انقلاب و جنگ ایشان بیشترین سهم در اتمام جنگ داشتند و با زیرکی وافری که داشتند جنگ را در نقطه ای به پایان رساندند که حتا یک وجب از خاک کشورمان تصرف نشد بعد از جنگ به دنبال بازسازی و ساختن شهرهای ایران تمام همتشان را گذاشتند و لقب سازندگی یا سردار سازندگی به خود اختصاص دادند و همیشه دغدغه ی مردم داشتند و در کنار مردم بود ند که از سال ۸۴ آغاز شد و اوج همراهی مردم خرداد ۸۸ بود که با حاکمیت تا حدودی فاصله گرفت که منجر به حصرش نشود و نقش یک بالانسر را ایفا کرد و متعادل کننده بود.هاشمی بدین سبب مهم است که متنفذترین سیاستمدار معاصر ایران میباشد و استثنایی و بی نظیر بود عالمی عادل و آگاه و مجاهدی نستوه . هاشمی ایتلاف ساز بود اهل افراط نبود ارتباط بسیار قوی با روحانیون قدیمی داشت هاشمی رییس جمهور ساز بود جسارت بسیار زیادی داشت ارتباطی بسیار خوب با بدنهدی مدیریت تکنوکرات داشت و این خصایص و خصلتها آیت اله را مهم میکند.
فقدان هاشمی تاثیر بسیار زیادی میگذارد چونکه هاشمی مشورت بسیار می داد اثر گذاری می کرد هاشمی متعادل بود و  برای بخشی از مطالبات تصمیم سازی می کرد همانگونه که در خرداد ۹۲ تصمیم سازی کرد و با حضورش در ستاد انتخابات و ثبت نام ریاست جمهوری و بعد از رد صلاحیتشان بهترین تصمیمی که اتخاذ کردند با رییس جمهور اصلاحات حمایت از روحانی بود.در فقدان هاشمی همه متضرر خواهند شد.
فقدان هاشمی جناح اصلاح طلب و اعتدالی را میتواند تا حدودی تضعیف کند البته تشییع باشکوه ایشان و قیامت مردم و هواداران جریان مردمی نخواهتد گذاشت تا این فقدان احساس شود هرچند که حضور مردم عمل به گفتمان هاشمی که همان حمایت از اعتدال و اصلاحات بود میباشد . اصلاحات و اعتدالی نیز به دنبال گفتمان سازی باشند و اساسا اصلاحات یک جریان ریشه دار فکری است که در فرد خلاصه نمیشود و همیشه برقرار خواهد ماند.
میراث هاشمی نفی افراط میباشد او فردی میانه رو بود میراث هاشمی خردورزی و عقلانیت محوری بود.حاکمیت نیز دیگر گفتمان هاشمی هراسی ندارد و به زعم آنان هاشمی تمام شده است اما در بلند مدت پی خواهند برد که کسی مثل او نمیتواند ایفاگر نقشهای متفاوتی باشد و مثل و مانندی ندارد.

براستی که هاشمی مردی برای تمام فصول بود.

نظرات

تیتردو

حمید موذنی
گفت و گو از: سودابه زیارتی مردم بوشهر، مردمی مظلوم و آرام هستند. به‌نظر شما آیا این یک ویژگی مثبت و افتخارآمیز برای بوشهری‌هاست؟ این خصوصیت تا چه اندازه باعث آسیب این مردم شده؟ شما فکر نمی‌کنید این مظلومیت تا حد زیادی مردم را از همدلیِ عملی نسبت به یکدیگر دور کرده است؟(باتوجه به این‌که […]
آرشیو

مقالات

حمید موذنی
شجریران
غزال ساکی
روزنامه‌نگار حوزه‌ی جامعه و زنان
محمود بدیه
کلیسای گریگوری
حمید موذنی
توسعه بدون مطبوعات آزاد رخ نمی‌دهد
اسلاوی ژیژک
به برهوتِ ویروسی (وایرال) خوش آمدید
محمد غمخوار
رفتار دوگانه کرونا در بوشهر
علی شیخ زاده
استندآپ کمدی و طنز در دنیای مدرن
احمدزیدآبادی
مجلس یازدهم؛ پدیده‌ای نوظهور؟
پدرام باقری
دو نکته درباره قتل رومینا
راضیه اشعثی
ما بر مخروبه ای از بنیان های زیستی نشسته ایم!!!
ایرن واعظ‌زاده
کامو و مفهوم عدالت
مبین کرباسی
هزارمیلیارد تومان کجاست؟
یاشار تاج‌محمدی
در سوگِ خویش‌کاران (تاملاتی در پروژه‌یِ فکریِ شاهرخِ مسکوب)
هانا موسوی
“جهان مد و کالا شدگی زنان “
مرتضی رضایی
به وقت تتلو… به وقت شجریان… به وقت گوگوش
اسلاوی ژیژک
پاندمیک؛ کرونا جهان را تکان می‌دهد
غزال ساکی
نقد فمینیستی شاهنامه
سید مسعود حسینی
نگاهی به “بیمار در بیمارستان”
آلن بدیو
در مورد وضعیتِ اپیدمی
اسلاوی ژیژک
ما گونه‌ای هستیم که به حساب نمی‌آید
نعمت الله فاضلی
به خانه برمی‌گردیم اما به کدام خانه؟
جواد کاشی
مرگ دورِهَم عروسی است
حمید موذنی
جهان و کرونا: امروز و فردا
روزبه آقاجری
میراث زنده یک مبارز سوسیالیست
امیر ارسلان ادیب
چه‌کسی در خانه نمی‌ماند؟
امین بزرگیان
بوردیو و خرید در مواقع اضطراری
مهسا اسدالله‌نژاد
نیروی چشم‌های خیره مردم
پدرام باقری
ما در وضعیتِ بی‌دولتی قرار گرفته‌ایم
امیر ادیب
دختران خیابان انقلاب و رهاسازی نیروی «امتناع»
جان ام بری
چگونه آنفلوآنزای دهشتناکِ ۱۹۱۸ در سراسر آمریکا شیوع یافت؟
پدرام باقری
دو نکته درباره پرسش و پاسخ در سنای آمریکا
سید مسعود حسینی
کورونا و کورا – مرگ و پروا
مهسا اسدالله‌نژاد
کرونا و دو مسئله‌ی «غیرطبیعیِ» آن
امیر ارسلان ادیب
آپارتاید کارگری
مصطفی مهرآیین
نابود کردن فرآیندها،نابود کردن زندگی و تولید خشونت
نوید کلهرودی
شرحی بر کتاب اندیشیدن و ملاحظات اخلاقی از هانا آرنت
سعید ربیعی
انقلاب لهستان: لخ‌والسا و اتحادیه‌ی کارگری
حمید موذنی
عشق در سالهای وبا
حمید موذنی
درس های سریال تاج و تخت
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
آرشیو