ads1
ads3
تغییر رنگ سایت

شبکه های اجتماعی جامعه

آرشیو
آرشیو
آرشیو
Print This Post

موزه آرمیتاژ کجاست؟

  • موضوع خبر : گالری عکس
  • شناسه خبر: 293

معرفی
موزه‌ی آرمیتاژ واقع در سن پترزبورگ روسیه، با ۳ میلیون اثر هنری، یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های جهان و از قدیمی‌ترین نگارخانه‌های هنری و موزه‌های تاریخ و فرهنگ بشری در جهان است.
مجموعه‌ی عظیم آرمیتاژ در شش بنا به نمایش گذاشته شده‌ است. بنای اصلی، کاخ زمستانی نام دارد و در گذشته محل سکونت رسمی تزار‌های روسیه بوده‌ است. از جمله هنرمندانی که آثارشان از نقاط قوت این موزه محسوب می‌شوند می‌توان به میکل‌ آنژ، لئوناردو داوینچی، پیتر پل روبنس، آنتونی فان دیک، رامبرانت، آگوست رودن، کلود مونه، پل سزان، ونسان ون گوگ، پل گوگن و پابلو پیکاسو اشاره کرد.

البته در این موزه مجموعه آثار متعدد دیگری از جمله نشان‌ها، لباس‌ها و جواهرات سلطنتی و بزرگ‌ترین کلکسیون طلای باستانی موجود در جهان و متعلق به اروپای شرقی و آسیای شرقی وجود دارند. موزه‌ی آرمیتاژ شعبه‌هایی بین‌المللی در آمستردام، لندن و لاس وگاس نیز دارد.
تاریخچه
در سال ۱۷۶۴، کاترین کبیر با خرید بیش از دویست نقاشی در اروپا، جمع‌‌آوری این مجموعه‌ی مشهور را آغاز کرد. سفرای روس در پایتخت‌های کشور‌های دیگر مأمور یافتن بهترین مجموعه‌های هنری ارائه شده برای فروش بودند. کاترین کبیر، نگارخانه‌ی خود را «گوشه‌ی عزلت یا خلوتگاه» خود (my hermitage) می‌نامید زیرا تنها افرادی انگشت‌ شمار اجازه‌ی ورود و تماشای آثار موجود در آن را داشتند.

به تدریج، کلکسیون‌های سلطنتی با آثار باستانی و فرهنگی یونان و سیت که در طی حفاری‌های انجام شده در پرشچپینا، دره‌ی پازیریک و دیگر مقابر باستانی یافت شد، در جنوب روسیه، غنی‌تر شد. به این ترتیب ایجاد یکی از غنی‌ترین مجموعه‌های طلای باستانی آغاز شد. این مجموعه اکنون شامل بخش قابل توجهی از گنج‌های تروا است که توسط هاینریش اشلایمن کشف و از زیر خاک خارج و در سال ۱۹۴۵ توسط ارتش سرخ از موزه‌ی برلین ضبط شد.

تزار نیکولاس اول برای جای دادن عتیقه جات یونان، روم و مصر از لیو فون کلنز ،معمار آلمانی، خواست تا بنای موزه‌ی عمومی را طراحی کند. این بنا که در سال ۱۸۵۲ برای بازدید عموم گشوده شد، به احتمال بسیار اولین گالری در اروپای شرقی است که از ابتدا به همین قصد طراحی و ساخته شده‌ است.

درحالی‌که که تزار‌های روس به توسعه‌ی مجموعه‌ی هنری خود مشغول بودند، آثار متعددی از داوینچی، یان ون ایک و رافائل در ایتالیا خریداری شدند. بزرگ‌ترین مجموعه‌ی آثار رامبرانت در جهان نیز متعلق به موزه‌ی آرمیتاژ است.

در طی انقلاب روسیه در سال ۱۹۱۷، موزه‌ی سلطنتی آرمیتاژ جزو اموال خصوصی اعلام شد. پس از ملی شدن مجموعه‌های هنری عمومی ملی، دامنه‌ی آثار موجود در موزه وسعت بیشتری یافت. از جمله آثار اضافه شده به موزه می‌توان از اکثر آثار سال‌های اخیر گوگن، ۴۰ اثر سبک کوبیسم پابلو پیکاسو و آثاری مشهور از بزرگان هنر مدرن مانند تابلو «رقص» اثر ماتیس و «کافه شبانه» اثر ون گوگ اشاره کرد.

حکومت شوروی توجه چندانی به نگهداری از هنر «منحط» طبقه‌ی بورژوا نداشت. به دستور ژوزف استالین برخی از با ارزش‌ترین آثار موجود در موزه‌ی آرمیتاژ در خارج از کشور به فروش رسید. از جمله‌ی این آثار می‌توان از شاهکار‌های بی رقیبی چون «آلبا مدونا» اثر رافائل ونوس، «در مقابل آینه» اثر تیشین و «بشارت» اثر ون ایک نام برد.

بسیاری از این آثار که توسط اندرو ملون تهیه شد، اکنون هسته‌ی مرکزی گالری هنر ملی در واشنگتن را تشکیل داده است. تعدادی از کلکسیون‌های موزه نیز در طی محاصره‌ی لنینگراد در جنگ جهانی دوم، هنگامی که ساختمان موزه به عنوان پناهگاه در مقابل حمله‌ی هوایی استفاده شد، قربانی بمباران شد.

این دوره‌ی غم‌انگیز در تاریخ موزه‌ی آرمیتاژ در سال ۱۹۴۵ به پایان رسید. در این زمان دولت کوشش می‌کرد با انتقال تعدادی از آثار هنری به موزه که در طی جنگ جهانی دوم توسط ارتش سرخ از آلمان تصرف شده بود، خسارات وارده را جبران کند. گران‌قیمت‌ترین بخش این غنیمت جنگی نقاشی‌های هنرمندان امپرسیونیست بود که از مجموعه‌های خصوصی طبقه‌ی ممتاز آلمان به دست آمده بود.

این نقاشی‌ها تا سال ۱۹۹۵ که موزه آنها را در معرض دید عموم قرار داد، گمشده تلقی می‌شدند. به گفته‌ی دولت روسیه این آثار تنها می‌توانند بخش کوچکی از خسارات جبران ناپذیری که تهاجم آلمان به میراث فرهنگی روسیه وارد کرده‌ است را جبران کند.

از طرفی دولت روسیه قانونی را تصویب کرد که به موجب آن بازگرداندن این آثار به صاحبان قبلی آن ممنوع اعلام شده‌ است زیرا این افراد به خاطر تامین هزینه‌ی رژیم نازی گناهکار شناخته شده‌اند.

در سال‌های اخیر، آرمیتاژ بیش از پیش توسعه یافته و عمارت ستاد فرماندهی را نیز در بر گرفته است و به انجام پروژه‌های بزرگی در خارج از کشور نیز پرداخته‌ است.

مقامات موزه در ماه ژوئیه‌ی سال ۲۰۰۶ اعلام کردند که ۲۲۱ فقره آثار کوچک مانند جواهرات، شمایل‌های ارتودوکس، ظروف نقره و اشیایی با میناکاری فراوان از موزه به سرقت رفته‌ است. ارزش این اشیا که هنوز یافت نشده‌اند، ۵۴۳ هزار دلار برآورد شده‌ است.

آدرس
روسیه، سن پترزبورگ، موزه‌ی آرمیتاژ

مسیر دسترسی
شما می‌توانید با یکی از تور‌های به مقصد روسیه همراه شده علاوه بر مکان‌های دیدنی دیگر، از این موزه نیز بازدید کنید.

منبع : کجارو

نظرات

تیتردو

حمید موذنی
گفت و گو از: سودابه زیارتی مردم بوشهر، مردمی مظلوم و آرام هستند. به‌نظر شما آیا این یک ویژگی مثبت و افتخارآمیز برای بوشهری‌هاست؟ این خصوصیت تا چه اندازه باعث آسیب این مردم شده؟ شما فکر نمی‌کنید این مظلومیت تا حد زیادی مردم را از همدلیِ عملی نسبت به یکدیگر دور کرده است؟(باتوجه به این‌که […]
آرشیو

مقالات

حمید موذنی
شجریران
غزال ساکی
روزنامه‌نگار حوزه‌ی جامعه و زنان
محمود بدیه
کلیسای گریگوری
حمید موذنی
توسعه بدون مطبوعات آزاد رخ نمی‌دهد
اسلاوی ژیژک
به برهوتِ ویروسی (وایرال) خوش آمدید
محمد غمخوار
رفتار دوگانه کرونا در بوشهر
علی شیخ زاده
استندآپ کمدی و طنز در دنیای مدرن
احمدزیدآبادی
مجلس یازدهم؛ پدیده‌ای نوظهور؟
پدرام باقری
دو نکته درباره قتل رومینا
راضیه اشعثی
ما بر مخروبه ای از بنیان های زیستی نشسته ایم!!!
ایرن واعظ‌زاده
کامو و مفهوم عدالت
مبین کرباسی
هزارمیلیارد تومان کجاست؟
یاشار تاج‌محمدی
در سوگِ خویش‌کاران (تاملاتی در پروژه‌یِ فکریِ شاهرخِ مسکوب)
هانا موسوی
“جهان مد و کالا شدگی زنان “
مرتضی رضایی
به وقت تتلو… به وقت شجریان… به وقت گوگوش
اسلاوی ژیژک
پاندمیک؛ کرونا جهان را تکان می‌دهد
غزال ساکی
نقد فمینیستی شاهنامه
سید مسعود حسینی
نگاهی به “بیمار در بیمارستان”
آلن بدیو
در مورد وضعیتِ اپیدمی
اسلاوی ژیژک
ما گونه‌ای هستیم که به حساب نمی‌آید
نعمت الله فاضلی
به خانه برمی‌گردیم اما به کدام خانه؟
جواد کاشی
مرگ دورِهَم عروسی است
حمید موذنی
جهان و کرونا: امروز و فردا
روزبه آقاجری
میراث زنده یک مبارز سوسیالیست
امیر ارسلان ادیب
چه‌کسی در خانه نمی‌ماند؟
امین بزرگیان
بوردیو و خرید در مواقع اضطراری
مهسا اسدالله‌نژاد
نیروی چشم‌های خیره مردم
پدرام باقری
ما در وضعیتِ بی‌دولتی قرار گرفته‌ایم
امیر ادیب
دختران خیابان انقلاب و رهاسازی نیروی «امتناع»
جان ام بری
چگونه آنفلوآنزای دهشتناکِ ۱۹۱۸ در سراسر آمریکا شیوع یافت؟
پدرام باقری
دو نکته درباره پرسش و پاسخ در سنای آمریکا
سید مسعود حسینی
کورونا و کورا – مرگ و پروا
مهسا اسدالله‌نژاد
کرونا و دو مسئله‌ی «غیرطبیعیِ» آن
امیر ارسلان ادیب
آپارتاید کارگری
مصطفی مهرآیین
نابود کردن فرآیندها،نابود کردن زندگی و تولید خشونت
نوید کلهرودی
شرحی بر کتاب اندیشیدن و ملاحظات اخلاقی از هانا آرنت
سعید ربیعی
انقلاب لهستان: لخ‌والسا و اتحادیه‌ی کارگری
حمید موذنی
عشق در سالهای وبا
حمید موذنی
درس های سریال تاج و تخت
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
آرشیو