ads1
ads3
تغییر رنگ سایت

شبکه های اجتماعی جامعه

آرشیو
آرشیو
آرشیو
Print This Post

ممنوعه افسونگر

پیام به رسمیت شناختن استفاده از ماهواره در آمارهای رسمی چیست؟
ممنوعه افسونگر

ندا گنجی

سرانجام چندین سال پس از فراگیری استقرار بشقاب‌های ماهواره روی پشت‌بام خانه‌ها در ایران و نیز آزمایش انواع روش‌ها برای مقابله با این پدیده، نهادی چون مرکز آمار به صرافت جمع‌آوری اطلاعات از میزان بهره‌گیری ایرانی‌ها از ماهواره افتاد. پژوهشگران مرکز آمار ایران هنگام مطالعه میزان برخورداری خانوارها و استفاده افراد از فناوری اطلاعات و ارتباطات، گریزی هم به اقبال مردم به خدمات تلویزیونی چند‌مجرایی زده‌اند و به اطلاعات قابل تاملی دست یافته‌اند. نتایج این مطالعات نشان می‌دهد که از مجموع ۳ /۲۴ میلیون خانوار کشور، حدود ۶ /۱۹ میلیون خـانوار، معادل ۷ /۸۰ درصـد خانوارها، در محـل سـکونت بـه خدمات تلویزیونی چندمجرایی دسترسی داشته‌اند. البته سهم دسترسـی خانوارهـا بـه انـواع خـدمات تلویزیـونی چند‌مجرایی تفاوت‌های زیادی را نشان می‌دهد؛ چنان که از کل خانوارهای کشور، ۷ /۵ میلیـون خـانوار، معادل ۵ /۲۳ درصـد خانواده‌ها به خدمات ماهواره‌ای مستقیم به خانه دسترسی دارند. با وجود این، آیا این آمار به صرف آنکه چنین نهادی آن را ارائه می‌کند، قابل استناد بوده و با واقعیت‌های جامعه ایران تطابق دارد؟ و پرسش دیگر اینکه انتشار آمار مربوط به میزان استفاده مردم از ماهواره از سوی این نهاد حاکمیتی حاوی چه پیامی است؟
مرکز آمار با استناد به نتایج این پژوهش درحالی ادعا می‌کند که یک‌چهارم خانواده‌های ایرانی از خدمات ماهواره‌ای مستقیم بهره می‌گیرند که علی جنتی، وزیر سابق ارشاد، پیش از این آمار استفاده‌کنندگان ماهواره را ۷۰ تا ۷۵ درصد جمعیت کشور عنوان کرده بود. جنتی در گفت و گو با خانه ملت از این آمار سخن به میان آورده بود تا ضرورت اصلاح قانون ماهواره را گوشزد کند: «مثلاً قانون منع ماهواره داریم اما گفته می‌شود که ۷۰ تا ۷۵ درصد کل جمعیت کشور ما از ماهواره استفاده می‌کنند. همه این موضوع را می‌دانند اما دولت حاضر نیست قانون را تغییر دهد و چشم قانونگذار و ناظر نیز به رواج این بی‌قانونی بسته است. وقتی قانونی اجرا نمی‌شود، یا باید آن را لغو کرد یا باید آن را اصلاح کرد.» او ادامه می‌دهد: «اصلاح این قانون بسیار ضروری است و حتماً باید اصلاح شود چراکه استفاده افراد از ماهواره به کل غیرقانونی است اما اکثریت مردم از آن استفاده می‌کنند. در واقع حداقل ۷۰ درصد مردم خلاف قانون رفتار می‌کنند. با این حال، مادامی‌که قانون ممنوعیت ماهواره وجود دارد قوانین زیرمجموعه آن نیز اعمال خواهد شد.»
در سال‌های گذشته، چه اقداماتی که برای جلوگیری از نفوذ بیش از پیش ماهواره در میان خانوارهای ایرانی به انجام نرسید؛ از ترغیب مردم به تحویل داوطلبانه دیش‌های ماهواره تا جمع‌آوری ضربتی دیش‌ها که ماموران انتظامی در قالب عناوینی چون «طرح امنیت اجتماعی» با در دست داشتن حکم قضایی خود را به پشت بام منازل رساندند و اقدام به پاکسازی تجهیزات ماهواره‌ای کردند. این روش‌های قهری نه‌تنها در رویگردانی مردم از این رسانه، موثر واقع نشده که بیشتر به آتش پروپاگاندای رسانه‌های بیگانه علیه ایران دمیده است. به نظر می‌رسد دولت به معنای تمامی قوا، به دلیل پیچیدگی‌های مواجهه اصولی و منطقی با پدیده‌ای چون «ماهواره» ساده‌ترین و کوتاه‌ترین راه برخورد با آن را که همان شیوه‌های سنتی و سلبی است، برگزیده است. آیا اکنون که مرکز آمار، میزان فراگیری استفاده از ماهواره را در میان ایرانیان اعلام کرده، وقت آن نرسیده که به جای طرح دعاوی قدیمی برای مقابله با آثار سوء آن تغییری در سیاستگذاری‌ها اعمال شود؟


تجارت فردا

اخبار مرتبط
نظرات

تیتردو

حمید موذنی
گفت و گو از: سودابه زیارتی مردم بوشهر، مردمی مظلوم و آرام هستند. به‌نظر شما آیا این یک ویژگی مثبت و افتخارآمیز برای بوشهری‌هاست؟ این خصوصیت تا چه اندازه باعث آسیب این مردم شده؟ شما فکر نمی‌کنید این مظلومیت تا حد زیادی مردم را از همدلیِ عملی نسبت به یکدیگر دور کرده است؟(باتوجه به این‌که […]
آرشیو

مقالات

محمود بدیه
کلیسای گریگوری
حمید موذنی
توسعه بدون مطبوعات آزاد رخ نمی‌دهد
اسلاوی ژیژک
به برهوتِ ویروسی (وایرال) خوش آمدید
محمد غمخوار
رفتار دوگانه کرونا در بوشهر
علی شیخ زاده
استندآپ کمدی و طنز در دنیای مدرن
احمدزیدآبادی
مجلس یازدهم؛ پدیده‌ای نوظهور؟
پدرام باقری
دو نکته درباره قتل رومینا
راضیه اشعثی
ما بر مخروبه ای از بنیان های زیستی نشسته ایم!!!
ایرن واعظ‌زاده
کامو و مفهوم عدالت
مبین کرباسی
هزارمیلیارد تومان کجاست؟
یاشار تاج‌محمدی
در سوگِ خویش‌کاران (تاملاتی در پروژه‌یِ فکریِ شاهرخِ مسکوب)
هانا موسوی
“جهان مد و کالا شدگی زنان “
مرتضی رضایی
به وقت تتلو… به وقت شجریان… به وقت گوگوش
اسلاوی ژیژک
پاندمیک؛ کرونا جهان را تکان می‌دهد
غزال ساکی
نقد فمینیستی شاهنامه
سید مسعود حسینی
نگاهی به “بیمار در بیمارستان”
آلن بدیو
در مورد وضعیتِ اپیدمی
اسلاوی ژیژک
ما گونه‌ای هستیم که به حساب نمی‌آید
نعمت الله فاضلی
به خانه برمی‌گردیم اما به کدام خانه؟
جواد کاشی
مرگ دورِهَم عروسی است
حمید موذنی
جهان و کرونا: امروز و فردا
روزبه آقاجری
میراث زنده یک مبارز سوسیالیست
امیر ارسلان ادیب
چه‌کسی در خانه نمی‌ماند؟
امین بزرگیان
بوردیو و خرید در مواقع اضطراری
مهسا اسدالله‌نژاد
نیروی چشم‌های خیره مردم
پدرام باقری
ما در وضعیتِ بی‌دولتی قرار گرفته‌ایم
امیر ادیب
دختران خیابان انقلاب و رهاسازی نیروی «امتناع»
جان ام بری
چگونه آنفلوآنزای دهشتناکِ ۱۹۱۸ در سراسر آمریکا شیوع یافت؟
پدرام باقری
دو نکته درباره پرسش و پاسخ در سنای آمریکا
سید مسعود حسینی
کورونا و کورا – مرگ و پروا
مهسا اسدالله‌نژاد
کرونا و دو مسئله‌ی «غیرطبیعیِ» آن
امیر ارسلان ادیب
آپارتاید کارگری
مصطفی مهرآیین
نابود کردن فرآیندها،نابود کردن زندگی و تولید خشونت
نوید کلهرودی
شرحی بر کتاب اندیشیدن و ملاحظات اخلاقی از هانا آرنت
سعید ربیعی
انقلاب لهستان: لخ‌والسا و اتحادیه‌ی کارگری
حمید موذنی
عشق در سالهای وبا
حمید موذنی
درس های سریال تاج و تخت
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
حامد داراب
چرا داریوش آشوری روشنفکر است؟
محمدمهدی اردبیلی
غذا و وسوسه‌های شیطان
آرشیو