ads1
ads3
تغییر رنگ سایت

شبکه های اجتماعی جامعه

آرشیو
آرشیو
آرشیو
Print This Post

مصطفی مهرآیین
جمهوری اسلامی با جامعه چه کرده است؟


۱.در چهل سال گذشته نظام سیاسی جمهوری اسلامی چهار سیاست غلط را در برخورد با جامعه در پیش گرفته و با اصرار بر انجام آنها خود و جامعه را با خطر فروپاشی اجتماعی روبرو ساخته است.

۲.جمهوری اسلامی با اعلام دایمی وجود “وضعیت اضطراری”، به طور ثابت قانون را در جامعه تعلیق کرده و باعث خلق “حیات برهنه”در جامعه شده است.حیات برهنه نوعی از زندگی است که در آن شهروندان یک جامعه تبدیل به “هومو ساکر” یا همان “قربانیان بی دفاع” می شوند و نظام سیاسی آنها را در معرض خطر مرگ قرار می دهد.

۳.جمهوری اسلامی در چهل سال گذشته با از بین بردن همه میانجی های اجتماعی همچون مطبوعات،احزاب،سندیکاها،اتحادیه ها،صنوف،و….هر گونه نهاد واسط میان خود و جامعه را از بین برده و از این طریق جامعه را به سمت و سویی سوق داده که جز از طریق خیابان و شورش خیابانی قادر به اعلان دیدگاه های خود به نظام سیاسی نیست.

۴.نظام سیاسی جمهوری اسلامی با از بین بردن آزادی بیان و تک صدا کردن جامعه،زبان به عنوان مهمترین راه دسترسی مردم به جامعه و خود را تبدیل به پدیده ای تک صدا کرده که از دل آن فقط انسان های خشن و ناتوان از گفتگو خلق می شوند. ازاینرو،تک صدا کردن واژگان زبانی، مردم ما را از میانه روی رفتاری دور کرده و آنها را ناتوان از گفتگو ساخته است.

۵.نظام سیاسی جمهوری اسلامی با اعمال سیاست سرکوب در جامعه روان مردم را انباشته از درد و رنج های ناگفته ساخته و از این طریق میزان لطافت روانی جامعه را به صفر رسانده است.مردم ما مردمانی تروما زده هستند که دیگر نه قادر به تحمل بار روانی خود هستند و نه قادر به انتقال آن به دیگران می باشند.

۶.دنبال کردن سیاست آزادی بیان،اعطا آزادی روانی به جامعه،احیا نهادهای واسط اجتماعی و از بین بردن وضعیت اضطراری و حکومت نظامی تنها راه کارهای نظام جمهوری اسلامی برای احیا خود و جامعه می باشد و گرنه انقلاب در راه است

اخبار مرتبط
نظرات

تیتردو

حمید موذنی:
حمید موذنی، نویسنده، جامعه‌شناس و روزنامه‌نگار بوشهری می‌گوید: ضعف روزنامه‌نگاری ما به ضعف جامعه و نبود جامعه مدنی بر می‌گردد؛ تا زمانی که جامعه ضعیف باشد و لویاتان یا دولت، مقید به جامعه نشود، ما با ضعف مطبوعاتی روبه‌رو هستیم. الهام بهروزی، بوشهر: روز خبرنگار (۱۷ مردادماه) فرصت مغتنمی است برای دیدن و شنیدن افرادی […]
آرشیو

مقالات

اسلاوی ژیژک
به برهوتِ ویروسی (وایرال) خوش آمدید
محمد غمخوار
رفتار دوگانه کرونا در بوشهر
علی شیخ زاده
استندآپ کمدی و طنز در دنیای مدرن
احمدزیدآبادی
مجلس یازدهم؛ پدیده‌ای نوظهور؟
پدرام باقری
دو نکته درباره قتل رومینا
راضیه اشعثی
ما بر مخروبه ای از بنیان های زیستی نشسته ایم!!!
ایرن واعظ‌زاده
کامو و مفهوم عدالت
مبین کرباسی
هزارمیلیارد تومان کجاست؟
یاشار تاج‌محمدی
در سوگِ خویش‌کاران (تاملاتی در پروژه‌یِ فکریِ شاهرخِ مسکوب)
هانا موسوی
“جهان مد و کالا شدگی زنان “
مرتضی رضایی
به وقت تتلو… به وقت شجریان… به وقت گوگوش
اسلاوی ژیژک
پاندمیک؛ کرونا جهان را تکان می‌دهد
غزال ساکی
نقد فمینیستی شاهنامه
سید مسعود حسینی
نگاهی به “بیمار در بیمارستان”
آلن بدیو
در مورد وضعیتِ اپیدمی
اسلاوی ژیژک
ما گونه‌ای هستیم که به حساب نمی‌آید
نعمت الله فاضلی
به خانه برمی‌گردیم اما به کدام خانه؟
جواد کاشی
مرگ دورِهَم عروسی است
حمید موذنی
جهان و کرونا: امروز و فردا
روزبه آقاجری
میراث زنده یک مبارز سوسیالیست
امیر ارسلان ادیب
چه‌کسی در خانه نمی‌ماند؟
امین بزرگیان
بوردیو و خرید در مواقع اضطراری
مهسا اسدالله‌نژاد
نیروی چشم‌های خیره مردم
پدرام باقری
ما در وضعیتِ بی‌دولتی قرار گرفته‌ایم
امیر ادیب
دختران خیابان انقلاب و رهاسازی نیروی «امتناع»
جان ام بری
چگونه آنفلوآنزای دهشتناکِ ۱۹۱۸ در سراسر آمریکا شیوع یافت؟
پدرام باقری
دو نکته درباره پرسش و پاسخ در سنای آمریکا
سید مسعود حسینی
کورونا و کورا – مرگ و پروا
مهسا اسدالله‌نژاد
کرونا و دو مسئله‌ی «غیرطبیعیِ» آن
امیر ارسلان ادیب
آپارتاید کارگری
مصطفی مهرآیین
نابود کردن فرآیندها،نابود کردن زندگی و تولید خشونت
نوید کلهرودی
شرحی بر کتاب اندیشیدن و ملاحظات اخلاقی از هانا آرنت
سعید ربیعی
انقلاب لهستان: لخ‌والسا و اتحادیه‌ی کارگری
حمید موذنی
عشق در سالهای وبا
حمید موذنی
درس های سریال تاج و تخت
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
حامد داراب
چرا داریوش آشوری روشنفکر است؟
محمدمهدی اردبیلی
غذا و وسوسه‌های شیطان
اسلاوی ژیژک
وقتی گزینه‌هایِ پیش‌ِ رو یکی از یکی بدترند
میشل فوکو
قدرتِ مقاومت‌کردن
آرشیو