ads1
ads3
تغییر رنگ سایت

شبکه های اجتماعی جامعه

آرشیو
آرشیو
آرشیو
Print This Post

مصطفی مهرآیین
توسعه و گسترش وحشیگری


۱.یکی از مهمترین مسائلی که آدورنو،فیلسوف و جامعه شناس آلمانی،با آن درگیر است مساله “وحشیگری نهفته در تمدن” است.او می نویسد حل این مساله که مردم متمدن چگونه پذیرای وحشیگری می شوند به کار اصلی من تبدیل شده است.او به طور خاص سعی در مطالعه وحشت فاشیسم و پیامدهای آن برای فرهنگ داشت.

۲.به همین نحو،می توان درگیر این پرسش شد که چگونه ما ایرانیانی که نسبت به جامعه قبلی خود ظاهرا توسعه یافته تر شده ایم یا حداقل رشد اجتماعی را تجربه کرده ایم این گونه پذیرای وحشیگری هستیم و به آسانی به کشتار یکدیگر می پردازیم.ما در تاریخ معاصر خود هیچگاه این میزان از وحشیگری را تجربه نکرده ایم با آنکه از استانداردهای توسعه بسیار دور بوده ایم.چگونه است که با وجود توسعه یافتن کشور در بسیاری ابعاد،بویژه ابعاد فرهنگی،این گونه به آسانی دست به اسلحه میبریم و انسان های جامعه خود یا جوامع دیگر را به قتل می رسانیم.پاسخ این پرسش را نباید در یک دستور نظامی یا تصمیم سیاسی جستجو کرد و چنین تصور کرد که اگر رهبران نمی خواستند این اتفاق ممکن نمیشد.

۳.باید به طور عمیق تر به بررسی ریشه های این خشونت پرداخت:گسترش شهرنشینی و سرعت خشن نهفته در آن،مبادله ای شدن ابعاد بسیاری از زندگی،پوزیتیو شدن تفکر، تمرکز قدرت و دولت سازی،گسترش بی در و پیکر بوروکراسی،اخته شدن جامعه،گسترش میزان سرکوب روانی،فرسوده شدن روانی جامعه،از بین رفتن اهمیت دیگری و فراگیر ساختن اصل اینهمانی و تقلیل همه آدم ها به خودم،توده ای و جزیره ای شدن جامعه،و….از مجموعه عواملی هستند که می توان به آسانی به شناسایی نقش آنان در خشن و وحشی شدن جامعه پرداخت.

۴.در سطح خرد،اما،باید به وجوه دیگری از جامعه توجه کرد.نوع زندگی خانوادگی امروز ما،هسته ای شدن خانواده ها و اختلال در فرآیند تربیت و عشق ورزی والدین به فرزندان از مهمترین عواملی هستند که گسترش خشونت در جامعه امروز ما را توضیح می دهند.بسیاری از افراد خشن موجود در این جامعه که امروز به اسلحه نیز دسترسی دارند حتی یکبار جمله “دوستت دارم” یا “دلتنگتم” را نشنیده اند.بسیاری از این افراد حتی یکبار هم به برگزاری مناسک عشق نپرداخته اند،به دیدار کوه و دریا نرفته اند،یک بوسه محبت آمیز را تجربه نکرده اند،با صدای بلند نخندیده اند،آزادی را احساس نکرده اند.بسیاری از این افراد انباشته از ترس و وحشت گناه و غیر گناهند و…..

۵.به زبان آدورنو،دیوانگی خشونت کل زندگی ما را تسخیر کرده است و تنها اندکی از چیزهای معنادار برای ما باقی مانده است.این شیوه حکومت داری و زندگی نابودی شکلی از فرهنگ است.آدورنو در وصف شیوه کار خود در فهم جامعه غرب معتقد بود من با پایانه های عصبی ام فکر می کنم نه با قوه حسابگریم.من نیز مبتنی بر تماس میان پایه های عصبی ام با این جامعه معتقدم جامعه ما در خشونت و وحشیگری سقوط کرده و تنها یک راه برای نجات از این وحشیگری باقی ست:بازگشت به عشق و هنر آموختن آن.

اخبار مرتبط
نظرات

تیتردو

حمید موذنی
ویروس کرونا بیش از همه‌ی اعضای بدن، به سراغ دست‌ها‌یمان رفته است. بیش از هرچیز رعایت روش‌های بهداشتی و علی‌الخصوص شستن‌دست‌ها ضرورت پیدا کرده است. حتی پیام‌های تبلیغاتی مربوط به دست هاست: «دست ها را بیست ثانیه و به صورتی دقیق بشوئید» فروید ظاهرن به دلیل انتقال ویروس از دست هااست که ترس ما بیش‌تر […]
آرشیو

مقالات

اسلاوی ژیژک
به برهوتِ ویروسی (وایرال) خوش آمدید
محمد غمخوار
رفتار دوگانه کرونا در بوشهر
علی شیخ زاده
استندآپ کمدی و طنز در دنیای مدرن
احمدزیدآبادی
مجلس یازدهم؛ پدیده‌ای نوظهور؟
پدرام باقری
دو نکته درباره قتل رومینا
راضیه اشعثی
ما بر مخروبه ای از بنیان های زیستی نشسته ایم!!!
ایرن واعظ‌زاده
کامو و مفهوم عدالت
مبین کرباسی
هزارمیلیارد تومان کجاست؟
یاشار تاج‌محمدی
در سوگِ خویش‌کاران (تاملاتی در پروژه‌یِ فکریِ شاهرخِ مسکوب)
هانا موسوی
“جهان مد و کالا شدگی زنان “
مرتضی رضایی
به وقت تتلو… به وقت شجریان… به وقت گوگوش
اسلاوی ژیژک
پاندمیک؛ کرونا جهان را تکان می‌دهد
غزال ساکی
نقد فمینیستی شاهنامه
سید مسعود حسینی
نگاهی به “بیمار در بیمارستان”
آلن بدیو
در مورد وضعیتِ اپیدمی
اسلاوی ژیژک
ما گونه‌ای هستیم که به حساب نمی‌آید
نعمت الله فاضلی
به خانه برمی‌گردیم اما به کدام خانه؟
جواد کاشی
مرگ دورِهَم عروسی است
حمید موذنی
جهان و کرونا: امروز و فردا
روزبه آقاجری
میراث زنده یک مبارز سوسیالیست
امیر ارسلان ادیب
چه‌کسی در خانه نمی‌ماند؟
امین بزرگیان
بوردیو و خرید در مواقع اضطراری
مهسا اسدالله‌نژاد
نیروی چشم‌های خیره مردم
پدرام باقری
ما در وضعیتِ بی‌دولتی قرار گرفته‌ایم
امیر ادیب
دختران خیابان انقلاب و رهاسازی نیروی «امتناع»
جان ام بری
چگونه آنفلوآنزای دهشتناکِ ۱۹۱۸ در سراسر آمریکا شیوع یافت؟
پدرام باقری
دو نکته درباره پرسش و پاسخ در سنای آمریکا
سید مسعود حسینی
کورونا و کورا – مرگ و پروا
مهسا اسدالله‌نژاد
کرونا و دو مسئله‌ی «غیرطبیعیِ» آن
امیر ارسلان ادیب
آپارتاید کارگری
مصطفی مهرآیین
نابود کردن فرآیندها،نابود کردن زندگی و تولید خشونت
نوید کلهرودی
شرحی بر کتاب اندیشیدن و ملاحظات اخلاقی از هانا آرنت
سعید ربیعی
انقلاب لهستان: لخ‌والسا و اتحادیه‌ی کارگری
حمید موذنی
عشق در سالهای وبا
حمید موذنی
درس های سریال تاج و تخت
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
حامد داراب
چرا داریوش آشوری روشنفکر است؟
محمدمهدی اردبیلی
غذا و وسوسه‌های شیطان
اسلاوی ژیژک
وقتی گزینه‌هایِ پیش‌ِ رو یکی از یکی بدترند
میشل فوکو
قدرتِ مقاومت‌کردن
آرشیو