ads1
ads3
تغییر رنگ سایت

شبکه های اجتماعی جامعه

آرشیو
آرشیو
آرشیو
Print This Post

مریم قاسم زاده
کنکور، اشتغال و تفکیک جنسیتی


هفته ای که گذشت برای درصد قابل توجهی از جمعیت جوان کشورمان هفته مهم و تاثیرگذاری بود.کنکور این هیولای دلهره اور تمام شد .از زمستان پارسال بود که توجهم به اتاق خانه ی رو به رویی مان جلب شد .دلیل آن دخترکی بود که بدون وقفه درس میخواند و تا صبح چراغ اتاقش روشن بود،روزهایی که از خانه بیرون می امدم تا به کلاس و محل کارم برسم دخترک همسایه پشت پنجره اتاقش مشغول خواندن بود شب وقتی باز میگشتم چراغ اتاقش روشن بود ،اخر همه هفته هایی که به بیرون از شهر به گردش میرفتم همچنان دخترک در اتاقش بود و می خواند و دست از تلاش بر نمیداشت ،هفته گذشته بالاخره برای اولین بار بعد از کنکور دیدم چراغ اتاقش خاموش شده من که شاهد همه تلاش های چند ماهه دخترک بودم نفسی عمیقی کشیدم و یاد خاطرات خودم از کنکور افتادم ،حس سبکی و برداشته شدن باری از دوش احساسی است که از ان سالها بیادگار دارم اما همراه خاطرات شیرینش یاد سختی ها و مشکلات بی شماری افتادم که از ابتدای راه با من همراه بود ،درست بیاد دارم در ان سال که البته میدانم کماکان هم بدین شکل است؛دفترچه انتخاب رشته پر بود از تبعیض های جنسیتی دانشگاه ها،رشته هایی که تنها دانشجوی پسر می گرفت !ا سوالی که همیشه در پس ذهن من بود این بود ایا دانش تجربی وحقوقی ویا مهارت ورزشی ربطی به جنسیت دارد؟رشته هایی که زنان بی شماری در سرتاسر دنیا با موفقیت در ان ها قدم گذاشته اند و پیشرفت کرده اند اما همچنان راه ورود نه تنها برای دختران این سرزمین بسته بود بلکه انها را رشته هایی مردانه می پنداشتند ،
در این لحظه از زمان ،میدانیم که سالهاست در حوزه و گستره ی جهانی ،زنان قادر به انجام هر کاری هستند، با زنانه و مردانه کردن کارها نه تنها مانع اشتغال سهم بزرگی از جمعیت جوان کشور می شویم ،بلکه مانع بزرگی در جهت استقلال انها به وجود می اوریم!

تفکیک جنسیتی در ایران سابقه طولانی و پیچیده ای دارد و در دوران های مختلف دارای نوسان هایی بوده است.اما بعد از انقلاب۵٧ تفکیک بین زنان و مردان در فضاهای عمومی پر رنگ تر شد،بدین منظور تا مرحله وضع قانون و جرم انگاری تصریح و تکلیف شد،

تفکیک جنسیتی در مدارس تنها به جداسازی دختران و پسران محدود نشد بلکه به معلمان بخصوص مردان نیز در اکثر مواقع اجازه کار در مدارس دخترانه داده نمی شود.
پیش از دوره پهلوی و در دوران قاجار نیز تفکیک جنسیتی وجود داشت ؛بدین شکل که دختران اجازه رفتن به مدرسه نداشتند.
به گمانم همه ما بخاطر زیستن در چنین جغرافیایی تجربه دیدن مادرانی را در اطراف خود داشته ایم که ارزوی رفتن به مدرسه از بزرگترین اارزوهای زندگی شان بوده است،افسوس که زمان و عرف بیمار حاکم با کودکان ان نسل و مادران ما بسیار نامهربان و بی رحم بود و لذت خواندن و نوشتن را از انها دریغ کرد.

تفکیک جنسیتی و به دنبال ان تقسیم کار جنسیتی همواره از انتقادات اصلی فعالان حقوق زنان بر ساختار جامعه بوده است .

تفکیک و تقسیم کار جنسیتی چه اثار و نتایجی بر بدنه اجتماع و حوزه فعالیت زنان و خواسته های انان می گذارد؟

وقتی که از نابرابری و تفکیک جنسیتی حرف میزنیم مهم است که بدانیم با توجه به جامعه ایران و سابقه طولانی تفکیک جنسیتی باید قائل به تاثیر ملموس در همه ی جنبه های مختلف علمی ،فرهنگی ،اجتماعی و حتی لایه های خصوصی و شخصی زندگی مردان و زنان ایرانی شد.در بخش تقسیم کار و اینده شغلی زنان بسیار بیشتر از مردان در برابر مشکلات اسیب پذیرترند از همین رو طیف وسیعی از زنان با مشکلات و نابه سامانی های اقتصادی عدیده ای رو به رو میشوند. نه به این دلیل که زنان مهارت و دانش و تخصص کافی را ندارند بلکه به این دلیل ساده که تنها زن هستند!

صاحب نظران و فعالان حوزه زنان بر این باورند که نوع تقسیم کار و تبعیض جنسیتی در محیط کار ،زنان را محدود به کارهای تکراری و غیر خلاقانه می کند و باعث هرز رفتن توانایی و تخصص و دانش زنان می شود.و نتیجه چنین فرایند مخربی کاهش سهم اشتغال زنان در بخش اجتماعی و به حاشیه راندن بخش قابل توجه نیروی کار در کشوری که با کاهش جمعیت جوان رو به روست ،می شود .در حالی که اگر به طور برابر و عادلانه فرصت شغلی ایجاد می شد جدا از تاثیرات مثبتی که بر بدنه اقتصادی و توسعه ان می گذارد ،زنان و مادران شاغل احساس رضایت بیشتری از زندگی پیدا می کنند و طبق تحقیقات مادران شاد وتاثیر به سزای انها در خانواده کمک بی بدلیلی برای جامعه سالم و پویا به شمار می رود!

اخبار مرتبط
نظرات

تیتردو

گفتگو با علی برزگر، مسئول جمعیت امام علی بوشهر
نام جمعیت امام علی را همۂ ما حداقل یک بار شنیده ایم. دیدن هر روزۂ کودکان کار بر سر چهار راه ها یا در پارک ها باعث شده کمابیش با نام این تشکل مردم نهاد و فعالیت هایش آشنایی نسبی داشته باشیم. لینک کوتاه:
آرشیو

مقالات

حسین باقری
«فرو رفتنِ کلمه در فعلنِ پهلوها»
فرشاد پارسیان
حقوق و اخلاق در آرا بنتام
امیر محقق
۷ کتاب با موضوع «شهر» که باید بخوانیم
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
ساره واعظی لقب
«آبی یا صورتی»؟
آتنا مرکزی
نقش زنان در افزایش سرمایه های اجتماعی
آتنا مرکزی
خشونت علیه زنان: خشونت علیه جامعه
ملوین کانر
فرهنگ جوانان امروز ستایندۀ مرگ است
سمیرا بهزادی
فتوت ایرانی در دوره ایلخانی
محسن رنانی
فردا اول خلقت است
حمیدموذنی
یازدهم سپتامبر مبدا جهان جدید
ناصر فکوهی ۶۶
پیکان: ظهور و سقوط یک «افتخار ملی»
آتنا مرکزی
تبعیض جنسیتی در کابینه دوازدهم
مهدی یسری
مفهوم برنامه ریزی فرهنگی
ستاره تناور
مدنیت،شهروندی و کنش های معطوف به اخلاق
محمد رضا فولادی
چرخه حیات تروریسم جهادی در خاورمیانه
کیتی رویف
نویسندگان بزرگ چطور با مرگ زندگی کردند؟
محسن رنانی
جوانه‌های بلوغ در شمالِ جنوب
محمد فاضلی
کلنگ‌ها را غلاف کنید
نسرین ریاحی
مرزها در گام معلق لک لک ها
علی آتشی
جایی میان رمانس و خشونت
درک تامپسون
خودتان باشید
مهتا بذرافکن
چرا آب در ایران امنیتی شد؟
مسعود نیلی
در ضرورتِ کینه‌زدایی از سیاست
محمد فاضلی
باید خشمگین باشیم: بحران محیط زیست
تونی جات
از تاریخ چه آموخته‎ایم؟ احتمالاً هیچ
بهروز غریب‌پور
معلق در فضا
آتنا مرکزی
سهم زنان از امید
زیگمونت باومن
سلامتی و نابرابری
حمید موذنی
استاد ایرانی و آسیب شناسی چاپلوسی اجتماعی در ایران
اولریش بک و الیزابت بک‌گرنشایم
آشوب جهانی عشق
 
مصطفی ملکیان
در مصائب فقدان گفت و گو
حمید موذنی
کمدی اطلاع‌رسانی و تراژدی واقعیت خبر در ایران
مارگارت پکسن
صلح چیست؟
محمدرضا فولادی
اصلاح طلبی پیش رونده یا تدریجی
علی آتشی
آوار اندیشه های شریعتی برای ما
داوید لوبروتون
انسان شناسی رنج ودرد
حمید موذنی
جهان در گیر ودار یک حرف
محمدرضا فولادی
اصلاح طلبی در عصر پسا هاشمی
شهلا اعزازی
شکل نوین خانواده
آرشیو