ads1
ads3
تغییر رنگ سایت

شبکه های اجتماعی جامعه

آرشیو
آرشیو
آرشیو
Print This Post

مردم جنوب از جنس دریا و ساحل هستند

هنر گاه خواندنی نیست بلکه اکتسابی و تجربی است. ما هنرمندان خلاق بسیاری داریم که به‌کمک تجربه موفق شده‌اند آثار زیبا و ماندگاری را خلق کنند. گاه «عشق» و «علاقه» به شهر و دیارت باعث می‌شود که به یک هنرمند تبدیل شوی.

امدادجنوب- الهام بهروزی:

هنر گاه خواندنی نیست بلکه اکتسابی و تجربی است. ما هنرمندان خلاق بسیاری داریم که به‌کمک تجربه موفق شده‌اند آثار زیبا و ماندگاری را خلق کنند. گاه «عشق» و «علاقه» به شهر و دیارت باعث می‌شود که به یک هنرمند تبدیل شوی. هنر را هیچ‌گاه نمی‌توان محدود به کتاب، مدرسه، دانشگاه و کارگاه‌های آموزشی و تخصصی کرد، چراکه گاه این علاقه درونی تو است که باعث می‌شود، هنرهای خالق هستی را هنرمندانه به نمایش بگذاری. بوشهر به‌دلیل اقلیم خاص و جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیری که دارد، خواه‌ناخواه انسان را هنرمند می‌کند. عکاسی از جمله هنرهایی است که به کمک آن می‌توان این جاذبه‌ها و زیبایی‌ها را به نمایش گذاشت. هنری که پریشانی‌های خلیج زیبای فارس، ابهت عمارت‌های تاریخی، معصومیت بافت کهن، بیقراری‌های شالوها، خلوت اهالی جنوب با غروب دریا، پنجره‌های رنگارنگ و هلالی خانه‌ای متروکه، ارسی‌های شاهانه عمارت‌ دهدشتی و… را به زیباترین شکل به نمایش می‌گذارد.

اهالی جنوب مردمانی هستند از جنس آفتاب و مهر که همواره به جنوبی بودن خود می‌بالند. آنها هنرمندانی هستند که با عشق به ثبت لحظات تکرار نشدنی منطقه خود می‌پردازند. سعید موذنی یکی از جنوبی‌هایی است که بدون گذراندن دوره‌های حرفه‌ای عکاسی به ثبت لحظات زیبایی از دریا و بافت تاریخی می‌پردازد. وی ثابت کرده که با ممارست و عشق می‌توان هنرمند شد. هنرمندی از جنس مردم و طبیعت ساده جنوب. اگر نگاهی به آثار وی بیندازید، بیش از هر چیزی رد المان‌ها و فضای بومی و سنتی جنوب را در تصاویرش می‌بینی و چه بسا که بسیاری از این فضاها اینک به‌دلیل بی‌توجهی‌ها و سهل‌انگاری دیگر وجود خارجی ندارند و تنها در دل و خاطر مردمان این دیار نقش بسته است. گفت‌وگویی را با سعید موذنی، هنرمند عکاس بوشهری صورت داده‌ایم که در ادامه می‌آید.

چطور شد که به عکاسی روی آوردید؟

موذنی: از دوره نوجوانی علاقه زیادی به عکاسی داشتم و در آغاز با دوربین (کونیکا) برادر بزرگم عکاسی می‌کردم و گاهی هم از دوربین خواهرم که یک دوربین عکاسی اولیمپوس حرفه‌ای خوبی داشت، استفاده می‌کردم (دوربین‌هایی که فیلم‌های نگاتیو ۱۲، ۲۴ و ۳۶ می‌خوردند). آن زمان بیشتر عکس‌های خانوادگی می‌گرفتم و علاقه زیادی به پرتره داشتم و از تصویر کلوزآپ استفاده می‌کردم. با گذر زمان دوربین‌های دیجیتال وارد بازار شدند و این دوربین‌ها عکاسی را خیلی راحت‌تر کردند. مدام دوربین‌های دیجیتال برادرانم را به‌دست می‌گرفتم و عکاسی می‌کردم تا این‌که خودم دوربین دیجیتال (کانون) خریدم و از آن زمان تا کنون از زمین و زمان عکس می‌اندازم و همه عکس‌هایم را که از مکان‌های مختلفی تهیه کردم، دسته‌بندی کردم و در آلبوم‌های جداگانه در کامپیوترم نگهداری می‌کنم.

در عکاسی بیشتر دوست دارید چه لحظاتی را ثبت می‌کنید؟

موذنی: معمولا از تمام لحظات عکاسی می‌کنم ولی بیشتر عکاسی از لحظه غروب برایم لذت‌بخش‌تر است. ثبت عکس از تمام لحظات دریا (طلوع، غروب و امواج پریشانش) واقعا شگفت‌انگیز است و از همین رو، همیشه دوربین عکاسی همراهم است و این کار مرا برای ثبت تصاویر زیبا راحت‌تر و ساده‌تر می‌کند، چراکه ماندگار کردن یک لحظه ناب که هیچ‌گاه به آن شکل تکرار نمی‌شود، حس خیلی خوبی به آدم می‌دهد. از زمانی که وارد دنیای عکاسی شده‌ام در ثبت لحظه‌به‌لحظه دیدنی‌ها، زیبایی‌ها و جاذبه‌های دیارم کوتاهی نمی‌کنم، چون که دوست دارم به این طریق شهر و جلوه‌ها و داشته‌هایش را به همگان معرفی کنم.

آیا در عکس‌هایتان به عنصر انسانی نیز توجه دارید و تا چه میزان انسان در زیبایی عکس می‌تواند دخالت داشته باشد؟

موذنی: از نظر من عنصر انسانی یکی از بهترین سوژه‌های مهم عکاسی است که در ثبت یک لحظه زیبا بیش از هر عنصر دیگری دخالت داشته و می‌تواند آن لحظه را زیباتر ثبت کند اما نباید فراموش کنیم که قرار دادن انسان در کادر عکس بایست خیلی هوشمندانه صورت بگیرد، چون ثبت یک لحظه با سوژه انسانی (که در اختیار ما نباشد) واقعا سخت است و نیاز به عکس‌العمل سریع دارد.

آیا دریا می‌تواند روح جست‌وجوگر شما را در هنر عکاسی اقناع کند؟

موذنی: دریا برای من زیبا‌ترین سوژه است چنانچه در صفحه اینستاگرام من توجه کنید بیشترین تصاویر من از دریا و لحظات غروب است که معمولا توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند، چون جنس مردم جنوب از دریا و ساحل است. تمام تلاشم این است که همیشه عکس‌هایی که از دریا می‌گیرم تازگی داشته باشد و تکراری نباشد البته باید اشاره کنم که ثبت یک لحظه جدید و متفاوت از دریا واقعا کار را سخت می‌کند. تعداد عکس‌های گرفته شده از دریا بسیار زیاد هستند ولی معمولا متفاوت‌ترین تصاویر همیشه مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرند. از همین رو برای ثبت یک لحظه زیبا از دریا همیشه سختی‌ها را پذیرا هستم، چون که دریا و زیبایی‌هایش همواره مرا آرام می‌کند.

دوره آموزش عکاسی را جایی هم گذارنده‌ای؟

موذنی: نه متاسفانه با وجود علاقه‌ شدیدی که به این موضوع دارم ولی تا به‌حال به این مهم دست پیدا نکرده‌ام و به‌صورت حرفه‌ای عکاسی نمی‌کنم.

چگونه می‌توانیم به کمک عکاسی جاذبه‌ها و طبیعت جنوب را به دیگران معرفی کنیم؟

موذنی: با ثبت تصاویر زیبا از جاذبه‌های دیدنی بوشهر به‌ویژه دریا و بافت تاریخی بوشهر می‌توانیم استان را به دیگر نقاط معرفی کنیم، چراکه استان بوشهر به‌دلیل داشتن عمارت‌های تاریخی و مکان‌های خاص از پتانسیل بالایی در زمینه گردشگری برخوردار است و ما می‌توانیم با گذاشتن تصاویر زیبا از جاذبه‌های بی‌نظیر این منطقه در صفحات اجتماعی به معرفی و شناساندن جاذبه‌های استان بپردازیم.

ویژگی‌های یک عکس خوب کدام است؟

موذنی: ویژگی یک عکس خوب بیشتر در معرفی یک موضوع است به‌طور مثال عکاسی از یک سوژه باید مخاطب را به چالش بکشاند و ذهن او را به خود درگیر و پیام را به مخاطب منتقل کند.

در عکاسی چه هدفی را دنبال می‌کنید؟

موذنی: عکاسی برای من بسیار لذت‌بخش است و در اوقات فراغتم بیشتر به عکاسی می‌پردازم، گاهی اوقات بیش از ۳۰۰ عکس ثبت می‌کنم ولی تنها از تعدادی از آنها استفاده می‌کنم، ضمن این‌که بیشترین هدفم از عکاسی، شناساندن و معرفی جاذبه‌ها و بافت تاریخی بوشهر است و خوشحال هستم که دیگران از تصاویری که ثبت کرده‌ام، استقبال می‌کنند و این باعث دلگرمی من می‌شود . همچنین از این‌که هر روز به تعداد افرادی که به طبیعت، دریا و بافت زیبایی بوشهر اهمیت می‌دهند، افزوده می‌شود، خیل خوشحال هستم، چراکه این مهم باعث توجه بیشتر مسوولان به طبیعت شهرمان می‌شود و بیشتر از پیش آنها را به فکر حفظ این زیبایی‌ها می‌اندازد.

بافت تاریخی در عکاسی شما بسیار پررنگ است، چرا اینقدر به این بافت توجه دارید؟

موذنی: با توجه به اهمیت موضوع در شناساندن بافت تاریخی و جلب توجه مسوولان امر به این بافت مسحور‌کننده و پر از زیبایی، همیشه به ثبت لحظه‌های بافت تاریخی شهر چه با دوربین عکاسی و چه با دوربین تلفن همراهم اقدام می‌کنم و این تصاویر را با دوستانم به اشتراک می‌گذارم که خوشبختانه مخاطبان به‌خصوص اهالی بافت از این کار استقبال خوبی می‌کنند.

آیا از طریق عکاسی می‌توان صدای بافت را به مسوولان رساند؟

موذنی: البته که عکاسی از بافت تاریخی بوشهر یکی از بهترین راه‌ها برای جلب توجه مسوولان به آن است، چراکه در کنار عکاسی و شناساندن این بافت زیبا به مردم، مسوولان متوجه اهمیت موضوع شده و بدون‌شک جدی‌تر به به بافت توجه می‌کنند.

منبع : بامداد۲۴

نظرات

تیتردو

حمید موذنی
گفت و گو از: سودابه زیارتی مردم بوشهر، مردمی مظلوم و آرام هستند. به‌نظر شما آیا این یک ویژگی مثبت و افتخارآمیز برای بوشهری‌هاست؟ این خصوصیت تا چه اندازه باعث آسیب این مردم شده؟ شما فکر نمی‌کنید این مظلومیت تا حد زیادی مردم را از همدلیِ عملی نسبت به یکدیگر دور کرده است؟(باتوجه به این‌که […]
آرشیو

مقالات

محمود بدیه
کلیسای گریگوری
حمید موذنی
توسعه بدون مطبوعات آزاد رخ نمی‌دهد
اسلاوی ژیژک
به برهوتِ ویروسی (وایرال) خوش آمدید
محمد غمخوار
رفتار دوگانه کرونا در بوشهر
علی شیخ زاده
استندآپ کمدی و طنز در دنیای مدرن
احمدزیدآبادی
مجلس یازدهم؛ پدیده‌ای نوظهور؟
پدرام باقری
دو نکته درباره قتل رومینا
راضیه اشعثی
ما بر مخروبه ای از بنیان های زیستی نشسته ایم!!!
ایرن واعظ‌زاده
کامو و مفهوم عدالت
مبین کرباسی
هزارمیلیارد تومان کجاست؟
یاشار تاج‌محمدی
در سوگِ خویش‌کاران (تاملاتی در پروژه‌یِ فکریِ شاهرخِ مسکوب)
هانا موسوی
“جهان مد و کالا شدگی زنان “
مرتضی رضایی
به وقت تتلو… به وقت شجریان… به وقت گوگوش
اسلاوی ژیژک
پاندمیک؛ کرونا جهان را تکان می‌دهد
غزال ساکی
نقد فمینیستی شاهنامه
سید مسعود حسینی
نگاهی به “بیمار در بیمارستان”
آلن بدیو
در مورد وضعیتِ اپیدمی
اسلاوی ژیژک
ما گونه‌ای هستیم که به حساب نمی‌آید
نعمت الله فاضلی
به خانه برمی‌گردیم اما به کدام خانه؟
جواد کاشی
مرگ دورِهَم عروسی است
حمید موذنی
جهان و کرونا: امروز و فردا
روزبه آقاجری
میراث زنده یک مبارز سوسیالیست
امیر ارسلان ادیب
چه‌کسی در خانه نمی‌ماند؟
امین بزرگیان
بوردیو و خرید در مواقع اضطراری
مهسا اسدالله‌نژاد
نیروی چشم‌های خیره مردم
پدرام باقری
ما در وضعیتِ بی‌دولتی قرار گرفته‌ایم
امیر ادیب
دختران خیابان انقلاب و رهاسازی نیروی «امتناع»
جان ام بری
چگونه آنفلوآنزای دهشتناکِ ۱۹۱۸ در سراسر آمریکا شیوع یافت؟
پدرام باقری
دو نکته درباره پرسش و پاسخ در سنای آمریکا
سید مسعود حسینی
کورونا و کورا – مرگ و پروا
مهسا اسدالله‌نژاد
کرونا و دو مسئله‌ی «غیرطبیعیِ» آن
امیر ارسلان ادیب
آپارتاید کارگری
مصطفی مهرآیین
نابود کردن فرآیندها،نابود کردن زندگی و تولید خشونت
نوید کلهرودی
شرحی بر کتاب اندیشیدن و ملاحظات اخلاقی از هانا آرنت
سعید ربیعی
انقلاب لهستان: لخ‌والسا و اتحادیه‌ی کارگری
حمید موذنی
عشق در سالهای وبا
حمید موذنی
درس های سریال تاج و تخت
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
حامد داراب
چرا داریوش آشوری روشنفکر است؟
محمدمهدی اردبیلی
غذا و وسوسه‌های شیطان
آرشیو