ads1
ads3
تغییر رنگ سایت

شبکه های اجتماعی جامعه

آرشیو
آرشیو
آرشیو
Print This Post

مرتضی رضایی
قتل دست جمعی یک دختر ۱۳ ساله

رومینا کشته شده است. یک قتل ناموسی به دست پدر؛ داس کشیده است آن هم بعد از آنکه تلاش کرده دختر را خفه کند و دخترک سیزده ساله جان سختی کرده و پدر در اوج طغیان خویش «داس‌کِشی» کرده و گلوی دختر ۱۳ ساله را می برد. اما به راستی قاتل او کیست؟ آیا پدرش؟ من در این یادداشت می کشم شش متهم این جنایت را صورت بندی کنم.

-متهم ردیف اول: قانون گذاران
در ماجرای این قتل ناموسی، پسری که دختر با او فرار کرده است، مدعی وجود عشق و علاقه قلبی و قصد ازدواج بوده که با مخالفت پدر و سنت رو به رو شده بودند. متهم ردیف اول قانونگذاران هستند؛ اگر اساساً هر نوع ازدواج زیر ۱۸ سال ممنوع می شد این منع لایتغیر قانونی، به پسری سی ساله این فرصت و رخصت را نمی داد که سودای وصلت با دختری ۱۳ ساله در سر بپروراند و او را اغوای یک عشق بوالهوسانه کند تا زنجیره وار مابقی حوادث رخ دهد. چنان قانونی مصونیتی گسترده برای دختران بی پناهی می آورد که اغلب قربانیان شرایط پیرامونی خویش هستند.

-متهم ردیف دوم: دستگاه های حمایتی
در ماجرای این قتل فجیع، عنوان شده است که دختر در خانواده ای نا به سامان زندگی می کرده و از سوی پدرش تحت انواعی از خشونت به سر می برده. دختر یکی از دلایل پناه بردنش به پسری که بیش از دو برابر سن او، سن داشته است، خلاصی از آزار و ایذاء پدر خشن بوده است. هنگامی که قوانین حمایت از کودکان زیر ۱۸ سال به سرنوشت مشخصی نمی رسد، و دستگاه های حمایتی نه توان مالی و نه ابزار حقوقی کافی برای مقابله با کودک آزاری و در پناه گرفتن کودکان در معرض آسیب دارند، کودک آزاری های گوناگون می تواند به چنین فجایعی ختم گردد. این دختر حتی به بازپرس پرونده هشدار می دهد که او را به پدرش تحویل ندهند، چون پدرش او را می کشد؛ اما در نهایت به دلیل فقدان قوانین لازمه در این خصوص نطفۀ جنایت بسته می شود.

-متهم ردیف سوم: بهمن خاوری ۳۰ ساله
پسری حدودا سی ساله عاشق دختری ۱۳ ساله می شود. این اختلاف سنی می تواند نشانه ای از نوعی اختلال شخصیت و حتی پدوفیلی باشد. پدوفیلی یعنی میل جنسی به کودکان که عمدتا زیر ۱۵ سال را شامل می شود و رنج سنی ۷ تا ۱۳ سال بیشترین قربانیان را در خود داشته است. بی تردید از دیگر متهمان این قتل فجیع بهمن خاوری ۳۰ ساله است که چنان عملی را مرتکب می شود و دخترکی ۱۳ ساله را واجد شرایط برای روابط زناشویی و پیچیدگی های زندگی مشترک می بیند.

-متهم ردیف چهارم: روشنفکران
مسئلۀ ناموس و به ویژه مسئلۀ بکارت در سپهر ذهنی ایرانیان حل نشده است. لایه های مختلف جامعه ایران بر سر مسئلۀ ناموس و بکارت دختران و نیز آزادی های ملازم با زندگی شهرنشینی به تناقصات جانکاهی دچار است و روان‌رنجوری و روان‌پریشی شدیدی را تجربه می کند. در این میان روشنفکران و صاحبان فکر و ایده در ایران نتوانسته اند به اقشار مختلف جامعه در حل این تناقض یاری برسانند و گفتمانی خلق نمایند که این تعارضات و تناقضات را برای روح زخمی ایرانی حل کند. امر جنسی در ایران، امری طاقت فرسا شده است. روشنفکران که در صورت بندی ذهنیت جامعه نقشی بنیادین دارد، در این جا نقش خویش را به هیچ رو ایفا نکرده است و این خود مُمِد شکل گیری بخش عمده ای از زمینه های قتل های ناموسی در کشور است.

-متهم ردیف پنجم: مردان و نظام ارزشی مردانه
مردان و امر مردانه پنجمین ردیف متهم این قتل است. ننگ ناموسی در سنت مردانه جز به خون شسته نمی شود. امر مردانه اقتضائش این است ننگ های ناموسی به خون شسته شود. پدر رومینا به عنوان قاتل، «عامل» قتل است اما «آمر» قتل نیست. آمران قتل رومینا یکایک مردانی هستند که ذهنیت مردانۀ آنان در جایی مفصل‌بندی می شود که با قداست بخشی به ارزش های مردسالانه، هر نوع مقاومت در قبال آنان را چنان در هم می شکنند که راهی جز فروپاشی شخصیتی باقی نمی ماند. یکایک مردان در بر ساختن امر مردانۀ ایرانی، فارغ از سطح تحصیلات و طبقۀ اقتصادی و منزلت اجتماعی، کماکان کارگزار ارزش هایی هستند که «زن به مثابۀ ابژۀ جنسی» همواره تحت انواع خشونت است. و در این میان پدر رومینا چنان تحت فشار اجتماعی قرار می گیرد که چنان قتلی به او دیکته و حقنه می شود (همانند سایر موارد از این دست که قاتل احت فشار اجتماعی «مجبور» به انجام جنایت است). آنگونه که منابع رسمی اعلام کرده اند، پدر بعد از ارتکاب جنایت به شدت پشیمان می شود و خواهان امداد همسایگان می گردد که بسیار دیر شده است.

-متهم ردیف ششم: پدر
در این جنایت پدر عامل قتل است؛ اما به نظر نمی رسد که آمر قتل نیز باشد. اگر چه به لحاظ حقوقی این گزاره غلط است، اما قطعا به لحاظ جامعه شناختی حظی بزرگی از واقعیت دارد. پدر رومینا دخترش را به خاطر مسائل ناموسی می کشد و این خود مستقل از زمینه های پیدایش جنایت، خود جرم تامه ای است که رخ داده. اگرچه خواهر بهمن خاوری مدعی است که پسر در مدت حضور دختر در خانه اش، هیچ نوع روابط جنسی با او نداشته، اما در ذهن پدر امر جنسی محقق و محرز بوده و جزای جز مرگ نمی توانسته این ننگ را بشوید.

نتیجه:
این قتل نیز همچون سایر پرونده های مشابه و نیز نظیر انواع کودک آزاری های هول انگیزی که در این سال‌ها تنها نمونه هایی از آن به افکار عمومی و جراید راه یافته و عواطف عمومی را به شدت جریحه دار کرده است، چندی موجی بر می انگیزد و باز خاموشی و سکوت جامعه را فرا می گیرد. اما تا پیش از رسیدن به پدر رومینا دست کم پنج ردیف متهمی وجود دارند که به نظر می رسد همچنان دست اندر کار پدید آوردن زمینه های قتل های دیگری از جنس و صنف هستند.

اخبار مرتبط
نظرات
حسن

واقعا عالی وجامع وکاربردی توضیح دادید ،و ای کاش مردان این جامع، برسند به این موضوع گه اگر گناهی مشابه گناه رومینا روبخشیدند،،بی غیرتی نیست،

تیتردو

حمید موذنی
ویروس کرونا بیش از همه‌ی اعضای بدن، به سراغ دست‌ها‌یمان رفته است. بیش از هرچیز رعایت روش‌های بهداشتی و علی‌الخصوص شستن‌دست‌ها ضرورت پیدا کرده است. حتی پیام‌های تبلیغاتی مربوط به دست هاست: «دست ها را بیست ثانیه و به صورتی دقیق بشوئید» فروید ظاهرن به دلیل انتقال ویروس از دست هااست که ترس ما بیش‌تر […]
آرشیو

مقالات

اسلاوی ژیژک
به برهوتِ ویروسی (وایرال) خوش آمدید
محمد غمخوار
رفتار دوگانه کرونا در بوشهر
علی شیخ زاده
استندآپ کمدی و طنز در دنیای مدرن
احمدزیدآبادی
مجلس یازدهم؛ پدیده‌ای نوظهور؟
پدرام باقری
دو نکته درباره قتل رومینا
راضیه اشعثی
ما بر مخروبه ای از بنیان های زیستی نشسته ایم!!!
ایرن واعظ‌زاده
کامو و مفهوم عدالت
مبین کرباسی
هزارمیلیارد تومان کجاست؟
یاشار تاج‌محمدی
در سوگِ خویش‌کاران (تاملاتی در پروژه‌یِ فکریِ شاهرخِ مسکوب)
هانا موسوی
“جهان مد و کالا شدگی زنان “
مرتضی رضایی
به وقت تتلو… به وقت شجریان… به وقت گوگوش
اسلاوی ژیژک
پاندمیک؛ کرونا جهان را تکان می‌دهد
غزال ساکی
نقد فمینیستی شاهنامه
سید مسعود حسینی
نگاهی به “بیمار در بیمارستان”
آلن بدیو
در مورد وضعیتِ اپیدمی
اسلاوی ژیژک
ما گونه‌ای هستیم که به حساب نمی‌آید
نعمت الله فاضلی
به خانه برمی‌گردیم اما به کدام خانه؟
جواد کاشی
مرگ دورِهَم عروسی است
حمید موذنی
جهان و کرونا: امروز و فردا
روزبه آقاجری
میراث زنده یک مبارز سوسیالیست
امیر ارسلان ادیب
چه‌کسی در خانه نمی‌ماند؟
امین بزرگیان
بوردیو و خرید در مواقع اضطراری
مهسا اسدالله‌نژاد
نیروی چشم‌های خیره مردم
پدرام باقری
ما در وضعیتِ بی‌دولتی قرار گرفته‌ایم
امیر ادیب
دختران خیابان انقلاب و رهاسازی نیروی «امتناع»
جان ام بری
چگونه آنفلوآنزای دهشتناکِ ۱۹۱۸ در سراسر آمریکا شیوع یافت؟
پدرام باقری
دو نکته درباره پرسش و پاسخ در سنای آمریکا
سید مسعود حسینی
کورونا و کورا – مرگ و پروا
مهسا اسدالله‌نژاد
کرونا و دو مسئله‌ی «غیرطبیعیِ» آن
امیر ارسلان ادیب
آپارتاید کارگری
مصطفی مهرآیین
نابود کردن فرآیندها،نابود کردن زندگی و تولید خشونت
نوید کلهرودی
شرحی بر کتاب اندیشیدن و ملاحظات اخلاقی از هانا آرنت
سعید ربیعی
انقلاب لهستان: لخ‌والسا و اتحادیه‌ی کارگری
حمید موذنی
عشق در سالهای وبا
حمید موذنی
درس های سریال تاج و تخت
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
حامد داراب
چرا داریوش آشوری روشنفکر است؟
محمدمهدی اردبیلی
غذا و وسوسه‌های شیطان
اسلاوی ژیژک
وقتی گزینه‌هایِ پیش‌ِ رو یکی از یکی بدترند
میشل فوکو
قدرتِ مقاومت‌کردن
آرشیو