ads1
ads3
تغییر رنگ سایت

شبکه های اجتماعی جامعه

آرشیو
آرشیو
آرشیو
Print This Post

مختار فیاض
یارب این نو دولتان را…

مختار فیاض
یارب این نو دولتان را…

(نقدی بر واکنش ها ی مخالفان و دشمنان زنده یاد آیت الله هاشمی رفسنجانی)
به نظر می رسد، ارزشمندترین ویژگی جامعه ی مدنی،نقد ارباب قدرت ،حاکمیت و حاکمان سیاسی است.این نقد اگر به هدف بهبود و اصلاح امور جامعه انجام شود؛ ضمن تأثیرات بسیار مثبت آن در بهبود روند اداره ی جامعه، به نوعی ،عین حرمت نهادن به شخص و مجموعه ی مورد نقد نیز هست.البته گاهی دیده می شود که افرادی بنا به دلایلی،نقد را با عناد و دشمنی،اشتباه گرفته، خصومت را به نقطه ای می رسانند که دیگر نه بویی از خیرخواهی، دیده می شود و نه بهبود و اصلاحی از آن انتظار می رود.
آیت الله هاشمی رفسنجایی به اذعان دوست و دشمن،از مردان بزرگ روزگار ما بوده است و در افواه متداول است که بزرگان(غیرمعصوم) ،ضمن این که کارهای بزرگ انجام می دهند؛به لحاظ معصوم نبودن،اشتباهاتی هم دارند و صدالبته ،ممکن است؛اشتباه ایشان، بعضا بزرگ هم باشد. البته این اشتباهات که نه از سر عمد،بلکه به اقتضای ماهیت انسانی و نوع و جنس فعالیت ،خصوصا فعالیت های اجتماعی،فرهنگی و سیاسی پیش می آید؛درست است که در مسیر حرکت، موانعی ایجاد می کند اما بی گمان،تجربه ای نیز بر تجربیات شخص و جامعه می افزاید.
زنده یاد هاشمی رفسنجانی در عمر هشتاد و دو ساله ی خود و فعالیت های اجرایی-سیاسی ۷۰-۶۰ساله اش،ضمن مبارزات طاقت فرسا و نفس گیر ،منشأ تحولات و موفقیت های چشمگیری برای این سرزمین و مردم بوده است و لاجرم در این مسیر و مدت نسبتا زیاد،بنا به همان اصل “غیر معصوم بودن”،ممکن است اشتباهاتی نیز کرده باشد .کما این که راقم این سطور نیز،از همان اوان جوانی و ایام تحصیل در دانشگاه، که مقارن با ریاست جمهوری آیت الله بود،نقدهایی به ایشان ، خصوصا در برخورد با نهضت آزادی و شخص زنده یاد بازرگان یا مصروف داشتن تمام همّ خود بر سازندگی و کم توجهی به توسعه ی سیاسی داشته است اما بسی دور از جوانمردی و انصاف است که اشتباهات سهوی و به دور از تعمد یک مدیر فکری،سیاسی ،اجرایی و توانمند را چنان برجسته کنیم که این همه خدمات و مبارزات او پوشیده بماند.
وانگهی، مردان بزرگ در کنار کارها ی بزرگ،قطعا منتقدان بزرگ و دشمنان زیادی هم داشته و دارند و زنده یاد هاشمی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نیست.بسیاری از افراد ،احزاب و گروه ها ی داخلی در روزگار مدیریت های متعدد آیت الله هاشمی،به اشکال و صور مختلف ایشان را نقد می کردند و یا حتی با او به مخالفت بر می خاستند. اما این نقدها و حتی مخالفت ها لزوما از سر لجاجت و عناد نبود بلکه تفاوت دیدگاه شدید آنان با هاشمی ،باعث می شد تا این مخالفت به حساس ترین نقطه ی خود برسد. (که البته این رفتارها،از منش های معمول دمکراسی ،اصلا به دور نیست) و لیکن تعداد محدود و معدودی افراطی تازه به دوران رسیده، که نماینده ی یک نوع تفکر و برداشت از اسلام و انقلاب هستند،داعش وار،خود و اندیشه ی خود را عین حق و صواب دانسته ،مخالفان تفکر خود را کافر ،خائن ،مرتد و مهدورالدم می دانند و چند سالی می شودکه الطاف!!!خود را از آیت الله هاشمی هم دریغ نداشته ،”حق ناشناسانه”نهایت کینه و عداوت خود را نسبت به ایشان، خانواده و طرفدارانش،اظهار و ابراز می کردند. اینان حتی پس از مرگ آیت الله نیز علیرغم اجماع و اذعان عموم مسؤلان بر ارجمندی و ارزشمندی ایشان و خدماتش(به ویژه پیام رهبری و سران قوا)،همچنان بر طبل دشمنی و اتهام زنی می کوبند و بتازگی یکی از آنان، ارتحال با عزت او را با جسم بی جان طلحه و زبیر تشبیه کرده است که در جنگ علیه حضرت امیرالمؤمنین(ع)به قتل رسیده اند.گرچه بنا ندارم که این افراد و گروه ها را کسانی بنامم که از سر لجاجت و تعمدا تمام وجود خود را سرشار از نفرت و کینه نموده اند اما تحقیقا کسانی نیستند که از سر فطانت و کیاست به پند خواجه شیراز گوش فرا دهند که:
آسایش دو گیتی،تفسیر این دو حرف است
با دوستان مروت،با دشمنان مدارا

نظرات

تیتردو

حمید موذنی
غزال ساکی /روزنامه‌نگار “عظمت یک ملت و پیشرفت اخلاقیش را می‌توان از روی رفتارش با حیوانات قضاوت کرد.” این جمله گاندی درباره رفتار با حیوانات و اشاره‌اش به عظمت وجودی انسان، ما را وامی‌دارد تا به جامعه و محیطی که در آن زیست می‌کنیم، نگاه ویژه‌ای داشته باشیم؛ چرا که طبق این تعریف میزان مدنیت […]
آرشیو

مقالات

غزال ساکی
زنان و مشارکت سیاسی
حمید موذنی
شجریران
غزال ساکی
روزنامه‌نگار حوزه‌ی جامعه و زنان
محمود بدیه
کلیسای گریگوری
حمید موذنی
توسعه بدون مطبوعات آزاد رخ نمی‌دهد
اسلاوی ژیژک
به برهوتِ ویروسی (وایرال) خوش آمدید
محمد غمخوار
رفتار دوگانه کرونا در بوشهر
علی شیخ زاده
استندآپ کمدی و طنز در دنیای مدرن
احمدزیدآبادی
مجلس یازدهم؛ پدیده‌ای نوظهور؟
پدرام باقری
دو نکته درباره قتل رومینا
راضیه اشعثی
ما بر مخروبه ای از بنیان های زیستی نشسته ایم!!!
ایرن واعظ‌زاده
کامو و مفهوم عدالت
مبین کرباسی
هزارمیلیارد تومان کجاست؟
یاشار تاج‌محمدی
در سوگِ خویش‌کاران (تاملاتی در پروژه‌یِ فکریِ شاهرخِ مسکوب)
هانا موسوی
“جهان مد و کالا شدگی زنان “
مرتضی رضایی
به وقت تتلو… به وقت شجریان… به وقت گوگوش
اسلاوی ژیژک
پاندمیک؛ کرونا جهان را تکان می‌دهد
غزال ساکی
نقد فمینیستی شاهنامه
سید مسعود حسینی
نگاهی به “بیمار در بیمارستان”
آلن بدیو
در مورد وضعیتِ اپیدمی
اسلاوی ژیژک
ما گونه‌ای هستیم که به حساب نمی‌آید
نعمت الله فاضلی
به خانه برمی‌گردیم اما به کدام خانه؟
جواد کاشی
مرگ دورِهَم عروسی است
حمید موذنی
جهان و کرونا: امروز و فردا
روزبه آقاجری
میراث زنده یک مبارز سوسیالیست
امیر ارسلان ادیب
چه‌کسی در خانه نمی‌ماند؟
امین بزرگیان
بوردیو و خرید در مواقع اضطراری
مهسا اسدالله‌نژاد
نیروی چشم‌های خیره مردم
پدرام باقری
ما در وضعیتِ بی‌دولتی قرار گرفته‌ایم
امیر ادیب
دختران خیابان انقلاب و رهاسازی نیروی «امتناع»
جان ام بری
چگونه آنفلوآنزای دهشتناکِ ۱۹۱۸ در سراسر آمریکا شیوع یافت؟
پدرام باقری
دو نکته درباره پرسش و پاسخ در سنای آمریکا
سید مسعود حسینی
کورونا و کورا – مرگ و پروا
مهسا اسدالله‌نژاد
کرونا و دو مسئله‌ی «غیرطبیعیِ» آن
امیر ارسلان ادیب
آپارتاید کارگری
مصطفی مهرآیین
نابود کردن فرآیندها،نابود کردن زندگی و تولید خشونت
نوید کلهرودی
شرحی بر کتاب اندیشیدن و ملاحظات اخلاقی از هانا آرنت
سعید ربیعی
انقلاب لهستان: لخ‌والسا و اتحادیه‌ی کارگری
حمید موذنی
عشق در سالهای وبا
حمید موذنی
درس های سریال تاج و تخت
آرشیو