ads1
ads3
تغییر رنگ سایت

شبکه های اجتماعی جامعه

آرشیو
آرشیو
آرشیو
Print This Post

محمود بدیه
ریخت شناسی داستان کوتاه مدال ها


مجموعه داستان ماهی در باد؛ شامل دوازده داستان کوتاه ، برنده اولین دوره جایزه مطبوعات ادبی لوح زرین (سیمین دانشور)که به چاپ دوم رسیده است، اغلب به شیوه رئال نگارش شده است.آتش پرور به جغرافیا و اقلیم داستان که شامل دو بخش، شهر و حاشیه شهر(کویر) می باشد، نگاه ویژه ای دارد. تاکنون نقدهایی روی داستان های کتاب آمده است ، اما قصد این است که با منظری متفاوت و نگاهی غیراز آنچه به متن رسیده ،به ریخت شناسی داستان مدال ها بپردازم .آنچه بعد از خواندن داستان مدال ها، در ذهن و روان خواننده باقی می ماند، نه مفهوم نمادین و استعاری روایت بلکه بی واسطه گی متن که با زندگی اجتماعی مخاطبان به نوعی رابطه مستقیم دارد. چه حتا مفاهیم نمادین و استعاری، در دیگر داستان های ماهی در باد که متاثر از شعر و اسطوره های همین کهن سرزمین، توانسته واقعیت های شگرفی را بوجود آورد . درست نقطه مقابل داستان مدال ها، آوردهای داستان های ترجمه ایست که متاسفانه امروز نگارش آن بین اهالی ادبیات به امری متداول و رایج تبدیل شده است و تنها کافیست اسم ها و خیابان ها را از روایت حذف کنیم تا دوباره به ناکجا آباد چاپ برگردان ترجمه برسیم.اشکال این نوع تالیفات یا بهتر است بگوئیم این گونه تقلیدها( چه در فرم ،مضمون ، زاویه دید و لحن) در این است که روح جمعی ، زخم خورده ، التیام نیافته و تکه تکه شده همین مردم درآن راه پیدا نمی کند و متکثر نمی شود و در نتیجه خواننده با خوانش متن، همذات پنداری نمی کند. یا وجوه متمایز فرهنگی در آن دیده نمی شود. دومین وجه مشخصه و بارز داستان مدال ها، جنبش کلمات و بدنبال آن حرکت متن،رفت و برگشت های نامحسوس و سیال شخصیت ها که به شکل خطابی احضار می شوند و به مثابه یک موجود زنده، از درون روایت سر بیرون می آورند .شخصیت ها حتا سرهنگ اسماعیلی که در قید حیات نیست اما بواسطه فلاش برد، حضور بلا منازع در داستان دارد . از مدال ها و کاپ ها سرکشی می کند، اعضای خانواده را احضار و حتا شهرام پسر کوچکش را به جرم اهانت و تحقیر مدال ها تنبیه می کند.وقتی از مارکزپرسیده می شود.علاقه و دلبستگی شما به ویرجینیا ولف، علارغم این که نمی تواند شخصیت هایش را بپروراند و دیده نمی شوند در چیست؟ جواب می دهد.حتا آنها ئی که دیده نمی شوند هم زنده اند. داستان مدال ها به جهانی ایستا و بی زمان اختصاص ندارند. شخصیت خانواده گی سرهنگ اسماعیل نادری افسانه ای و ذخیره نیستند که به هیچ زمان و مکان خاصی تعلق نداشته باشند.در این جا نویسنده زیرکانه به جای فلاش بک از تکنیک فلاش برد استفاده کرده است.یعنی در عین حال که ما داریم تاریخ و گذشته یک خانواده نظامی را مرور می کنیم ، نوری از واقعیت همین عصر بر صحنه ، خانه قدیمی ، مدال ها ، کاپ ها، لباس ها، دکمه ها و اجزائ جزء به جزء تشکیل دهنده داستان می تابد و از چهره (اسماعیل نادری) به عنوان شخصیتی نظامی پرده برداشته می شود.از ابتدای تا انتهای روایت، چیزی شبیه یک سمفونی بهت آور اما کمیک با زیرملایم آکورد یا بهتر است بگویم فلاش برد(چشمک زن) از دور و نزدیک، از پادگان، اک .او. ا. آر.اک .او.ا.آر بر هستی داستان نواخته می شود. نقش ممتاز آکورد ها در حین آن که ارکستر را همراهی می کند می تواند پایانی برای اجرای جدید هول انگیزیک کنسرتو باشد.

به نقل از متن؛ صدای موزیک از دورهای دور آمد.عالیه همان طور که در اتاق مهمان خانه ایستاده بود ، صدای سرهنگ را شنید؛عالیه ، عالیه!

چیه اسماعیل

می شنوی عالیه!

عالیه گفت:صدای شیپور همیشه ی خدا میاد اسماعیل.

(عالیه ) و سرهنگ و بچه ها درمقابل،در همین خانه مخروبه و در معرض فروش قرار گرفته ،به شکلی کمیک، مقام ، منزلت و لقب های سرهنگ را تحقیر می کنند.مهم ترین جنبه رئالیسم آتش پرور در داستان مدال ها، ساختار بهم پیوسته و منسجم داستان است که چیزی جزحرکت، نه به سمت انقیاد و بسته شدن و ایدولوژی زده شدن ، و یا این که ستیز و تجزیه زندگی واقعی (خانواده سرهنگ اسماعیلی) پیروی نمی کند.بلکه در مسیر رها شدن ، آزاد شدن ، و در واقع به سمت یک نوع معصومیت بدوی کشیده می شود . و بعد اقدام دراماتیک .اما هدف غائی آتش پرور از داستان مدال ها در چیست؟ آیا هدف خود را ستیز و تضاد دو نسل در خانواده اسماعیلی( والدین و فرزندان ها)قرار داده است؟ یا این که می خواهد مردم را به صورت جزیره هائی جدا جدا در دنیائی آکنده از خصومت نشان بدهد؟ خیر.برعکس.هدف غائی آتش پرور توانائی دست انداختن برگریبان آن و رسیدن به پایانی روشن ، مطمئن و قدرتی باز یافته است.چنانچه در آخر داستان ،عالیه مجری پراز مدال ها را به نوه اش کیارش برای اسباب بازی می دهد.

داستان مدال ها صرف نظر از کلاسیک یا مدرن بودن، بیشتر یک اثر آموزشی ست که در کلاس داستان نویسی می تواند به هنرجویان کمک کند.

اخبار مرتبط
نظرات

تیتردو

حمید موذنی
غزال ساکی /روزنامه‌نگار “عظمت یک ملت و پیشرفت اخلاقیش را می‌توان از روی رفتارش با حیوانات قضاوت کرد.” این جمله گاندی درباره رفتار با حیوانات و اشاره‌اش به عظمت وجودی انسان، ما را وامی‌دارد تا به جامعه و محیطی که در آن زیست می‌کنیم، نگاه ویژه‌ای داشته باشیم؛ چرا که طبق این تعریف میزان مدنیت […]
آرشیو

مقالات

غزال ساکی
زنان و مشارکت سیاسی
حمید موذنی
شجریران
غزال ساکی
روزنامه‌نگار حوزه‌ی جامعه و زنان
محمود بدیه
کلیسای گریگوری
حمید موذنی
توسعه بدون مطبوعات آزاد رخ نمی‌دهد
اسلاوی ژیژک
به برهوتِ ویروسی (وایرال) خوش آمدید
محمد غمخوار
رفتار دوگانه کرونا در بوشهر
علی شیخ زاده
استندآپ کمدی و طنز در دنیای مدرن
احمدزیدآبادی
مجلس یازدهم؛ پدیده‌ای نوظهور؟
پدرام باقری
دو نکته درباره قتل رومینا
راضیه اشعثی
ما بر مخروبه ای از بنیان های زیستی نشسته ایم!!!
ایرن واعظ‌زاده
کامو و مفهوم عدالت
مبین کرباسی
هزارمیلیارد تومان کجاست؟
یاشار تاج‌محمدی
در سوگِ خویش‌کاران (تاملاتی در پروژه‌یِ فکریِ شاهرخِ مسکوب)
هانا موسوی
“جهان مد و کالا شدگی زنان “
مرتضی رضایی
به وقت تتلو… به وقت شجریان… به وقت گوگوش
اسلاوی ژیژک
پاندمیک؛ کرونا جهان را تکان می‌دهد
غزال ساکی
نقد فمینیستی شاهنامه
سید مسعود حسینی
نگاهی به “بیمار در بیمارستان”
آلن بدیو
در مورد وضعیتِ اپیدمی
اسلاوی ژیژک
ما گونه‌ای هستیم که به حساب نمی‌آید
نعمت الله فاضلی
به خانه برمی‌گردیم اما به کدام خانه؟
جواد کاشی
مرگ دورِهَم عروسی است
حمید موذنی
جهان و کرونا: امروز و فردا
روزبه آقاجری
میراث زنده یک مبارز سوسیالیست
امیر ارسلان ادیب
چه‌کسی در خانه نمی‌ماند؟
امین بزرگیان
بوردیو و خرید در مواقع اضطراری
مهسا اسدالله‌نژاد
نیروی چشم‌های خیره مردم
پدرام باقری
ما در وضعیتِ بی‌دولتی قرار گرفته‌ایم
امیر ادیب
دختران خیابان انقلاب و رهاسازی نیروی «امتناع»
جان ام بری
چگونه آنفلوآنزای دهشتناکِ ۱۹۱۸ در سراسر آمریکا شیوع یافت؟
پدرام باقری
دو نکته درباره پرسش و پاسخ در سنای آمریکا
سید مسعود حسینی
کورونا و کورا – مرگ و پروا
مهسا اسدالله‌نژاد
کرونا و دو مسئله‌ی «غیرطبیعیِ» آن
امیر ارسلان ادیب
آپارتاید کارگری
مصطفی مهرآیین
نابود کردن فرآیندها،نابود کردن زندگی و تولید خشونت
نوید کلهرودی
شرحی بر کتاب اندیشیدن و ملاحظات اخلاقی از هانا آرنت
سعید ربیعی
انقلاب لهستان: لخ‌والسا و اتحادیه‌ی کارگری
حمید موذنی
عشق در سالهای وبا
حمید موذنی
درس های سریال تاج و تخت
آرشیو