ads1
ads3
تغییر رنگ سایت

شبکه های اجتماعی جامعه

آرشیو
آرشیو
آرشیو
Print This Post

ماردونا شاعری بود بدون کلام


نادر اقدام

۱. دیگه مارادونا چه جایگاهی در تاریخ فوتبال جهان دارد؟

سهم مارادونا از سند ثبتی ششدانگ کاخ رفیع فوتبال در دنیا را نمی توان کمتر از سه دانگ دانست اگر چه قبل از مارادونا بزرگانی همچون پوشکاش دی استفانو پله،بکن باوئر،کرایف و ده‌ها بازیکن تاثیر گذار دیگر هم داشته‌ایم و لیکن مارادونا با رای‌گیری فیفا در سال ۲۰۰۰ بهترین بازیکن قرن لقب گرفت.
ارسطو تعبیری دارد:« در یک قطعه سنگ مرمر خام، تندیسی پیشاپیش وجود دارد ولی این تندیس به تنهایی قادر به برون رفت از آن وضعیت نیست مجسمه سازی لازم است تا با کار خود بر روی آن، تندیس را از درون آن بیرون بکشد و شکل دهد.» پس اینجا تندیس مهم نیست آنقدر که تندیس ساز مهم است. کارلوس بیلاردو سرمربی آرژانتینی چقدر خوشبخت بود که در تیم بازیکنانی همچون مارادونا را داشت که وقتی صاحب توپ می‌شد با حرکات مینیاتوری اش با توپ بهترین نقاشی ها را به تصویر کشیده بهترین ملودی ها را به صدا در می آورد و حرکاتش با توپ چنان هماهنگ و معنی دار بودکه با یک حرکت خلاقانه صحنه های زیبا و گل پیروزی بخش این تیم را رقم می‌زد و با خلق گل شادی این هدیه خداوندی را به همه ارزانی می‌داشت. این گونه فوتبالیستها شاعرانی هستند که بدون کلام شعر و سرود حماسی می‌سرایند.
مارادونا با انتقال به بارسلون و از بارسلون به ناپل ایتالیا رکورد جابجایی آن زمان را در دو مرحله جابجا کرد .

۲. مهم ترین تاثیر مارادونا بر فوتبال جهان چه بود؟

مارادونا تنها فوتبالیستی بود که به تنهایی معادل یک تیم بود. برخلاف سایر تیم های قهرمان در ادوار مختلف جام جهانی ،او یکه و تنها تیم آرژانتین را به مقام قهرمانی دنیا رساند و همچنین تیم ناپل رادر ایتالیا پس از ۹۰ سال به قهرمانی سری آ رساند.
مارادونا با دو گلی که یکی با دست چپ که بعدها به نام دست خدا در جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک معروف شد و گل دیگر که با دریبل ۷ نفر به ثمر رساند سبب شد که آرژانتین از زیر سایه تحقیر استعمار پیر انگلیس در موضوع جزایر فالکلند خارج شود و شادی را به کشور خود هدیه کند و به نوعی انتقام شکست نظامی از انگلستان را بگیرد .حالا شلیک های ناگهانی توپخانه بیصدای مارادونا همانند موشک نقطه زن، از توپخانه نظامی انگلیس پرقدرت تر نشان می دهد .حالا مارادونا در لباس و مقام یک شوالیه در زمین می جنگد و سلاح ویران کننده وی همان توپ فوتبال است که مهارش برابر هر حریفی و دیوار دفاعی و دروازه بان و هر گونه سیستمی محال است.

۳. خبر درگذشت مارادونا چه تاثیری بر شما گذاشت؟

یک نوع یاغیگری و خودسوزی در وجود بعضی بازیکنان بزرگ فوتبال وجود دارد که روزی بدون مقدمه نمود پیدا می کند و سبب می شود که ارزش و جایگاه آن بازیکن را که الگوی میلیونها نفر هستند به شدت پایین بیاورد. نمونه‌های این یاغیان جورج بست ایرلندی و پل گاسکوئین ملقب به گازا هستند. در سال های گذشته اخبار عجیب و غریبی از رفتارهای پرخاشگرانه و غیر قابل باور و غیر ورزشکارانه از این اسطوره آرژانتینی به گوش می‌رسید که باعث شد خبر درگذشت وی دور از انتظار نباشد ولی با این حال این خبر شدیداً همه را متاثر کرد. به نظر می رسید مارادونا سالهاست که به سرعت به دنبال مرگ می دویده و از آن استقبال می کرده است و به اشتباهات خود واقف بود.

۴. نگاه شما به زندگی شخصی و رویکردهای سیاسی مارداونا چیست؟

رفقای دیگو آرماندو مارادونا در سیاست عبارت بودند از هوگو چاوز ،مادورو فیدل کاسترو….
وقتی کسی قصد جنگیدن با فساد را دارد و در دنیای فوتبال الگوست اگرقصد ورود به دنیای سیاست را دارد باید سختی های راه را بپذیرد و هزینه‌های آن را متحمل شود. ولیکن مارادونا متوجه این مهم نبود که اگر به شخصیت وی با حرکات غیرمسئولانه ترکشی وارد شود این ترکش اول از همه دامنگیر دوستانش شده و جایگاه وی را در دنیای سیاست وفوتبال تنزل می دهد. اگر چه بعضی ها بر این باورند که زندگی شخصی هر کسی به خود وی بستگی دارد ولیکن بایستی بپذیریم که مارادونا می‌توانست با رفتار صحیح خود در سیاست به مارادونایی بهتر، محبوب تر و موثرتر بدل شود .

۵. ایا جایگزینی برای مارادونا در فوتبال پیدا شده یا می شود؟

همانطور که سال‌هاست در همه رشته‌های ورزشی قهرمانان جدیدی با جابجایی رکوردها خود را در جهان معرفی می‌کنند این مهم در فوتبال هم دور از دسترس نیست ،چه در این سال‌ها ما شاهد بازی های جذاب کریستیانو رونالدو مسی و دیگران هستیم.

اخبار مرتبط
نظرات

تیتردو

حمید موذنی
غزال ساکی /روزنامه‌نگار “عظمت یک ملت و پیشرفت اخلاقیش را می‌توان از روی رفتارش با حیوانات قضاوت کرد.” این جمله گاندی درباره رفتار با حیوانات و اشاره‌اش به عظمت وجودی انسان، ما را وامی‌دارد تا به جامعه و محیطی که در آن زیست می‌کنیم، نگاه ویژه‌ای داشته باشیم؛ چرا که طبق این تعریف میزان مدنیت […]
آرشیو

مقالات

غزال ساکی
زنان و مشارکت سیاسی
حمید موذنی
شجریران
غزال ساکی
روزنامه‌نگار حوزه‌ی جامعه و زنان
محمود بدیه
کلیسای گریگوری
حمید موذنی
توسعه بدون مطبوعات آزاد رخ نمی‌دهد
اسلاوی ژیژک
به برهوتِ ویروسی (وایرال) خوش آمدید
محمد غمخوار
رفتار دوگانه کرونا در بوشهر
علی شیخ زاده
استندآپ کمدی و طنز در دنیای مدرن
احمدزیدآبادی
مجلس یازدهم؛ پدیده‌ای نوظهور؟
پدرام باقری
دو نکته درباره قتل رومینا
راضیه اشعثی
ما بر مخروبه ای از بنیان های زیستی نشسته ایم!!!
ایرن واعظ‌زاده
کامو و مفهوم عدالت
مبین کرباسی
هزارمیلیارد تومان کجاست؟
یاشار تاج‌محمدی
در سوگِ خویش‌کاران (تاملاتی در پروژه‌یِ فکریِ شاهرخِ مسکوب)
هانا موسوی
“جهان مد و کالا شدگی زنان “
مرتضی رضایی
به وقت تتلو… به وقت شجریان… به وقت گوگوش
اسلاوی ژیژک
پاندمیک؛ کرونا جهان را تکان می‌دهد
غزال ساکی
نقد فمینیستی شاهنامه
سید مسعود حسینی
نگاهی به “بیمار در بیمارستان”
آلن بدیو
در مورد وضعیتِ اپیدمی
اسلاوی ژیژک
ما گونه‌ای هستیم که به حساب نمی‌آید
نعمت الله فاضلی
به خانه برمی‌گردیم اما به کدام خانه؟
جواد کاشی
مرگ دورِهَم عروسی است
حمید موذنی
جهان و کرونا: امروز و فردا
روزبه آقاجری
میراث زنده یک مبارز سوسیالیست
امیر ارسلان ادیب
چه‌کسی در خانه نمی‌ماند؟
امین بزرگیان
بوردیو و خرید در مواقع اضطراری
مهسا اسدالله‌نژاد
نیروی چشم‌های خیره مردم
پدرام باقری
ما در وضعیتِ بی‌دولتی قرار گرفته‌ایم
امیر ادیب
دختران خیابان انقلاب و رهاسازی نیروی «امتناع»
جان ام بری
چگونه آنفلوآنزای دهشتناکِ ۱۹۱۸ در سراسر آمریکا شیوع یافت؟
پدرام باقری
دو نکته درباره پرسش و پاسخ در سنای آمریکا
سید مسعود حسینی
کورونا و کورا – مرگ و پروا
مهسا اسدالله‌نژاد
کرونا و دو مسئله‌ی «غیرطبیعیِ» آن
امیر ارسلان ادیب
آپارتاید کارگری
مصطفی مهرآیین
نابود کردن فرآیندها،نابود کردن زندگی و تولید خشونت
نوید کلهرودی
شرحی بر کتاب اندیشیدن و ملاحظات اخلاقی از هانا آرنت
سعید ربیعی
انقلاب لهستان: لخ‌والسا و اتحادیه‌ی کارگری
حمید موذنی
عشق در سالهای وبا
حمید موذنی
درس های سریال تاج و تخت
آرشیو