ads1
ads3
تغییر رنگ سایت

شبکه های اجتماعی جامعه

آرشیو
آرشیو
آرشیو
Print This Post

فضای بعد از هاشمی گنگ است

سیروس بنه گزی:فضای بعد از هاشمی گنگ است اصلاح طلبان و ترقی خواهان ایران نگرانند و با نگاهی به واکنش اصولگرایان و مخالفان مشی هاشمی میشود پی برد که این نگرانی دامن اصولگرایان را هم گرفته است و این نشان میدهد که چقدر این گنگی و آینده بدون هاشمی همه را نگران کرده است

 

 

نگرخواهی سایت جامعه؛ وجوه مختلف آیت الله(۷)

سیروس بنه گزی
۱٫وجوه برجسته شخصیت ایت الله هاشمی رفسنجانی از نظر شما چیست؟
آن چیزی که در زیست سیاسی هاشمی مشهود به نظر میرسد اعتدال و میانه روی در زمانه های اوج رادیکالیسم سیاسی و دینی در مقاطع مختلف است ، انقلاب و کشور ما در شتاب حرکتی خود در این چهار دهه فراز و فرودهای فراوانی داشته است و شاید اینگونه که ما الان تاریخ را میبینیم فردا اسنادی به دست اید که این هاشمی بوده است که بر جلو اتفاقات بدتر را میگرفته است .

۲٫چرا هاشمی مهم است؟
وضعیت استقرار هاشمی در ساحت سیاسی ایران در این اواخر و قرار گرفتن وی در کنار نیروهای پیشرو اجتماعی و نگاه توسعه ای ایشان به ایران و انقلاب نشان دهنده اهمیت وجودی هاشمی است
با علم به اینکه فضای سیاسی و اجتماعی ایران فضایی حاکمیت ایدئولوژی است وجود هاشمی با توجه به نزدیکی اش به رهبری انقلاب و نقش ش در معماری انقلاب و همچنین اشراف وی بر تاریخ انقلاب و اشنایی و مشارکت در تصمیم گیری های مهم و حیاتی نظام سیاسی و همچنین اجتهاد دینی و سیاسی که ایشون دارند میتواند عامل بزرگی باشند برای جلوگیری از تحریف انقلاب و تعریف به روز تر از انقلاب و نظام سیاسی و کمک به جنبش اصلاح طلبی

۳٫ایران پسا هاشمی را چگونه ارزیابی می کنید؟
فضای بعد از هاشمی گنگ است اصلاح طلبان و ترقی خواهان ایران نگرانند و با نگاهی به واکنش اصولگرایان و مخالفان مشی هاشمی میشود پی برد که این نگرانی دامن اصولگرایان را هم گرفته است و این نشان میدهد که چقدر این گنگی و آینده بدون هاشمی همه را نگران کرده است. ولی هرچه هست اگر چه تحول خواهان حامی بزرگی را از دست دادند ولی سیر جنبش اصلاح طلبی به راه خود ادامه خواهد داد.

۴٫میراث هاشمی در جامعه ایرانی و حاکمیت چیست؟
هاشمی با نقشی که در پایان جنگ از خود نشان داد و در ادامه با نقشی که در تنش زدایی در منطقه و جهان و باز کردن قفل ارتباطات با جهان خارج در کسوت ریاست جمهوری به سرانجام رساند میراثی نمیتواند داشته باشد جزء اعتدال گرایی ، تحول خواهی و اثبات این نظر که مردان سیاسی آنگاه سیاستمدار محسوب میگردند که منافع ملی و رفاه مردم را سر لوحه اقدامات خود قرار دهد و مردان دینی زمان دیندار محسوب می شوند که با قدرت اجتهاد دینی خود اسباب پیشرفت و رفاه و آسایش جامعه را فراهم آورند.

نظرات

تیتردو

حمید موذنی
گفت و گو از: سودابه زیارتی مردم بوشهر، مردمی مظلوم و آرام هستند. به‌نظر شما آیا این یک ویژگی مثبت و افتخارآمیز برای بوشهری‌هاست؟ این خصوصیت تا چه اندازه باعث آسیب این مردم شده؟ شما فکر نمی‌کنید این مظلومیت تا حد زیادی مردم را از همدلیِ عملی نسبت به یکدیگر دور کرده است؟(باتوجه به این‌که […]
آرشیو

مقالات

محمود بدیه
کلیسای گریگوری
حمید موذنی
توسعه بدون مطبوعات آزاد رخ نمی‌دهد
اسلاوی ژیژک
به برهوتِ ویروسی (وایرال) خوش آمدید
محمد غمخوار
رفتار دوگانه کرونا در بوشهر
علی شیخ زاده
استندآپ کمدی و طنز در دنیای مدرن
احمدزیدآبادی
مجلس یازدهم؛ پدیده‌ای نوظهور؟
پدرام باقری
دو نکته درباره قتل رومینا
راضیه اشعثی
ما بر مخروبه ای از بنیان های زیستی نشسته ایم!!!
ایرن واعظ‌زاده
کامو و مفهوم عدالت
مبین کرباسی
هزارمیلیارد تومان کجاست؟
یاشار تاج‌محمدی
در سوگِ خویش‌کاران (تاملاتی در پروژه‌یِ فکریِ شاهرخِ مسکوب)
هانا موسوی
“جهان مد و کالا شدگی زنان “
مرتضی رضایی
به وقت تتلو… به وقت شجریان… به وقت گوگوش
اسلاوی ژیژک
پاندمیک؛ کرونا جهان را تکان می‌دهد
غزال ساکی
نقد فمینیستی شاهنامه
سید مسعود حسینی
نگاهی به “بیمار در بیمارستان”
آلن بدیو
در مورد وضعیتِ اپیدمی
اسلاوی ژیژک
ما گونه‌ای هستیم که به حساب نمی‌آید
نعمت الله فاضلی
به خانه برمی‌گردیم اما به کدام خانه؟
جواد کاشی
مرگ دورِهَم عروسی است
حمید موذنی
جهان و کرونا: امروز و فردا
روزبه آقاجری
میراث زنده یک مبارز سوسیالیست
امیر ارسلان ادیب
چه‌کسی در خانه نمی‌ماند؟
امین بزرگیان
بوردیو و خرید در مواقع اضطراری
مهسا اسدالله‌نژاد
نیروی چشم‌های خیره مردم
پدرام باقری
ما در وضعیتِ بی‌دولتی قرار گرفته‌ایم
امیر ادیب
دختران خیابان انقلاب و رهاسازی نیروی «امتناع»
جان ام بری
چگونه آنفلوآنزای دهشتناکِ ۱۹۱۸ در سراسر آمریکا شیوع یافت؟
پدرام باقری
دو نکته درباره پرسش و پاسخ در سنای آمریکا
سید مسعود حسینی
کورونا و کورا – مرگ و پروا
مهسا اسدالله‌نژاد
کرونا و دو مسئله‌ی «غیرطبیعیِ» آن
امیر ارسلان ادیب
آپارتاید کارگری
مصطفی مهرآیین
نابود کردن فرآیندها،نابود کردن زندگی و تولید خشونت
نوید کلهرودی
شرحی بر کتاب اندیشیدن و ملاحظات اخلاقی از هانا آرنت
سعید ربیعی
انقلاب لهستان: لخ‌والسا و اتحادیه‌ی کارگری
حمید موذنی
عشق در سالهای وبا
حمید موذنی
درس های سریال تاج و تخت
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
حامد داراب
چرا داریوش آشوری روشنفکر است؟
محمدمهدی اردبیلی
غذا و وسوسه‌های شیطان
آرشیو