ads1
ads3
تغییر رنگ سایت

شبکه های اجتماعی جامعه

آرشیو
آرشیو
آرشیو
Print This Post

فروشنده فیلم متوسطی است

مهدی غضنفری : نظرمن فروشنده چه در کارنامه فیلمساز و چه در سالی که “ابد و یک روز(سعید روستایی )” در اکران سینمای ایران بود ، فیلم متوسطی است که قوت خاصی هم ندارد.

سرویس هنری جامعه: فیلم فروشنده ساخته اصغر فرهادی نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی در جشنواره فیلم اسکار شد. بر اساس این رخداد مهم فرهنگی – هنری ، سایت جامعه از برخی سینماگران و منتقدان فیلم بوشهری در این خصوص به طرح چند پرسش پرداخته است.

ویژگی های برجسته فیلم فروشنده چه بود؟

فیلم “فروشنده (مشتری)” ویژگی خاصی ندارد بجز کارگردان فیلم که اصغر فرهادی است اصغر فرهادی اکنون یک نام شناخته شده از سینمای ایران و سینمای مستقل جهان است او اکنون واجد سبکی مشخص و شناخته شده است فروشنده نیز به نوعی واجد ویژگی های ساختاری و مضمونی فیلم های پیشین است . او اکنون راوی پرتعلیق داستان های طبقه متوسط شهری ایران در جهان است و شیوه داستانگویی اش هواداران بسیاری دارد .


مهم ترین قوت فیلم فروشنده در چیست؟

به نظرمن فروشنده چه در کارنامه فیلمساز و چه در سالی که “ابد و یک روز(سعید روستایی )” در اکران سینمای ایران بود ، فیلم متوسطی است که قوت خاصی هم ندارد آنچه که با تاکید مهم است حضور اصغر فرهادی کارگردان است فیلم های مطرح کارنامه اش ( “چهارشنبه سوری” ، “درباره الی..” و “جدایی نادراز سیمین” ) و جوایز مهمی که دریافت کرده است اکنون در دیده شدن و موفقیت فروشنده نقش مهمی داشته است . فروشنده چه در فیلمنامه و چه در کارگردانی از فیلم های مطرح قبلی کارگردان در سطحی پایین ترقرار می گیرد اما کماکان فیلمی از اصغر فرهادی محسوب می شود او اکنون راوی پرتعلیق طبقه متوسط شهری ایران است و داستان هایش را در عین مستندنمایی با تعلیقی هیچکاکی بیان می کند

دلایل موفقیت فیلم و نامزد شدن برای اسکار را در چه عواملی می بینید؟

اصغر فرهادی اکنون نامی شناخته شده در سینمای مستقل جهان است فیلم هایش جایزه های زیادی دریافت کرده است (جایزه کن سال گذشته برای فروشنده از آخرین نمونه هاست ) شیوه روایت های شبه مسند فیلم هایش از طبقه متوسط شهری ایران با تعلیق های هیچکاکی و با پس زمینه های اجتماعی وحتی سیاسی برای مخاطب جهانی و مخصوصا آمریکایی جذاب است

سینمای اصغر فرهادی چه ویژگی هایی را داراست؟

استفاده از بازیگران حرفه ای و آشنازدایی از پرسونای آشنای آن ها در قامت نابازیگران برای مستندنمایی بیشتر …استفاده از مکان های داخلی مثل آپارتمان …داستان طبقه متوسط شهری (بجز دو فیلم آغازین ) ….تعلیق هیچکاکی ….پایان باز

اهمیت حضور در جشنواره اسکار؟

“اسکار” در آمریکا مهمترین جشن سینمایی جهان است (معادل های با فاصله بسیارش “سزار” در فرانسه و “بفتا” در انگلستان است ) که به همراه جشنواره فیلم” کن” در فرانسه (معادل های با فاصله اش “ونیز” در ایتالیا و “برلین” در آلمان است ) مهمترین رویدادهای سینمایی جهانند . حضور در اسکار آن هم برای دومین سال ، افتخار بزرگی برای اصغر فرهادی و سینمای ایران و سینمای مستقل جهان است

به نظر شما رقیب اصلی فرهادی در اسکار امسال چه فیلمی است و شانس چه فیلمی را برای اسکار بهترین فیلم خارجی بیشتر می دانید؟ به چه دلیل؟

فروشنده اصغر فرهادی چهار رقیب دارد . “تونی اردمن” از آلمان ، “سرزمین من” از دانمارک و “تنا” از استرالیا و “مردی به نام او” از سوئد . من فقط “مردی به نام او” را دیده ام که فیلم بامزه ای است و به نظرم شکل روایت فیلم به فیلم های اسکار بگیر ، نزدیک تر از فروشنده است . هر چند بسیاری شانس “تونی اردمن” از المان و حتی “سرزمین من” از دانمارک را خیلی زیاد می دانند .

اخبار مرتبط
نظرات

تیتردو

حمید موذنی
گفت و گو از: سودابه زیارتی مردم بوشهر، مردمی مظلوم و آرام هستند. به‌نظر شما آیا این یک ویژگی مثبت و افتخارآمیز برای بوشهری‌هاست؟ این خصوصیت تا چه اندازه باعث آسیب این مردم شده؟ شما فکر نمی‌کنید این مظلومیت تا حد زیادی مردم را از همدلیِ عملی نسبت به یکدیگر دور کرده است؟(باتوجه به این‌که […]
آرشیو

مقالات

حمید موذنی
توسعه بدون مطبوعات آزاد رخ نمی‌دهد
اسلاوی ژیژک
به برهوتِ ویروسی (وایرال) خوش آمدید
محمد غمخوار
رفتار دوگانه کرونا در بوشهر
علی شیخ زاده
استندآپ کمدی و طنز در دنیای مدرن
احمدزیدآبادی
مجلس یازدهم؛ پدیده‌ای نوظهور؟
پدرام باقری
دو نکته درباره قتل رومینا
راضیه اشعثی
ما بر مخروبه ای از بنیان های زیستی نشسته ایم!!!
ایرن واعظ‌زاده
کامو و مفهوم عدالت
مبین کرباسی
هزارمیلیارد تومان کجاست؟
یاشار تاج‌محمدی
در سوگِ خویش‌کاران (تاملاتی در پروژه‌یِ فکریِ شاهرخِ مسکوب)
هانا موسوی
“جهان مد و کالا شدگی زنان “
مرتضی رضایی
به وقت تتلو… به وقت شجریان… به وقت گوگوش
اسلاوی ژیژک
پاندمیک؛ کرونا جهان را تکان می‌دهد
غزال ساکی
نقد فمینیستی شاهنامه
سید مسعود حسینی
نگاهی به “بیمار در بیمارستان”
آلن بدیو
در مورد وضعیتِ اپیدمی
اسلاوی ژیژک
ما گونه‌ای هستیم که به حساب نمی‌آید
نعمت الله فاضلی
به خانه برمی‌گردیم اما به کدام خانه؟
جواد کاشی
مرگ دورِهَم عروسی است
حمید موذنی
جهان و کرونا: امروز و فردا
روزبه آقاجری
میراث زنده یک مبارز سوسیالیست
امیر ارسلان ادیب
چه‌کسی در خانه نمی‌ماند؟
امین بزرگیان
بوردیو و خرید در مواقع اضطراری
مهسا اسدالله‌نژاد
نیروی چشم‌های خیره مردم
پدرام باقری
ما در وضعیتِ بی‌دولتی قرار گرفته‌ایم
امیر ادیب
دختران خیابان انقلاب و رهاسازی نیروی «امتناع»
جان ام بری
چگونه آنفلوآنزای دهشتناکِ ۱۹۱۸ در سراسر آمریکا شیوع یافت؟
پدرام باقری
دو نکته درباره پرسش و پاسخ در سنای آمریکا
سید مسعود حسینی
کورونا و کورا – مرگ و پروا
مهسا اسدالله‌نژاد
کرونا و دو مسئله‌ی «غیرطبیعیِ» آن
امیر ارسلان ادیب
آپارتاید کارگری
مصطفی مهرآیین
نابود کردن فرآیندها،نابود کردن زندگی و تولید خشونت
نوید کلهرودی
شرحی بر کتاب اندیشیدن و ملاحظات اخلاقی از هانا آرنت
سعید ربیعی
انقلاب لهستان: لخ‌والسا و اتحادیه‌ی کارگری
حمید موذنی
عشق در سالهای وبا
حمید موذنی
درس های سریال تاج و تخت
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
حامد داراب
چرا داریوش آشوری روشنفکر است؟
محمدمهدی اردبیلی
غذا و وسوسه‌های شیطان
اسلاوی ژیژک
وقتی گزینه‌هایِ پیش‌ِ رو یکی از یکی بدترند
آرشیو