ads1
ads3
تغییر رنگ سایت

شبکه های اجتماعی جامعه

آرشیو
آرشیو
آرشیو
Print This Post

فرهنگ در برابر تمامیت خواهی


دیروز عصر، بیست و یکم مهرماه، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، جلسه‌ای با موضوع فرهنگ و تقابل آن با توتالیتاریسم برگزار کرد.

این جلسه که با محوریت بررسی کتاب «روح پراگ» اثر ایوان کلیما بود، حدود دو ساعت به طول انجامید و در طی آن دانشجویان با یکدیگر به بحث و گفتگو پرداختند.

در ابتدای جلسه پدرام باقری، از اعضای انجمن اسلامی، گفت : ” در چند روز اخیر،فیلم‌های منتشر شده از جنایات اردوغان علیه کردهای سوریه خاطر همه ما را آزار داد.

بعید میدانم کار بزرگی از دست ما برآید اما فکر میکنم لازم است به نشانه ادای احترام به کشته شدگان یک دقیقه سکوت کنیم. ”

پس از یک دقیقه سکوت،باقری به شرح تفاوت استبداد سنتی و توتالیتاریسم در دوران مدرن پرداخت: ” در حکومت‌های مستبد گذشته حاکمان صرفا مخالفان سیاسی را سرکوب میکردند و کاری به حوزه خصوصی مردم نداشتند به عنوان مثال برای ناصرالدین شاه مهم نبود که مردم چه غذایی میخورند یا چه لباسی میپوشند اما در حکومت‌های توتالیتر قرن بیستم حوزه خصوصی افراد مورد هجوم واقع شد.توتالیتاریسم با هدف قرار دادن هستی انسان‌ها تلاش کرد آن‌ها را از نو بازتعریف کند. ”

پدرام باقری در ادامه برخی از ویژگی‌های حکومت‌های توتالیتر را برشمرد و گریزی بر حکومت فاشیستی در ایتالیا و نازیسم در آلمان زد : ” حکومت‌های توتالیتر وسایل ارتباط جمعی را از تلویزیون گرفته تا نشریات کنترل کردند. اگر این وضعیت را در قرن بیستم ک فضای مجازی وجود نداشت، تصور کنید
خواهید دید عمق فاجعه تا به کجاست. انسان‌ها در این حکومت ایزوله میشوند و هر چه بیشتر میگذرد تنهایی بیشتری احساس میکنند. وجود پلیس مخفی اعتماد میان انسان‌ها را از بین میبرد و روابط میان آن‌ها را نابود میکند،از طرف دیگر ساحت انسانی در حد یک ماشین تقلیل می‌یابد.در این حکومت‌ها پیشوا نقش بسیار مهمی دارد و مظهر کمال است.

مردم توان تشخیص صلاحیت امور را نداشته و پیشوا ،خوب و بد را برای آن‌ها تعیین میکند.
این حکومت‌ها همواره آینده آرمانی را برای مردمان به تصویر می‌کشند اما به سبب ضعف وجودی‌شان در رسیدن به آن، شکست میخورند. ”
پس از توصیف ویژگی‌های حکومت‌های توتالیتر، نوبت به راه مقاومت در مقابل آنان رسید.
باقری گفت : ” میشل فوکو می‌گفت هر آنجا که قدرت وجود داشته باشد، مقاومت زاده می‌شود.اگر این سخن را بپذیریم ،باید به دنبال مقاومت در میان انسان‌ها بگردیم چرا که توتالیتاریسم قدرت را بر انسان‌ها اعمال میکند
ایوان کلیما در این کتاب، روایت بی‌نظیری از مقاومت مردمان ارائه میدهد. آنجا که انسان‌ها دسته دسته در گروه‌های مخفی گرد هم جمع می‌شوند، کتاب ‌می‌خوانند و ایدئولوژی حاکم را به چالش می‌کشند. ”

باقری در پایان صحبت‌هایش با روایتِ گزارش هانا آرنت از دادگاه آدولف آیشمن (از افسران نازی) به توضیح این مسئله پرداخت که انسان‌ها در حکومت توتالیتر اساسا فکر نمی‌کنند، پرسشی ندارند، بنابر این ” توان نه گفتن” را از دست می‌دهند و صرفا دستورات را اجرا می‌کنند.

آنچنان که آدولف آیشمن بخاطر دستورات مافوقش ،یهودیان بیگناه را به اتاق گاز میفرستاد.

پایان بخش جلسه دیشب همراه با گفتگوی دانشجویی بود. دانشجو ها در رابطه با مسائل مختلفی پیرامون توتالیتاریسم و راه مقاومت در برابر آن بحث کردند و چند پاراگراف از مقاله «فرهنگ علیه توتالیتاریسم» را خواندند.

اخبار مرتبط
نظرات

تیتردو

حمید موذنی
ویروس کرونا بیش از همه‌ی اعضای بدن، به سراغ دست‌ها‌یمان رفته است. بیش از هرچیز رعایت روش‌های بهداشتی و علی‌الخصوص شستن‌دست‌ها ضرورت پیدا کرده است. حتی پیام‌های تبلیغاتی مربوط به دست هاست: «دست ها را بیست ثانیه و به صورتی دقیق بشوئید» فروید ظاهرن به دلیل انتقال ویروس از دست هااست که ترس ما بیش‌تر […]
آرشیو

مقالات

اسلاوی ژیژک
به برهوتِ ویروسی (وایرال) خوش آمدید
محمد غمخوار
رفتار دوگانه کرونا در بوشهر
علی شیخ زاده
استندآپ کمدی و طنز در دنیای مدرن
احمدزیدآبادی
مجلس یازدهم؛ پدیده‌ای نوظهور؟
پدرام باقری
دو نکته درباره قتل رومینا
راضیه اشعثی
ما بر مخروبه ای از بنیان های زیستی نشسته ایم!!!
ایرن واعظ‌زاده
کامو و مفهوم عدالت
مبین کرباسی
هزارمیلیارد تومان کجاست؟
یاشار تاج‌محمدی
در سوگِ خویش‌کاران (تاملاتی در پروژه‌یِ فکریِ شاهرخِ مسکوب)
هانا موسوی
“جهان مد و کالا شدگی زنان “
مرتضی رضایی
به وقت تتلو… به وقت شجریان… به وقت گوگوش
اسلاوی ژیژک
پاندمیک؛ کرونا جهان را تکان می‌دهد
غزال ساکی
نقد فمینیستی شاهنامه
سید مسعود حسینی
نگاهی به “بیمار در بیمارستان”
آلن بدیو
در مورد وضعیتِ اپیدمی
اسلاوی ژیژک
ما گونه‌ای هستیم که به حساب نمی‌آید
نعمت الله فاضلی
به خانه برمی‌گردیم اما به کدام خانه؟
جواد کاشی
مرگ دورِهَم عروسی است
حمید موذنی
جهان و کرونا: امروز و فردا
روزبه آقاجری
میراث زنده یک مبارز سوسیالیست
امیر ارسلان ادیب
چه‌کسی در خانه نمی‌ماند؟
امین بزرگیان
بوردیو و خرید در مواقع اضطراری
مهسا اسدالله‌نژاد
نیروی چشم‌های خیره مردم
پدرام باقری
ما در وضعیتِ بی‌دولتی قرار گرفته‌ایم
امیر ادیب
دختران خیابان انقلاب و رهاسازی نیروی «امتناع»
جان ام بری
چگونه آنفلوآنزای دهشتناکِ ۱۹۱۸ در سراسر آمریکا شیوع یافت؟
پدرام باقری
دو نکته درباره پرسش و پاسخ در سنای آمریکا
سید مسعود حسینی
کورونا و کورا – مرگ و پروا
مهسا اسدالله‌نژاد
کرونا و دو مسئله‌ی «غیرطبیعیِ» آن
امیر ارسلان ادیب
آپارتاید کارگری
مصطفی مهرآیین
نابود کردن فرآیندها،نابود کردن زندگی و تولید خشونت
نوید کلهرودی
شرحی بر کتاب اندیشیدن و ملاحظات اخلاقی از هانا آرنت
سعید ربیعی
انقلاب لهستان: لخ‌والسا و اتحادیه‌ی کارگری
حمید موذنی
عشق در سالهای وبا
حمید موذنی
درس های سریال تاج و تخت
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
حامد داراب
چرا داریوش آشوری روشنفکر است؟
محمدمهدی اردبیلی
غذا و وسوسه‌های شیطان
اسلاوی ژیژک
وقتی گزینه‌هایِ پیش‌ِ رو یکی از یکی بدترند
میشل فوکو
قدرتِ مقاومت‌کردن
آرشیو