ads1
ads3
تغییر رنگ سایت

شبکه های اجتماعی جامعه

آرشیو
آرشیو
آرشیو
Print This Post

غذبانی: فیلمهای فرهادی محکم و کم نقص

سرویس هنری جامعه: فیلم فروشنده ساخته اصغر فرهادی نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی در جشنواره فیلم اسکار شد. بر اساس این رخداد مهم فرهنگی – هنری ، سایت جامعه از برخی سینماگران و منتقدان فیلم بوشهری در این خصوص به طرح چند پرسش پرداخته است.
۱. ویژگی های برجسته فیلم فروشنده چه بود؟

۲. مهم ترین قوت فیلم فروشنده در چیست؟ بازی بازیگران ؟ کارگردانی؟ فیلمنامه؟ موضوع ؟ دلایل خود را بنویسید.

۳. دلایل موفقیت فیلم و نامزد شدن برای اسکار را در چه عواملی می بینید؟
۴. سبنمای اصغر فرهادی چه ویژگی هایی را داراست؟

۵. اهمیت حضور در جشنواره اسکار؟
۶. به نظر شما رقیب اصلی فرهادی در اسکار امسال چه فیلمی است و شانس چه فیلمی را برای اسکار بهترین فیلم خارجی بیشتر می دانید؟ به چه دلیل؟
داریوش غذبانی/فلیم
۱_ به نظرم معماری و ساختار فیلمهای فرهادی محکم و کم نقص است. دلیل این مهم هم این است که سعی کرده عناصر ساختار فیلم را به موازات هم بالا ببرد و شکل بدهد . به این معنا که همان قدر ساختار نگارش و فیلمنامه و کلا قصه درست است،  که کارگردانی و عناصرش و بازیگری و حرکاتش و طراحی صحنه و جزءیاتش . . قوت فیلم فروشنده مثل چند فیلم قبل از آن  البته تا فیلم چهارشنبه سوری و نه قبل از آن … از نظر کارگردانی، کارگردانی در زمینه ی میزانسن و دکوپاژ زیاد پیچیده و ثقیل نیست در واقع سادگی خاص خودش را دارد.
۲_ بهر حال فرهادی از بعد از فیلم درباره ی الی توانست خودش را به سینمای ایران بیشتر و جهان بعنوان فیلمساز صاحب سبک معرفی کند. همه چیز از جشنواره ی برلین با فیلم درباره ی الی شروع شد ولی قبل از آن فرهادی با فیلم چهارشنبه سوری استارت کار را زده بود. پخش جهانی و حضور در جشنواره های خارجی و کسب جوایز متعدد و اکران موفق فیلمهایش در ایران شرایط را برای رسیدن به مراسم اسکار مهیا کرد.  خیلی از موفقیتهای فیلمهای فرهادی بخاطر حضور پر رنگ و موفق درباره ی الی بود . در واقع درباره ی الی نقطه ی عطفی برای فرهادی و سینماش بود.  ولی دلیل مهم موفقیت فرهادی پیدا کردن راه های عرضه  و پخش کننده های جهانی فیلم هایش بوده است.
۳_ فیلمهای فرهادی در واقع توانسته بخشی از واقعیت مردم و خانوادهای ایرانی را نشان بدهد .  با قوت بخشیدن و تکنیک معما، مخاطب را جذب کند . البته سبک فرهادی را می شود گفت متاثر از سینمای ابراهیم گلستان در فیلم خشت و آینه و فیلم گزارش عباس کیارستمی نشات میگیرد ولی با اضافه کردن تکنیک خاص خودش در روایت و قصه گویی توانسته سبکی نو ایجاد کند که در حال حاضر جوانهایی مثل سعید روستایی در اجرا و نگارش از ایشان تبعیت و پیروی میکنند. در واقع توانسته یک موج جدیدی به وجود بیاورد که البته در حال حاضر  تکراری جلوه میکند.

۴_ مراسم اسکار در واقع قله ی سینمای جهان است . و فتح کردنش افتخار بزرگی در زندگی یک هنرمند سینماست که فرهادی یکبار این قله را فتح نموده است . در واقع موفقیت در مراسم اسکار تضمین کننده ی آینده ی درخشان یک هنرمند در سینماست . و موفقیت های پی در پی فرهادی نشان از این موضوع ست  . هیچ جشنواره ایی در دنیا توانایی انجام چنین کاری با هنرمند را ندارد.
۵_ به نظرم فیلمی از آلمان به نام تونی آردمن رقیب فیلم فرهادی خواهد بود . بخاطر ساختار خوب و قصه ایی که دارد
در پایان این را بگویم فیلم فروشنده با اینکه چند مورد کوچک مشکل در قصه دارد و یکی دو مورد انتخاب در بازیگران فرعی ولی فیلم خوبیست . ولی باز از فیلم جدایی نادر از سیمین و درباره ی الی جلوتر نیست اما از فیلم گذشته جذاب تر است.

 

نظرات

تیتردو

حمید موذنی
گفت و گو از: سودابه زیارتی مردم بوشهر، مردمی مظلوم و آرام هستند. به‌نظر شما آیا این یک ویژگی مثبت و افتخارآمیز برای بوشهری‌هاست؟ این خصوصیت تا چه اندازه باعث آسیب این مردم شده؟ شما فکر نمی‌کنید این مظلومیت تا حد زیادی مردم را از همدلیِ عملی نسبت به یکدیگر دور کرده است؟(باتوجه به این‌که […]
آرشیو

مقالات

حمید موذنی
شجریران
غزال ساکی
روزنامه‌نگار حوزه‌ی جامعه و زنان
محمود بدیه
کلیسای گریگوری
حمید موذنی
توسعه بدون مطبوعات آزاد رخ نمی‌دهد
اسلاوی ژیژک
به برهوتِ ویروسی (وایرال) خوش آمدید
محمد غمخوار
رفتار دوگانه کرونا در بوشهر
علی شیخ زاده
استندآپ کمدی و طنز در دنیای مدرن
احمدزیدآبادی
مجلس یازدهم؛ پدیده‌ای نوظهور؟
پدرام باقری
دو نکته درباره قتل رومینا
راضیه اشعثی
ما بر مخروبه ای از بنیان های زیستی نشسته ایم!!!
ایرن واعظ‌زاده
کامو و مفهوم عدالت
مبین کرباسی
هزارمیلیارد تومان کجاست؟
یاشار تاج‌محمدی
در سوگِ خویش‌کاران (تاملاتی در پروژه‌یِ فکریِ شاهرخِ مسکوب)
هانا موسوی
“جهان مد و کالا شدگی زنان “
مرتضی رضایی
به وقت تتلو… به وقت شجریان… به وقت گوگوش
اسلاوی ژیژک
پاندمیک؛ کرونا جهان را تکان می‌دهد
غزال ساکی
نقد فمینیستی شاهنامه
سید مسعود حسینی
نگاهی به “بیمار در بیمارستان”
آلن بدیو
در مورد وضعیتِ اپیدمی
اسلاوی ژیژک
ما گونه‌ای هستیم که به حساب نمی‌آید
نعمت الله فاضلی
به خانه برمی‌گردیم اما به کدام خانه؟
جواد کاشی
مرگ دورِهَم عروسی است
حمید موذنی
جهان و کرونا: امروز و فردا
روزبه آقاجری
میراث زنده یک مبارز سوسیالیست
امیر ارسلان ادیب
چه‌کسی در خانه نمی‌ماند؟
امین بزرگیان
بوردیو و خرید در مواقع اضطراری
مهسا اسدالله‌نژاد
نیروی چشم‌های خیره مردم
پدرام باقری
ما در وضعیتِ بی‌دولتی قرار گرفته‌ایم
امیر ادیب
دختران خیابان انقلاب و رهاسازی نیروی «امتناع»
جان ام بری
چگونه آنفلوآنزای دهشتناکِ ۱۹۱۸ در سراسر آمریکا شیوع یافت؟
پدرام باقری
دو نکته درباره پرسش و پاسخ در سنای آمریکا
سید مسعود حسینی
کورونا و کورا – مرگ و پروا
مهسا اسدالله‌نژاد
کرونا و دو مسئله‌ی «غیرطبیعیِ» آن
امیر ارسلان ادیب
آپارتاید کارگری
مصطفی مهرآیین
نابود کردن فرآیندها،نابود کردن زندگی و تولید خشونت
نوید کلهرودی
شرحی بر کتاب اندیشیدن و ملاحظات اخلاقی از هانا آرنت
سعید ربیعی
انقلاب لهستان: لخ‌والسا و اتحادیه‌ی کارگری
حمید موذنی
عشق در سالهای وبا
حمید موذنی
درس های سریال تاج و تخت
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
آرشیو