ads1
ads3
تغییر رنگ سایت

شبکه های اجتماعی جامعه

آرشیو
آرشیو
آرشیو
Print This Post

سیامک بیشکی
از کجا به کجای موسیقی امده ام (بخش پایانی)


مهمترین نکته ی مبهمی که در موسیقی ایران به ویژه بوشهر و هرمزگان را فرا گرفت ایجاد شکاف میان سبک های مختلف بود که در هرمزگان به واسطه ی شناخت فواصل موسیقیایی و هارمونی و کنترپوان کمی این شکاف را ترمیم کردند ولی ابهام هنوز وجود دارد.
شناخت فواصل در نظری توسط مکتوبات شکل میگیرد اما لمس نمی شود ، مگر اینکه تجربه ی فواصل را داشته باشیم.

موزیک روز دنیا فواصل را بر اساس شناخت از بین برده و صعود به نتهای غیر متعارف بالا ، حجمی صوتی با رنگ بندی و دیرند های سالم تولید کرده است اما موسیقی ایران به واسطه ی ردیف نوازی و چهارچوب بسته به فواصل ناهمگون و نامحسوس نپرداخت و موزیسینهای سبک های به اسطلاح غربی در زمره ی خروج محسوب شدند.

شناخت عناصر موسیقی و ترکیب بندی ساز ها بر اساس انتخاب ها شکل میگیرد.

ساخت ملودی ها بر اساس کلام و یا نوازنده ی شاه شکل گرفته و فرایند بر اساس انتخابهای محدودی که اهنگساز دارد شکل میگیرد، یعنی اهنگساز به واسطه ی عدم شناخت سازهایی چون دسته ی بادی برنجی ها، شصتی دارها، بادی چوبی و زهی قطعه را به اجرا میرساند.

ملودی ها یی که به واسطه ی نداشتن اکتاو در ساز به تکرار می افتند و فقط دسته ی کوبه ای فراتر از چهارچوب می رود.
نوشتن کتب مختلف در مورد موسیقی بوشهر متاسفانه نتوانست شکل موسیقی بوشهر را تغییر دهد چرا که سنت با شکل جدید بر اساس عدم شناخت موسیقی دنیا به مشکل بر خورد.بذر مناسب را بایستی در بستری مناسب به بار نشاند تا شرایط محیطی بتواند ان را شکل دهد، اما در بوشهر کدام بستر مناسب برای احیای موسیقی وجود دارد.

شکل مدیریتی هنر یا امکانات رفاهی موزیسین ها و یا سیستم اموزشی موسیقی?
متاسفانه به واسطه ی شکل گرفتن بعضی از افراد موسیقی بوشهر و مطرح شدنشان لقب جای احیا را گرفت.
در بخش موسیقی اموزش و پرورش با استفاده ی واژه ی دانش اموزی که برخی از موزیسینهای مطرح انرا برای ایجاد فاصله ی طبقاتی استفاده میکردند، شکل صحیح تجربی و نظری اموزش موسیقی در مدارس از بین رفت و تیشه به ریشه ی موسیقی بوشهر زد.

بدیهی است فردی که ساختار موسیقی خود را در کودکی و نوجوانی و جوانی تجربی شکل داده است و به دنبال نظری نبوده است در او بالانس شکل نمیگیرد، مگر اینکه خروجی را قطع کند و نظری را به حد بالا برساند تا خروجی سالم باشد.
دقیقا موضوع به مسیله ی یبوست در جامعه بر میگردد، عدم شناخت نظری بر سیستم بدن و اغذیه بیش از نیمی از اجتماع را با مشکل سیستم گوارش مواجه نموده است.
بالانس نبودن نظریه و تجربه و از طرفی قدرت بیشتر تجربه و لذتهای زودگذر باعث خروجی های زیادی میشود که بایستی برای دفاع از سالم بودنشان به هر دری چنگ بزنیم و خود را با واژه های اولین و قدیمی ترین و اینچنینی بفریبیم و ان را در قالب پیشینه و سنت جای دهیم.

بدیهی است که ارزش اولینها در جامعه قابل انکار است اما اگر قرار بر اصرار روی اولین هاست هنوز بایستی انسان غار نشین باشد، اما مدرنیته چیز دیگری می گوید.

پیوند در دنیای امروز مربوط به تمام هستی میشود اما در بوشهر فقط در قالب سنتها پیش میرود و ساختار همچنان قدرتمند است.

به دنبال نکردن ناشناخته ها به معنای اصل جهل است اما متاسفانه جامعه ی دسته بندی شده محکوم به اثار اقلیت میشود و مرز خروج از موسیقی تا نت لا میشود.

اگر در ساختن ساز نی انبان قدرتمند باشیم میتوان در همین نی انبان اکتاو تولید کنیم به واسطه ی دو ساز ردیف کوکی پشت یکدیگر ولی چون در موسیقی بوشهر نی انبان حکم شاه ساز دارد اهنگسازان تا کنون به دنبال نوشتن پارتیتوری که به محدودهی سی در گام دو ماژور باشد نرسیده اند، بدیهی است که ساختار موسیقی بوشهر نیاز به سنت دارد اما ادامه ی نتهای ناقص در ساز توسط سازی دیگر با دو نوازنده میتواند دستگیر اهنگساز باشد، هر چند که میتوان با کمی تغییرات رنگ جدیدی به دیرند ها داد تا کوبه ای ها همچنان کار خود را کنند و نشاط شکل بگیرد….
سیامک بیشکی

اخبار مرتبط
نظرات

تیتردو

در حوزه دشتي و تنگستان
سرویس خبر جامعه آنلاین: عصر امروز محمدحسین بکمی در گفتگو با جامعه آنلاین خبر اعلام نامزدی اش برای انتخابات مجلس را تایید کرد. لینک کوتاه:
آرشیو

مقالات

حمید موذنی
درس های سریال تاج و تخت
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
حامد داراب
چرا داریوش آشوری روشنفکر است؟
محمدمهدی اردبیلی
غذا و وسوسه‌های شیطان
اسلاوی ژیژک
وقتی گزینه‌هایِ پیش‌ِ رو یکی از یکی بدترند
میشل فوکو
قدرتِ مقاومت‌کردن
حسام سلامت
در نقد اسطوره‌ی مردمِ همیشه خوب
حسین باقری
«فرو رفتنِ کلمه در فعلنِ پهلوها»
فرشاد پارسیان
حقوق و اخلاق در آرا بنتام
امیر محقق
۷ کتاب با موضوع «شهر» که باید بخوانیم
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
ساره واعظی لقب
«آبی یا صورتی»؟
آتنا مرکزی
نقش زنان در افزایش سرمایه های اجتماعی
آتنا مرکزی
خشونت علیه زنان: خشونت علیه جامعه
ملوین کانر
فرهنگ جوانان امروز ستایندۀ مرگ است
سمیرا بهزادی
فتوت ایرانی در دوره ایلخانی
محسن رنانی
فردا اول خلقت است
حمیدموذنی
یازدهم سپتامبر مبدا جهان جدید
ناصر فکوهی ۶۶
پیکان: ظهور و سقوط یک «افتخار ملی»
آتنا مرکزی
تبعیض جنسیتی در کابینه دوازدهم
مهدی یسری
مفهوم برنامه ریزی فرهنگی
ستاره تناور
مدنیت،شهروندی و کنش های معطوف به اخلاق
محمد رضا فولادی
چرخه حیات تروریسم جهادی در خاورمیانه
کیتی رویف
نویسندگان بزرگ چطور با مرگ زندگی کردند؟
محسن رنانی
جوانه‌های بلوغ در شمالِ جنوب
محمد فاضلی
کلنگ‌ها را غلاف کنید
نسرین ریاحی
مرزها در گام معلق لک لک ها
علی آتشی
جایی میان رمانس و خشونت
درک تامپسون
خودتان باشید
مهتا بذرافکن
چرا آب در ایران امنیتی شد؟
مسعود نیلی
در ضرورتِ کینه‌زدایی از سیاست
محمد فاضلی
باید خشمگین باشیم: بحران محیط زیست
تونی جات
از تاریخ چه آموخته‎ایم؟ احتمالاً هیچ
بهروز غریب‌پور
معلق در فضا
آتنا مرکزی
سهم زنان از امید
زیگمونت باومن
سلامتی و نابرابری
حمید موذنی
استاد ایرانی و آسیب شناسی چاپلوسی اجتماعی در ایران
اولریش بک و الیزابت بک‌گرنشایم
آشوب جهانی عشق
 
مصطفی ملکیان
در مصائب فقدان گفت و گو
حمید موذنی
کمدی اطلاع‌رسانی و تراژدی واقعیت خبر در ایران
آرشیو