ads1
ads3
تغییر رنگ سایت

شبکه های اجتماعی جامعه

آرشیو
آرشیو
آرشیو
Print This Post

ساره واعظی لقب
«آبی یا صورتی»؟

 

ساره واعظی لقب / دبیر کمیته انسانی انجمن اندیشه زنان جنوب

جهان از طیفهای مختلف رنگ شکل یافته است. رنگها در حقیقت شامل اسامی مختلفی هستند برای کیفیتهای مختلی از آنچه در طیفهای مختلف نوری دیده می شود هستند.

انتخابهایی که در ارتباط با رنگها برای هر یک از ما صورت می پذیرد تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون علاقه ، فرهنگ ، تمدن و جنسیت است. روانشناسان دریافته اند رنگها بر روان انسان، انتخابها و ادراک مخاطب ازشخصیت او تاثیرگزار است. هر کودک در زمان تولد با کدهای رنگی “آبی یا صورتی” که به تعلق گرفته آشنا می شود. هرچند امروزه برخی از والدین تلاش می کنند تا با جایگزین کردن رنگهای دو پهلو از این کلیشه دوری کنند اما همچنان این تفکر غالب است. بررسیهای علمی حاکی از آنست که در صورتی که طیف خاص از رنگها در اکثریت مواقع بکاربرده شوند علاوه بر احساس حتی بر تفکر و رشد و خلاقیت انسان تاثیرگزار خواهد شد. بنابراین از آن رنگها می توان بعنوان ابزاری برای رشد فکری کودک بهره برد.

اگر فرض تاثیرگزاری فضاهایی که فرد در آن رشد می کند بر جامعه پذیری را بپذیریم تاثیر رنگها را نیز نمیتوان نادیده گرفت. با در نظر گرفتن رابطه بین بکارگیری رنگها و معنای سمبلیک و تاثیرگزار واکنشهای آنها، بازتاب رابطه بین رنگ و جنسیت بر اساس تحلیل چرخه جامعه پذیری محقق می گردد. رنگ هایی که هر فرد از خود ارائه می دهد ارتباط معناداری با رفتار و نگرش فرد مقابل نسبت به او دارد و می تواند بر روند رشد او در جامعه دخیل باشد.

در اکثر جوامع کسب احترام و موقعیت کار دشواریست که تحت تاثیر جنسیت نیز قرار دارد. زنان بطور معمول سختیهای بیشتری را برای کسب قدرت و شایستگی که لازمه ی پیشرفت است دارند چرا که آن را از ویژگی های ذاتی زنانه نمی دانند. زنان در جامعه گرم و زیبا تلقی می گردند و بطور کلیشه ای الزامی به توانمند شدن و شایستگی ندارند. حتی برای زنانی که پیشرفت شغلی را تجربه می کنند بیش از حد مردانه خوانده می شوند. ایجاد ترس در زنان از واکنش نسبت به مردان و یا تحصیل در سطوح عالی برای زنان به حکم “قشنگ نبودن” از فرهنگی نشات گرفته که رنگها را بر اساس جنس فرد تفکیک مینماید. رنگهای گرم و پر حرارتی که برانگیزاننده احساساسات و هیجانات است، مثل رنگ قرمز یا صورتی به زنان و دختران نسبت داده می شود.

در حالی که برداشت کلی جامعه نسبت به مردان شامل ویژگی هایی چون توانمندی و آرامش و دورنگرایی می شود و رنگهای سردی مثل رنگ آبی، احساس آرامش و هوشمندی رابه ذهن می آورد و معمولاً نشانگرصلح، امنیت و نظم است و درونگرایی و کارآیی بیشتری دارند؛ یا رنگ سبز، نشانگر آرامش، خوشبختی است به مردان نسبت داده می شوند.

کلیشه های رنگی تاثیرات منفی بر توانایی زنان در پیشرفت شغلی و اجتماعی آنها دارد؛ چون این تفکیک مشکلات ادراکی نسبت به زنان در محیط های مختلف و علی الخصوص جوامع منتسب به مردان دارد. همچنین کلیشه های فعال باعث قضاوت نسبت به خود، شکل دادن به نگرشها و رفتارهاییست که به کلیشه ها دامن می زند. کلیشه ها بر توانایی و اجتماعی بودن تاثیرگزارست.

حتی برخی از مفاهیم را می توان حتی بر اساس رنگها تقسیم بندی کرد. مفاهیمی همچون احترام و آرامش و اعتبار بر این اساس مردانه و در مقابل عشق و احساس و دلبستگی مفاهیمی زنانه تلقی می گردند. رنگها در اندک زمانی تفسیری از شخصیت فرد ارائه می دهند؛ حتی با آنکه در برخی موراد نشان داده که واقعیت شخصیت فرد تفاوت از تفسیر رنگ در ورد او بوده است. رنگها بر احساس فرد مخاطب در نگاه اول نسبت به شخصیت خود فرد و همچنین بر اساس نظریه های روانشناسی در کوتاه مدت بر احساس خود فرد و رفتارهای او تاثیرگزار هستند.

زنان و مردان علاقمند به یادگیری این تاثیرات کلیشه ای هستند و این ادراک می تواند تحت تاثیر اطلاعات قرار گیرد و انتخابها را نسبت به حالتی که بر اساس ناخودآگاه صورت می پذیرد به خودآگاه تبدیل نماید.

نظرات

تیتردو

در حوزه دشتي و تنگستان
سرویس خبر جامعه آنلاین: عصر امروز محمدحسین بکمی در گفتگو با جامعه آنلاین خبر اعلام نامزدی اش برای انتخابات مجلس را تایید کرد. لینک کوتاه:
آرشیو

مقالات

حمید موذنی
درس های سریال تاج و تخت
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
حامد داراب
چرا داریوش آشوری روشنفکر است؟
محمدمهدی اردبیلی
غذا و وسوسه‌های شیطان
اسلاوی ژیژک
وقتی گزینه‌هایِ پیش‌ِ رو یکی از یکی بدترند
میشل فوکو
قدرتِ مقاومت‌کردن
حسام سلامت
در نقد اسطوره‌ی مردمِ همیشه خوب
حسین باقری
«فرو رفتنِ کلمه در فعلنِ پهلوها»
فرشاد پارسیان
حقوق و اخلاق در آرا بنتام
امیر محقق
۷ کتاب با موضوع «شهر» که باید بخوانیم
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
ساره واعظی لقب
«آبی یا صورتی»؟
آتنا مرکزی
نقش زنان در افزایش سرمایه های اجتماعی
آتنا مرکزی
خشونت علیه زنان: خشونت علیه جامعه
ملوین کانر
فرهنگ جوانان امروز ستایندۀ مرگ است
سمیرا بهزادی
فتوت ایرانی در دوره ایلخانی
محسن رنانی
فردا اول خلقت است
حمیدموذنی
یازدهم سپتامبر مبدا جهان جدید
ناصر فکوهی ۶۶
پیکان: ظهور و سقوط یک «افتخار ملی»
آتنا مرکزی
تبعیض جنسیتی در کابینه دوازدهم
مهدی یسری
مفهوم برنامه ریزی فرهنگی
ستاره تناور
مدنیت،شهروندی و کنش های معطوف به اخلاق
محمد رضا فولادی
چرخه حیات تروریسم جهادی در خاورمیانه
کیتی رویف
نویسندگان بزرگ چطور با مرگ زندگی کردند؟
محسن رنانی
جوانه‌های بلوغ در شمالِ جنوب
محمد فاضلی
کلنگ‌ها را غلاف کنید
نسرین ریاحی
مرزها در گام معلق لک لک ها
علی آتشی
جایی میان رمانس و خشونت
درک تامپسون
خودتان باشید
مهتا بذرافکن
چرا آب در ایران امنیتی شد؟
مسعود نیلی
در ضرورتِ کینه‌زدایی از سیاست
محمد فاضلی
باید خشمگین باشیم: بحران محیط زیست
تونی جات
از تاریخ چه آموخته‎ایم؟ احتمالاً هیچ
بهروز غریب‌پور
معلق در فضا
آتنا مرکزی
سهم زنان از امید
زیگمونت باومن
سلامتی و نابرابری
حمید موذنی
استاد ایرانی و آسیب شناسی چاپلوسی اجتماعی در ایران
اولریش بک و الیزابت بک‌گرنشایم
آشوب جهانی عشق
 
مصطفی ملکیان
در مصائب فقدان گفت و گو
حمید موذنی
کمدی اطلاع‌رسانی و تراژدی واقعیت خبر در ایران
آرشیو