ads1
ads3
تغییر رنگ سایت

شبکه های اجتماعی جامعه

آرشیو
آرشیو
آرشیو
Print This Post

روایت های جهانشمول فیلم های فرهادی

سبنمای ایران و فرهادی از جمله موضوعاتی است که در جهان مورد توجه جشنواره ها و علاقه مندان سینمای جهان است. روایت های جهانشمول فیلم های فرهادی و فیلم فروشنده در جذب مخاطبان جهانی نقش بسزایی دارد. داستان هایی از جامعه ایرانی با رویکرد جهانی توانسته هم پرسش ها و ابهامات در باب نحوه ی زندگی و چگونگی جامعه ایرانی را پاسخ دهد.

 

 

سرویس هنری جامعه: فیلم فروشنده ساخته اصغر فرهادی نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی در جشنواره فیلم اسکار شد. بر اساس این رخداد مهم فرهنگی – هنری ، سایت جامعه از برخی سینماگران و منتقدان فیلم بوشهری در این خصوص به طرح چند پرسش پرداخته است.

حمید موذنی/نویسنده و منتقدسینما
۱٫ویژگی های برجسته فیلم فروشنده چه بود؟

جهان روایی فیلم های فرهادی انسان گرا و جهانشمول است و هم زمان معضلات اجتماعی ایران و روابط انسانی را آسیب شناسی می کند. از فروشنده اخرین فیلم فرهادی به لحاظ کارگردانی و نقش آفرینی بازیگران فیلم برجسته ای است اما فیلم محبوب من در آثار این فیلمساز نیست.

۲٫مهم ترین قوت فیلم فروشنده در چیست؟ بازی بازیگران ؟ کارگردانی؟ فیلمنامه؟ موضوع ؟ دلایل خود را بنویسید.

به نظر من بازی های فیلم حرفه ای است به ویژه دو بازیگر اصلی به خوبی ایفای نقش کرده اند اما نه آن اندازه که در خاطره ها بمانند. کارگردانی فیلم از نقاط قوت فیلم محسوب می شود و فرهادی به خوبی از عهده ی آن بر امده است. فیلمنامه هم بد نیست اما با پایان آن میانه ی چندانی ندارم.

۳٫دلایل موفقیت فیلم و نامزد شدن برای اسکار را در چه عواملی می بینید؟

سبنمای ایران و فرهادی از جمله موضوعاتی است که در جهان مورد توجه جشنواره ها و علاقه مندان سینمای جهان است. روایت های جهانشمول فیلم های فرهادی و فیلم فروشنده در جذب مخاطبان جهانی نقش بسزایی دارد. داستان هایی از جامعه ایرانی با رویکرد جهانی توانسته هم پرسش ها و ابهامات در باب نحوه ی زندگی و چگونگی جامعه ایرانی را پاسخ دهد و هم اینکه روایت برای همذات پنداری توان همراهی همه مخاطبان جهانی را داراست.
۴٫سینمای اصغر فرهادی چه ویژگی هایی را داراست؟

مهم ترین ویژگی سینمای اصغر فرهادی، توجه به جزییات در کارگردانی و بازی گرفتن حرفه ای از بازیگران و همچنین توجه به روانکاوی شخصیت ها و پرده برداشتن از زیر پوست شهر و روابط اجتماعی است.

۵٫اهمیت حضور در جشنواره اسکار؟

حضور در جشنواره اسکار یکی از مهم ترین افتخارات برای هر کشور و جامعه هنری ان است. جایگاه جشنواره اسکار همانند جایگاه جام جهانی فوتبال اما نه به اندازه ی آن است که بسیار مورد توجه جهانیان قرار می گیرد.
جشنواره اسکار گر چه به لحاظ هنری به اندازه ی جشنواره ی کن فرانسه حائز اهمیت نیست و مخاطبان جدی سینما ان را پاپیولار می دانند اما بدون شک مهم ترین و جذاب ترین جشنواره جهانی سبنما ، اسکار است. البته در بخش هایی به ویژه بازیگری و تدوین، انیمیشن، جلوه های ویژه تصویری و صدا و فیلمبرداری مهم ترین حشنواره جهان است و به لحاظ ارزش هیچ جشنواره ای با آن قابل قیاس نیست. تنها در بخش انتخاب بهترین های فیلم است که ارزش کارهای سینمای اروپا به ویژه کن از اسکار سر تر است. سینمای اروپا به لحاظ مضامین و فرم و کارگردانی و جسارت و ایده های نو و بدیع از اسکار خیلی سر تر هستند. بخش رقابت فیلم های خارجی نیز شاید یکی از مهم ترین بخش های سینمایی در جهان باشد که موجب ارتقا جایگاه کارگردان خاصر و سبنمای آن کشور در مجامع هنری و سینمایی کشور می شود.
۶٫به نظر شما رقیب اصلی فرهادی در اسکار امسال چه فیلمی است و شانس چه فیلمی را برای اسکار بهترین فیلم خارجی بیشتر می دانید؟ به چه دلیل؟

من به جز فیلم فروشنده، فیلم تونی اردمن از سینمای آلمان را دیده ام که با اینکه منتقدان خیلی از آن به خوبی یاد می کنند اما من آن را نپسندیدم و به نظرم، تونی اردمن هیچ وجه خلاقانه ای نداشت. بسیار فیلم خسته کننده و ملال آوریست . گر چه سکانس هایی هم داشت که جذاب و گیرا بود.

نظرات

تیتردو

حمید موذنی
غزال ساکی /روزنامه‌نگار “عظمت یک ملت و پیشرفت اخلاقیش را می‌توان از روی رفتارش با حیوانات قضاوت کرد.” این جمله گاندی درباره رفتار با حیوانات و اشاره‌اش به عظمت وجودی انسان، ما را وامی‌دارد تا به جامعه و محیطی که در آن زیست می‌کنیم، نگاه ویژه‌ای داشته باشیم؛ چرا که طبق این تعریف میزان مدنیت […]
آرشیو

مقالات

غزال ساکی
زنان و مشارکت سیاسی
حمید موذنی
شجریران
غزال ساکی
روزنامه‌نگار حوزه‌ی جامعه و زنان
محمود بدیه
کلیسای گریگوری
حمید موذنی
توسعه بدون مطبوعات آزاد رخ نمی‌دهد
اسلاوی ژیژک
به برهوتِ ویروسی (وایرال) خوش آمدید
محمد غمخوار
رفتار دوگانه کرونا در بوشهر
علی شیخ زاده
استندآپ کمدی و طنز در دنیای مدرن
احمدزیدآبادی
مجلس یازدهم؛ پدیده‌ای نوظهور؟
پدرام باقری
دو نکته درباره قتل رومینا
راضیه اشعثی
ما بر مخروبه ای از بنیان های زیستی نشسته ایم!!!
ایرن واعظ‌زاده
کامو و مفهوم عدالت
مبین کرباسی
هزارمیلیارد تومان کجاست؟
یاشار تاج‌محمدی
در سوگِ خویش‌کاران (تاملاتی در پروژه‌یِ فکریِ شاهرخِ مسکوب)
هانا موسوی
“جهان مد و کالا شدگی زنان “
مرتضی رضایی
به وقت تتلو… به وقت شجریان… به وقت گوگوش
اسلاوی ژیژک
پاندمیک؛ کرونا جهان را تکان می‌دهد
غزال ساکی
نقد فمینیستی شاهنامه
سید مسعود حسینی
نگاهی به “بیمار در بیمارستان”
آلن بدیو
در مورد وضعیتِ اپیدمی
اسلاوی ژیژک
ما گونه‌ای هستیم که به حساب نمی‌آید
نعمت الله فاضلی
به خانه برمی‌گردیم اما به کدام خانه؟
جواد کاشی
مرگ دورِهَم عروسی است
حمید موذنی
جهان و کرونا: امروز و فردا
روزبه آقاجری
میراث زنده یک مبارز سوسیالیست
امیر ارسلان ادیب
چه‌کسی در خانه نمی‌ماند؟
امین بزرگیان
بوردیو و خرید در مواقع اضطراری
مهسا اسدالله‌نژاد
نیروی چشم‌های خیره مردم
پدرام باقری
ما در وضعیتِ بی‌دولتی قرار گرفته‌ایم
امیر ادیب
دختران خیابان انقلاب و رهاسازی نیروی «امتناع»
جان ام بری
چگونه آنفلوآنزای دهشتناکِ ۱۹۱۸ در سراسر آمریکا شیوع یافت؟
پدرام باقری
دو نکته درباره پرسش و پاسخ در سنای آمریکا
سید مسعود حسینی
کورونا و کورا – مرگ و پروا
مهسا اسدالله‌نژاد
کرونا و دو مسئله‌ی «غیرطبیعیِ» آن
امیر ارسلان ادیب
آپارتاید کارگری
مصطفی مهرآیین
نابود کردن فرآیندها،نابود کردن زندگی و تولید خشونت
نوید کلهرودی
شرحی بر کتاب اندیشیدن و ملاحظات اخلاقی از هانا آرنت
سعید ربیعی
انقلاب لهستان: لخ‌والسا و اتحادیه‌ی کارگری
حمید موذنی
عشق در سالهای وبا
حمید موذنی
درس های سریال تاج و تخت
آرشیو