ads1
ads3
تغییر رنگ سایت

شبکه های اجتماعی جامعه

آرشیو
آرشیو
آرشیو
Print This Post

روایت دیگر از اعتیاد…

سرویس اجتماعی جامعه، ستاره تناور:  امروزه تصاویر و جلوه های بصری یکی از مهمترین راه های انتقال پیام و معنا به دیگران است. یک تصویر می تواند بدون حرف معنایی بسیار ژرف را به ذهن متبادر کند.

عکاس از پشت لنز دوربین خود به دنیا نگاه می کند و زاویه نگاه خود را با شات کردن و ثبت آن لحظه با دیگران به اشتراک می گذارد.

با دیدن یک عکس، هر کس برداشت شخصی خود را می کند و بدین صورت تحلیل ها و تفسیرهای مختلفی می توان از یک اثر داشت.

عکاسی اجتماعی، با موضوع قرار دادن یک مسئله اجتماعی سعی در برجسته کردن و متوجه کردن جامعه نسبت به آن موضوع دارد. عکس هایی که روایت های مخصوص به خود دارند و روح عکاس در تصاویر بی جان حلول می کند و آنها را به حرکت در می آورد.

عکاس آمریکایی با منتشر کردن عکس هایی از جنگ ویتنام، مردم آمریکا با آنچه در این جنگ رخ داده روبرو کرد. سال گذشته با انتشار عکس آیلان کودک پناهجوی سوری، که توسط عکاسی اهل ترکیه در ساحل این کشور گرفته شد، تاثر و واکنش جمعی رسانه ها و مردم جهان را بدنبال داشت. و موارد بسیار دیگر…

این مقدمه ای بود تا از نمایشگاه عکس آریادخت جهانبخشان عکاس جوان بوشهری سخن بگویم. نمایشگاهی با عنوان«گُلی» که در عمارت نیمه تمام بیلیارد باتمام محدودیت ها برگزار نموده است و موضوع آن پرداختن به معضل فراگیر اعتیاد است.

با دیدن عکس ها جسارت و ارتباط گیری موثر و خوب آریادخت بیشتر نمایان می شود. پروژه ای که یک فرآیند را به مخاطب خود عرضه می دارد. نه تصاویری پراکنده…

مورد دیگر در خصوص تصاویر نمایشگاه گُلی، نشان دادن این مسئله که، اعتیاد و آدمهای درگیر با آن، چیزی جدای از جامعه نیستند. افراد عادی که از بدحادثه در چنین موقعیتی گرفتار شده اند و بر اثر یک انتخاب بد و اشتباه زندگی شان دچار تغییر شده است و حال می توانند با یک انتخاب دیگر سرنوشت شان را دوباره تغییر دهند. انتخاب هایی که باید منشاء درونی داشته باشد.

آریا دخت جهانبخشان در خصوص ایده این نمایشگاه می گوید: «سال پیش که این مجموعه را عکاسی کردم در تلاش بودم در اماکن دانشگاهی  در معرض دید عموم بگذارم  تا جوانان با عواقب انتخاب های بد خود آشنا شوند. میدانستم کشیدن ماری جوآنا  در بین برخی جوان ها باب شده و بسیار عادیست. در مورد عکس ها و ایده برپایی نمایشگاه با افراد مختلف صحبت کرد، اگرچه از لحاظ معنوی بسیار استقبال شد و عکس ها غیر قابل باور بود  اما متاسفانه پروژه از لحاظ مالی تامین نشد.

تا اینکه دیگر کمتر به پرپایی این نمایشگاه فکر میکردم.اما کماکان منتظر حرکتی بودم تا مجموعه عکسم کاملتر شود .»

جهانبخشان در ادامه از جرقه شروع به کار مجدد خود در این زمینه گفت: «مهر ماه امسال دانیال(شخصیت اصلی عکس ها که روایت نمایشگاه حول محور برشی از زندگی او می چرخد) در اینستاگرام مرا پیدا کرد و گفت که ترک کرده و الان زیر نظر خانواده در شمال کشور زندگی می کند. سریعا برنامه ریزی کردم و برای عکاسی و ادامه پروژه  و داستانم  به آنجا رفتم و با مادر دانیال آشنا شدم. مادر وی بسیار مادر مهربانی بود و خود دلیل برگشت دانیال به جریان عادی زندگی بود.»

 

داستان نمایشگاه آریادخت، داستان واقعی یک فرد از این اجتماع ست. وی دربار داستان تصاویرش می گوید: « دانیال  پسر ٢۴ساله ای  که بر اثر فشار های روحی  در خانواده اش به سمت خانه های  مجردی که با دوستانش کرایه کرده بود پناه می برد.  تا در آنجا راحت تر و آزاد تر باشد، در اکثر جمع هایی که جوانان اغلب دارای مشکلات مشترکی باشند ، خواه ناخواه امتحان کردن قرص یا موادی که به قول خودشان تاثیر بدی بر آنها نداره  قابل پیش بینی ست. بعد از مدتی صاحبخانه ،خانه را از آنها می گیرد و به هتل تبدیل می کند .برای هر کدام از دوستانش مشکلی به وجود می آید ،یکی می میرد ،برخی فرار می کند و فقط دانیال بود که به خانواده بر می گردد آن هم با کمک مادر مهربانش ….دیدن این تصاویر برای مخاطبان ناراحت کننده است، برای خود نیز بسیار سخت بود. تا مدتها بعد از آن دچار افسردگی بودم و کمتر از خانه بیرون م یآمدم. در این ایام خواهرم آذرنوش بسیار کمکم کرد تا از این مرحله عبور کنم.»

نمایشگاه عکس آریادخت جهانبخشان، مجال خوبی ست تا نگاه دیگری به مسئله ای به نام اعتیاد داشته باشیم. در کنار نمایشگاه عکس جهانبخشان مستندی از روند تغییرات دانیال نیز تهیه کرده است. فیلم در کنار عکس ها توانسته، برشی از زندگی دانیال را به خوبی بیان کند. نگاه خاص و ساده و بی تکلف عکاس در همه تصاویر به خوبی قابل لمس است.

 

و در آخر محل برگزاری نیز از نقاط قوت دیگر نمایشگاه ست. عمارت زیبای و رو به دریای بیلیارد یا بلیروم که سالهای زیادی ست طبق وعده مسوولان قرار است بازسازی شود، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

 

عکس: عباس فخری

اخبار مرتبط
نظرات

تیتردو

حمید موذنی
گفت و گو از: سودابه زیارتی مردم بوشهر، مردمی مظلوم و آرام هستند. به‌نظر شما آیا این یک ویژگی مثبت و افتخارآمیز برای بوشهری‌هاست؟ این خصوصیت تا چه اندازه باعث آسیب این مردم شده؟ شما فکر نمی‌کنید این مظلومیت تا حد زیادی مردم را از همدلیِ عملی نسبت به یکدیگر دور کرده است؟(باتوجه به این‌که […]
آرشیو

مقالات

حمید موذنی
شجریران
غزال ساکی
روزنامه‌نگار حوزه‌ی جامعه و زنان
محمود بدیه
کلیسای گریگوری
حمید موذنی
توسعه بدون مطبوعات آزاد رخ نمی‌دهد
اسلاوی ژیژک
به برهوتِ ویروسی (وایرال) خوش آمدید
محمد غمخوار
رفتار دوگانه کرونا در بوشهر
علی شیخ زاده
استندآپ کمدی و طنز در دنیای مدرن
احمدزیدآبادی
مجلس یازدهم؛ پدیده‌ای نوظهور؟
پدرام باقری
دو نکته درباره قتل رومینا
راضیه اشعثی
ما بر مخروبه ای از بنیان های زیستی نشسته ایم!!!
ایرن واعظ‌زاده
کامو و مفهوم عدالت
مبین کرباسی
هزارمیلیارد تومان کجاست؟
یاشار تاج‌محمدی
در سوگِ خویش‌کاران (تاملاتی در پروژه‌یِ فکریِ شاهرخِ مسکوب)
هانا موسوی
“جهان مد و کالا شدگی زنان “
مرتضی رضایی
به وقت تتلو… به وقت شجریان… به وقت گوگوش
اسلاوی ژیژک
پاندمیک؛ کرونا جهان را تکان می‌دهد
غزال ساکی
نقد فمینیستی شاهنامه
سید مسعود حسینی
نگاهی به “بیمار در بیمارستان”
آلن بدیو
در مورد وضعیتِ اپیدمی
اسلاوی ژیژک
ما گونه‌ای هستیم که به حساب نمی‌آید
نعمت الله فاضلی
به خانه برمی‌گردیم اما به کدام خانه؟
جواد کاشی
مرگ دورِهَم عروسی است
حمید موذنی
جهان و کرونا: امروز و فردا
روزبه آقاجری
میراث زنده یک مبارز سوسیالیست
امیر ارسلان ادیب
چه‌کسی در خانه نمی‌ماند؟
امین بزرگیان
بوردیو و خرید در مواقع اضطراری
مهسا اسدالله‌نژاد
نیروی چشم‌های خیره مردم
پدرام باقری
ما در وضعیتِ بی‌دولتی قرار گرفته‌ایم
امیر ادیب
دختران خیابان انقلاب و رهاسازی نیروی «امتناع»
جان ام بری
چگونه آنفلوآنزای دهشتناکِ ۱۹۱۸ در سراسر آمریکا شیوع یافت؟
پدرام باقری
دو نکته درباره پرسش و پاسخ در سنای آمریکا
سید مسعود حسینی
کورونا و کورا – مرگ و پروا
مهسا اسدالله‌نژاد
کرونا و دو مسئله‌ی «غیرطبیعیِ» آن
امیر ارسلان ادیب
آپارتاید کارگری
مصطفی مهرآیین
نابود کردن فرآیندها،نابود کردن زندگی و تولید خشونت
نوید کلهرودی
شرحی بر کتاب اندیشیدن و ملاحظات اخلاقی از هانا آرنت
سعید ربیعی
انقلاب لهستان: لخ‌والسا و اتحادیه‌ی کارگری
حمید موذنی
عشق در سالهای وبا
حمید موذنی
درس های سریال تاج و تخت
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
آرشیو