ads1
ads3
تغییر رنگ سایت

شبکه های اجتماعی جامعه

آرشیو
آرشیو
آرشیو
Print This Post

عادل مقدس
در باب حاکمیت قانون


#حاکمیت قانون:
چند روزی در همایش اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری کشور(اسکودا) در شیراز حضور داشتم. دیشب خبر تصمیم جلسه سران سه قوه مبنی بر گران شدن و افزایش قیمت سه برابری بنزین خبرساز شد. در افتتاحیه همایش فوق الذکر چند مهمان از جمله دو نماینده از استان فارس سخنرانی کردند. آقای رضایی احدی از نمایندگان به تأسی از سخنرانان پیش از خود در خصوص حاکمیت قانون سخن گفت. ایشان جزو معدود اشخاصی هستند که به کشور کره شمالی سفر کرده اند. تحلیل مصداقی حاکمیت قانون و تطبیق و مقایسه این حاکمیت در کشورهای کره شمالی و سوییس بسیار برای من جالب بود. سخنان بسیار ارزنده نماینده شیراز را در چند جمله آخر سخنرانی ایشان خلاصه می کنم که بیان داشتند؛ هم در کشور سوییس و هم در کشور کره شمالی حاکمیت قانون را دیدم. ولی این کجا و آن کجا! حاکمیت قانون در کشور سوییس مبتنی بر آراء مردم و دموکراسی به معنای حداکثری است، ولی در کشور کره شمالی حاکمیت قانون به شکل استبدادی پدیدار شده است.همان لحظه تحلیل حاکمیت قانون در کشور کره شمالی از زبان نماینده شیراز من را به یاد قانون حمورابی که اولین قانون مدون در تاریخ است انداخت. آنجا که در قسمتی از این قانون آمده است اگر معماری خانه ای را بسازد و آن خانه خراب شود و در نتیجه خرابی فرزند صاحب خانه بمیرد باید فرزند معمار را قصاص کرد. این همان حاکمیت قانون است که مبتنی بر استبداد است. اما در کشور ما فارغ از نوع حاکمیت قانون در سالهای اخیر ما با پدیده ای که سعی در تضعیف حاکمیت قانون دارد مواجه شده ایم. آیین نامه و بخشنامه های خلاف قوانین مدون و قانون اساسی به عنوان یک مرجع به نظر دستاوردهای نادرستی را پدیدار نموده است. اینکه تضعیف حاکمیت قانون از کدام دوره و در زمان کدام رییس جمهور به عنوان مجری قوانین شکل گرفته است مهم است، ولی مهمتر از آن این است که در دوره ی رییس جمهوری که خود را حقوقدان می داند و از این طریق در نطق های انتخاباتی خود آراء بسیاری را کسب کرده است تضعیف قانون افزایش بیشتری در تمام زمینه ها داشته است و این اصلاً نشانه ی خوبی نیست. چراکه به قول شیخ اجل سعدی شیراز:
اگر ز باغ رعیت ملک خورد سیبی
بر آورند غلامان او درخت از بیخ
ضمناً به قول علما همیشه قانون بد بهتر از بی قانونی است.
#عادل_مقدس
#وکیل_دادگستری

اخبار مرتبط
نظرات

تیتردو

حمید موذنی
ویروس کرونا بیش از همه‌ی اعضای بدن، به سراغ دست‌ها‌یمان رفته است. بیش از هرچیز رعایت روش‌های بهداشتی و علی‌الخصوص شستن‌دست‌ها ضرورت پیدا کرده است. حتی پیام‌های تبلیغاتی مربوط به دست هاست: «دست ها را بیست ثانیه و به صورتی دقیق بشوئید» فروید ظاهرن به دلیل انتقال ویروس از دست هااست که ترس ما بیش‌تر […]
آرشیو

مقالات

اسلاوی ژیژک
به برهوتِ ویروسی (وایرال) خوش آمدید
محمد غمخوار
رفتار دوگانه کرونا در بوشهر
علی شیخ زاده
استندآپ کمدی و طنز در دنیای مدرن
احمدزیدآبادی
مجلس یازدهم؛ پدیده‌ای نوظهور؟
پدرام باقری
دو نکته درباره قتل رومینا
راضیه اشعثی
ما بر مخروبه ای از بنیان های زیستی نشسته ایم!!!
ایرن واعظ‌زاده
کامو و مفهوم عدالت
مبین کرباسی
هزارمیلیارد تومان کجاست؟
یاشار تاج‌محمدی
در سوگِ خویش‌کاران (تاملاتی در پروژه‌یِ فکریِ شاهرخِ مسکوب)
هانا موسوی
“جهان مد و کالا شدگی زنان “
مرتضی رضایی
به وقت تتلو… به وقت شجریان… به وقت گوگوش
اسلاوی ژیژک
پاندمیک؛ کرونا جهان را تکان می‌دهد
غزال ساکی
نقد فمینیستی شاهنامه
سید مسعود حسینی
نگاهی به “بیمار در بیمارستان”
آلن بدیو
در مورد وضعیتِ اپیدمی
اسلاوی ژیژک
ما گونه‌ای هستیم که به حساب نمی‌آید
نعمت الله فاضلی
به خانه برمی‌گردیم اما به کدام خانه؟
جواد کاشی
مرگ دورِهَم عروسی است
حمید موذنی
جهان و کرونا: امروز و فردا
روزبه آقاجری
میراث زنده یک مبارز سوسیالیست
امیر ارسلان ادیب
چه‌کسی در خانه نمی‌ماند؟
امین بزرگیان
بوردیو و خرید در مواقع اضطراری
مهسا اسدالله‌نژاد
نیروی چشم‌های خیره مردم
پدرام باقری
ما در وضعیتِ بی‌دولتی قرار گرفته‌ایم
امیر ادیب
دختران خیابان انقلاب و رهاسازی نیروی «امتناع»
جان ام بری
چگونه آنفلوآنزای دهشتناکِ ۱۹۱۸ در سراسر آمریکا شیوع یافت؟
پدرام باقری
دو نکته درباره پرسش و پاسخ در سنای آمریکا
سید مسعود حسینی
کورونا و کورا – مرگ و پروا
مهسا اسدالله‌نژاد
کرونا و دو مسئله‌ی «غیرطبیعیِ» آن
امیر ارسلان ادیب
آپارتاید کارگری
مصطفی مهرآیین
نابود کردن فرآیندها،نابود کردن زندگی و تولید خشونت
نوید کلهرودی
شرحی بر کتاب اندیشیدن و ملاحظات اخلاقی از هانا آرنت
سعید ربیعی
انقلاب لهستان: لخ‌والسا و اتحادیه‌ی کارگری
حمید موذنی
عشق در سالهای وبا
حمید موذنی
درس های سریال تاج و تخت
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
حامد داراب
چرا داریوش آشوری روشنفکر است؟
محمدمهدی اردبیلی
غذا و وسوسه‌های شیطان
اسلاوی ژیژک
وقتی گزینه‌هایِ پیش‌ِ رو یکی از یکی بدترند
میشل فوکو
قدرتِ مقاومت‌کردن
آرشیو