ads1
ads3
تغییر رنگ سایت

شبکه های اجتماعی جامعه

آرشیو
آرشیو
آرشیو
Print This Post

درخت دنیای تصویر در باغ سینمای ایران

در ابتدا از طریق مجله دنیای تصویر که قد و اندازه اش با مجله ی فیلم و باقی مجلات متفاوت بود علی معلم را شناختم.
درخت دنیای تصویر در باغ سینمای ایران

یادداشت ابتدایی سردبیر در مجله و عکسی که تا یاد داشتم تغییر نمی کرد. آذرماه ١٣٨٢ و زمانیکه هفته ای را در دانشگاه اهواز و در انجمن فیلم و عکس دانشگاه با یاد علی حاتمی برپا کردیم و مصادف شد با هفته ی تاتر ایران زمین، خبری آمد که هفته ی آینده قرار است جشنواره نفت با حضور تعداد بی شماری از هنرمندان برپا گردد و ما نیز به عنوان فعالین دانشجویی در آن جشنواره به طور اختصاصی دعوت شدیم.
یادم می آید علی معلم فارغ از هیبت و بزرگی که داشت، بیش از همه با ما چند نفر دانشجو در آن چند روز خو گرفت و از دور که ما را می دید لبخندی می زد و در بحث هایی که با هم می کردیم خوب گوش می کرد و با علاقه و با آن صدای رٓسا پاسخ می داد.

هر از گاهی هم از پاکت سیگار آبی رنگ کٓمل خودش یک نخ سیگار در می آورد و با ژستی که مخصوص خودش بود آن را در میان بحث ها می سوزاند. رفتار و توجه علی معلم به ما چند نفر جوان علاقمند سینما باعث شد در آن جشنواره مورد توجه قرار بگیریم و با مصاحبه هایی که با بقیه هنرمندان کردیم نشریه مختص جشنواره نفت اهواز در دانشگاه و در همان تاریخ در بیاوریم. علی معلم زود رفت و خبر رفتنش شوکه ام کرد.

علی معلم درختی را به نام “دنیای تصویر” کاشت که تاثیر به سزایی در سینمای ایران داشت. امیدوارم این درخت تنومند همچنان بیش از گذشته پربار به راهی که هدف علی معلم نازنین بود ادامه دهد.

نویسنده : عادل مقدس

نظرات

تیتردو

حمید موذنی
گفت و گو از: سودابه زیارتی مردم بوشهر، مردمی مظلوم و آرام هستند. به‌نظر شما آیا این یک ویژگی مثبت و افتخارآمیز برای بوشهری‌هاست؟ این خصوصیت تا چه اندازه باعث آسیب این مردم شده؟ شما فکر نمی‌کنید این مظلومیت تا حد زیادی مردم را از همدلیِ عملی نسبت به یکدیگر دور کرده است؟(باتوجه به این‌که […]
آرشیو

مقالات

محمود بدیه
کلیسای گریگوری
حمید موذنی
توسعه بدون مطبوعات آزاد رخ نمی‌دهد
اسلاوی ژیژک
به برهوتِ ویروسی (وایرال) خوش آمدید
محمد غمخوار
رفتار دوگانه کرونا در بوشهر
علی شیخ زاده
استندآپ کمدی و طنز در دنیای مدرن
احمدزیدآبادی
مجلس یازدهم؛ پدیده‌ای نوظهور؟
پدرام باقری
دو نکته درباره قتل رومینا
راضیه اشعثی
ما بر مخروبه ای از بنیان های زیستی نشسته ایم!!!
ایرن واعظ‌زاده
کامو و مفهوم عدالت
مبین کرباسی
هزارمیلیارد تومان کجاست؟
یاشار تاج‌محمدی
در سوگِ خویش‌کاران (تاملاتی در پروژه‌یِ فکریِ شاهرخِ مسکوب)
هانا موسوی
“جهان مد و کالا شدگی زنان “
مرتضی رضایی
به وقت تتلو… به وقت شجریان… به وقت گوگوش
اسلاوی ژیژک
پاندمیک؛ کرونا جهان را تکان می‌دهد
غزال ساکی
نقد فمینیستی شاهنامه
سید مسعود حسینی
نگاهی به “بیمار در بیمارستان”
آلن بدیو
در مورد وضعیتِ اپیدمی
اسلاوی ژیژک
ما گونه‌ای هستیم که به حساب نمی‌آید
نعمت الله فاضلی
به خانه برمی‌گردیم اما به کدام خانه؟
جواد کاشی
مرگ دورِهَم عروسی است
حمید موذنی
جهان و کرونا: امروز و فردا
روزبه آقاجری
میراث زنده یک مبارز سوسیالیست
امیر ارسلان ادیب
چه‌کسی در خانه نمی‌ماند؟
امین بزرگیان
بوردیو و خرید در مواقع اضطراری
مهسا اسدالله‌نژاد
نیروی چشم‌های خیره مردم
پدرام باقری
ما در وضعیتِ بی‌دولتی قرار گرفته‌ایم
امیر ادیب
دختران خیابان انقلاب و رهاسازی نیروی «امتناع»
جان ام بری
چگونه آنفلوآنزای دهشتناکِ ۱۹۱۸ در سراسر آمریکا شیوع یافت؟
پدرام باقری
دو نکته درباره پرسش و پاسخ در سنای آمریکا
سید مسعود حسینی
کورونا و کورا – مرگ و پروا
مهسا اسدالله‌نژاد
کرونا و دو مسئله‌ی «غیرطبیعیِ» آن
امیر ارسلان ادیب
آپارتاید کارگری
مصطفی مهرآیین
نابود کردن فرآیندها،نابود کردن زندگی و تولید خشونت
نوید کلهرودی
شرحی بر کتاب اندیشیدن و ملاحظات اخلاقی از هانا آرنت
سعید ربیعی
انقلاب لهستان: لخ‌والسا و اتحادیه‌ی کارگری
حمید موذنی
عشق در سالهای وبا
حمید موذنی
درس های سریال تاج و تخت
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
حامد داراب
چرا داریوش آشوری روشنفکر است؟
محمدمهدی اردبیلی
غذا و وسوسه‌های شیطان
آرشیو