ads1
ads3
تغییر رنگ سایت

شبکه های اجتماعی جامعه

آرشیو
آرشیو
آرشیو
Print This Post

دانشجویانِ مجرم!


مهرماه امسال دانشگاه ها در شرایطی بازگشایی شدند که بسیاری از فعالان دانشجویان تحت فشار بودند. احکام سنگین بی سابقه علیه دانشجویان و احضارهای بی حساب بیش از هر زمان دیگر دانشگاه را هدف قرار گرفته است.

تمام این ها در حالی است که همین فعالان دانشجویی در به قدرت رسیدن دولت حسن روحانی نقش عمده ای داشتند.
هم‌زمان با این برخوردها، اقدام وزارت علوم در انتشار شیوه‌نامه انضباطی جدید دانشجویان که از بسیاری از جهات دارای پس‌رفت‌های آشکار نسبت به همه‌ی اسناد حقوقی انضباطی دانشجویی گذشته -چه در دولت‌های اصلاح‌طلب و چه در دولت‌های اصولگرا- است، باعث بهت و حیرت فضای دانشجویی شده است.
به نظر می رسد این شیوه نامه که پسرفتی آشکار نسبت به آیین نامه های قبلی و در تضاد با منشور حقوق دانشجویی است، آغازی برای برخورد شدیدتر با نهاد دانشگاه است.

در هفته های اخیر بسیاری از تشکل های دانشجویی در رابطه با این شیوه نامه جلسه برگزار کردند و به بحث و تبادل نظر پیرامون آن پرداختند
در بوشهر نیز انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خلیج فارس و انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در نشست هایی جداگانه به تغییرات این شیوه نامه و راه های مقاومت در برابر آن پرداختند.

در نگاه اول می توان گفت روح حاکم بر شیوه نامه جدید کاملا متفاوت با آیین نامه های قبلی و منشور حقوق دانشجویی است. آیین نامه مصوب سال ۹۴ رویکردی اصلاحی داشت. در تمام بندها اصل را بر برائت گذاشته بود و دانشجویان را مجرم تلقی نمی کرد. کمیته انضباطی به جای آن که نهادی تنبیهی باشد، نهادی ترمیمی بود.
در مقابل روح شیوه‌نامه جدید را می‌توان متخلف‌دانستن دانشجو، توسعه تجسس در حوزه‌های مختلف زندگی او و گسترش ابعاد جرم‌انگاری و بسط اختیارات و اقتدار کمیته انضباطی برای برخورد با دانشجویان دانست. مصداق واضح چنین ادعایی را می‌توان در لغزش‌های زبانی متن مشاهده‌ کرد.

تغییرات شیوه نامه جدید را می توان در چندین بند خلاصه کرد:

۱.افزایش قدرت کمیته انضباطی:
ترکیب اعضا کمیته انظباطی در شیوه نامه جدید ۶نفر است که ۵نفر آن توسط معاون فرهنگی دانشگاه انتخاب می شوند و نفر ششم از هیات علمی گروه معارف اسلامی یا نهاد رهبری انتخاب می شود.
این نوع چینش اعضا کاملا بسته است. در آیین نامه قبلی اعضا پنج نفر بودند که چهارنفر ان توسط شورای فرهنگی انتخاب می شدند.
در شیوه نامه جدید دبیر کمیته بدوی و کمیته تجدیدنظر یک نفر است. یعنی همان شخصی که در کمیته بدوی حکم می دهد در کمیته تجدیدنظر نیز داوری میکند. امری که با هیچ منطقی جور در نمی آید.
در طی سال ها، یکی از تلاش های فعالان دانشجویی جلوگیری از احضارهای گاه و بیگاه بوده است. در شیوه نامه جدید با اضافه کردن قید «ترجیحا» ، مستند کردن یا نکردن مراحل اتهام را به عهده معاونت فرهنگی دانشگاه گذاشته اند.
در این حالت می توانند دانشجو ها احضار کرده و این احضار و اتهام را مستند نکنند، چرا که ترجیح کمیته و معاونت فرهنگی بر این نبوده است!
از طرف دیگر حق تجدید نظرخواهی در این شیوه نامه محدود شده است.

۲.جرم انگاری گسترده:
شیوه نامه جدید نسبت به طیف گسترده ای از فعالیت ها رویکردی تنبیهی دارد. این رویکرد تنبیهی منجر به افزایش اختیارات کمیته انضباطی خواهد شد.
بسیاری از عناوین نه تنها تعریف مشخصی ندارند بلکه پیگیری و بررسی آن ها عملا مصداق بارز نقض حریم خصوصی دانشجو است.
به عنوان مثال عنوان «تخلفات در فضای مجازی» که به تازگی در شیوه نامه اضافه شده است، هیچ تعریف و مصداق مشخصی ندارد. با این رویه کمیته انضباطی می تواند به هر فعالیت در فضای مجازی واکنش نشان دهد. چنان چه در چندماه اخیر بارها دانشجویان به این خاطر احضار شده اند. نمونه این احضار ها در بوشهر نیز وجود داشته است.

۳.تشدید تنبیهات:

در شیوه نامه جدید صدور احکام ترکیبی مجاز است. یعنی اگر فردی دو حکم شش ماه و سه ماه بگیرد، هر دو ان ها برای فرد اجرا می شود، در صورتی که در گذشته فقط شش ماه اجرا میشد.
در شیوه نامه جدید امکان رسیدگی به تخلفات مقطع تحصیلی قبلی نیز لحاظ شده است.
یعنی اگر در دوران کارشناسی حکمی برای شما اجرا شود، حتی اگر دوران کارشناسی شما پایان یابد ادامه آن در دوران کارشناسی ارشد قابل پیگیری است.
حتی پس از پایان فارغ التحصیلی دانشجو، دانشگاه می تواند با به تعویق انداختن تحویل مدرک تحصیلی، دانشجو را تنبیه کند.

به طور کلی شیوه نامه جدید امکان برخورد سلیقه ای را افزایش داده است. متن شیوه نامه به گونه ای تغییر کرده است که کمیته انضباطی اختیاراتی فراتر از تصور پیدا کرده و حتی در تضاد با منشور حقوق دانشجویی قرار گرفته است.

در نشست های برگزار شده دانشجویان خلیج فارس و علوم پزشکی درباره راه های مقاومت در برابر این شیوه نامه گفتگو کردند.

عده ای از دانشجویان معتقد بودند تا زمانی که برخورد ها افزایش نیافته، نباید با بحث درباره این شیوه نامه کمیته انضباطی و حراست دانشگاه را تحریک کرد.
اما اغلب دانشجویان برخلاف این تصور، عقیده داشتند که باید بیشتر به این مسئله پرداخت.
به زعم بسیاری تنها امکان مقاومت در برابر این شیوه نامه آگاهی هرچه بیشتر دانشجوهاست. تا زمانی که جمع کثیری از دانشجو ها نسبت به این مسئله بی اهمیت باشند نمی توان با جمعی محدود در برابر این شیوه نامه مقاومت کرد.
آینده مشخص خواهد کرد که این شیوه نامه تا چه اندازه اجرا می شود و مقاومت دانشجویان تا چه اندازه در اجرای آن خلل ایجاد می کند

اخبار مرتبط
نظرات

تیتردو

در حوزه دشتي و تنگستان
سرویس خبر جامعه آنلاین: عصر امروز محمدحسین بکمی در گفتگو با جامعه آنلاین خبر اعلام نامزدی اش برای انتخابات مجلس را تایید کرد. لینک کوتاه:
آرشیو

مقالات

حمید موذنی
عشق در سالهای وبا
حمید موذنی
درس های سریال تاج و تخت
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
حامد داراب
چرا داریوش آشوری روشنفکر است؟
محمدمهدی اردبیلی
غذا و وسوسه‌های شیطان
اسلاوی ژیژک
وقتی گزینه‌هایِ پیش‌ِ رو یکی از یکی بدترند
میشل فوکو
قدرتِ مقاومت‌کردن
حسام سلامت
در نقد اسطوره‌ی مردمِ همیشه خوب
حسین باقری
«فرو رفتنِ کلمه در فعلنِ پهلوها»
فرشاد پارسیان
حقوق و اخلاق در آرا بنتام
امیر محقق
۷ کتاب با موضوع «شهر» که باید بخوانیم
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
ساره واعظی لقب
«آبی یا صورتی»؟
آتنا مرکزی
نقش زنان در افزایش سرمایه های اجتماعی
آتنا مرکزی
خشونت علیه زنان: خشونت علیه جامعه
ملوین کانر
فرهنگ جوانان امروز ستایندۀ مرگ است
سمیرا بهزادی
فتوت ایرانی در دوره ایلخانی
محسن رنانی
فردا اول خلقت است
حمیدموذنی
یازدهم سپتامبر مبدا جهان جدید
ناصر فکوهی ۶۶
پیکان: ظهور و سقوط یک «افتخار ملی»
آتنا مرکزی
تبعیض جنسیتی در کابینه دوازدهم
مهدی یسری
مفهوم برنامه ریزی فرهنگی
ستاره تناور
مدنیت،شهروندی و کنش های معطوف به اخلاق
محمد رضا فولادی
چرخه حیات تروریسم جهادی در خاورمیانه
کیتی رویف
نویسندگان بزرگ چطور با مرگ زندگی کردند؟
محسن رنانی
جوانه‌های بلوغ در شمالِ جنوب
محمد فاضلی
کلنگ‌ها را غلاف کنید
نسرین ریاحی
مرزها در گام معلق لک لک ها
علی آتشی
جایی میان رمانس و خشونت
درک تامپسون
خودتان باشید
مهتا بذرافکن
چرا آب در ایران امنیتی شد؟
مسعود نیلی
در ضرورتِ کینه‌زدایی از سیاست
محمد فاضلی
باید خشمگین باشیم: بحران محیط زیست
تونی جات
از تاریخ چه آموخته‎ایم؟ احتمالاً هیچ
بهروز غریب‌پور
معلق در فضا
آتنا مرکزی
سهم زنان از امید
زیگمونت باومن
سلامتی و نابرابری
حمید موذنی
استاد ایرانی و آسیب شناسی چاپلوسی اجتماعی در ایران
اولریش بک و الیزابت بک‌گرنشایم
آشوب جهانی عشق
 
مصطفی ملکیان
در مصائب فقدان گفت و گو
آرشیو