ads1
ads3
تغییر رنگ سایت

شبکه های اجتماعی جامعه

آرشیو
آرشیو
آرشیو
Print This Post

دانشجویانِ مجرم!


مهرماه امسال دانشگاه ها در شرایطی بازگشایی شدند که بسیاری از فعالان دانشجویان تحت فشار بودند. احکام سنگین بی سابقه علیه دانشجویان و احضارهای بی حساب بیش از هر زمان دیگر دانشگاه را هدف قرار گرفته است.

تمام این ها در حالی است که همین فعالان دانشجویی در به قدرت رسیدن دولت حسن روحانی نقش عمده ای داشتند.
هم‌زمان با این برخوردها، اقدام وزارت علوم در انتشار شیوه‌نامه انضباطی جدید دانشجویان که از بسیاری از جهات دارای پس‌رفت‌های آشکار نسبت به همه‌ی اسناد حقوقی انضباطی دانشجویی گذشته -چه در دولت‌های اصلاح‌طلب و چه در دولت‌های اصولگرا- است، باعث بهت و حیرت فضای دانشجویی شده است.
به نظر می رسد این شیوه نامه که پسرفتی آشکار نسبت به آیین نامه های قبلی و در تضاد با منشور حقوق دانشجویی است، آغازی برای برخورد شدیدتر با نهاد دانشگاه است.

در هفته های اخیر بسیاری از تشکل های دانشجویی در رابطه با این شیوه نامه جلسه برگزار کردند و به بحث و تبادل نظر پیرامون آن پرداختند
در بوشهر نیز انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خلیج فارس و انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در نشست هایی جداگانه به تغییرات این شیوه نامه و راه های مقاومت در برابر آن پرداختند.

در نگاه اول می توان گفت روح حاکم بر شیوه نامه جدید کاملا متفاوت با آیین نامه های قبلی و منشور حقوق دانشجویی است. آیین نامه مصوب سال ۹۴ رویکردی اصلاحی داشت. در تمام بندها اصل را بر برائت گذاشته بود و دانشجویان را مجرم تلقی نمی کرد. کمیته انضباطی به جای آن که نهادی تنبیهی باشد، نهادی ترمیمی بود.
در مقابل روح شیوه‌نامه جدید را می‌توان متخلف‌دانستن دانشجو، توسعه تجسس در حوزه‌های مختلف زندگی او و گسترش ابعاد جرم‌انگاری و بسط اختیارات و اقتدار کمیته انضباطی برای برخورد با دانشجویان دانست. مصداق واضح چنین ادعایی را می‌توان در لغزش‌های زبانی متن مشاهده‌ کرد.

تغییرات شیوه نامه جدید را می توان در چندین بند خلاصه کرد:

۱.افزایش قدرت کمیته انضباطی:
ترکیب اعضا کمیته انظباطی در شیوه نامه جدید ۶نفر است که ۵نفر آن توسط معاون فرهنگی دانشگاه انتخاب می شوند و نفر ششم از هیات علمی گروه معارف اسلامی یا نهاد رهبری انتخاب می شود.
این نوع چینش اعضا کاملا بسته است. در آیین نامه قبلی اعضا پنج نفر بودند که چهارنفر ان توسط شورای فرهنگی انتخاب می شدند.
در شیوه نامه جدید دبیر کمیته بدوی و کمیته تجدیدنظر یک نفر است. یعنی همان شخصی که در کمیته بدوی حکم می دهد در کمیته تجدیدنظر نیز داوری میکند. امری که با هیچ منطقی جور در نمی آید.
در طی سال ها، یکی از تلاش های فعالان دانشجویی جلوگیری از احضارهای گاه و بیگاه بوده است. در شیوه نامه جدید با اضافه کردن قید «ترجیحا» ، مستند کردن یا نکردن مراحل اتهام را به عهده معاونت فرهنگی دانشگاه گذاشته اند.
در این حالت می توانند دانشجو ها احضار کرده و این احضار و اتهام را مستند نکنند، چرا که ترجیح کمیته و معاونت فرهنگی بر این نبوده است!
از طرف دیگر حق تجدید نظرخواهی در این شیوه نامه محدود شده است.

۲.جرم انگاری گسترده:
شیوه نامه جدید نسبت به طیف گسترده ای از فعالیت ها رویکردی تنبیهی دارد. این رویکرد تنبیهی منجر به افزایش اختیارات کمیته انضباطی خواهد شد.
بسیاری از عناوین نه تنها تعریف مشخصی ندارند بلکه پیگیری و بررسی آن ها عملا مصداق بارز نقض حریم خصوصی دانشجو است.
به عنوان مثال عنوان «تخلفات در فضای مجازی» که به تازگی در شیوه نامه اضافه شده است، هیچ تعریف و مصداق مشخصی ندارد. با این رویه کمیته انضباطی می تواند به هر فعالیت در فضای مجازی واکنش نشان دهد. چنان چه در چندماه اخیر بارها دانشجویان به این خاطر احضار شده اند. نمونه این احضار ها در بوشهر نیز وجود داشته است.

۳.تشدید تنبیهات:

در شیوه نامه جدید صدور احکام ترکیبی مجاز است. یعنی اگر فردی دو حکم شش ماه و سه ماه بگیرد، هر دو ان ها برای فرد اجرا می شود، در صورتی که در گذشته فقط شش ماه اجرا میشد.
در شیوه نامه جدید امکان رسیدگی به تخلفات مقطع تحصیلی قبلی نیز لحاظ شده است.
یعنی اگر در دوران کارشناسی حکمی برای شما اجرا شود، حتی اگر دوران کارشناسی شما پایان یابد ادامه آن در دوران کارشناسی ارشد قابل پیگیری است.
حتی پس از پایان فارغ التحصیلی دانشجو، دانشگاه می تواند با به تعویق انداختن تحویل مدرک تحصیلی، دانشجو را تنبیه کند.

به طور کلی شیوه نامه جدید امکان برخورد سلیقه ای را افزایش داده است. متن شیوه نامه به گونه ای تغییر کرده است که کمیته انضباطی اختیاراتی فراتر از تصور پیدا کرده و حتی در تضاد با منشور حقوق دانشجویی قرار گرفته است.

در نشست های برگزار شده دانشجویان خلیج فارس و علوم پزشکی درباره راه های مقاومت در برابر این شیوه نامه گفتگو کردند.

عده ای از دانشجویان معتقد بودند تا زمانی که برخورد ها افزایش نیافته، نباید با بحث درباره این شیوه نامه کمیته انضباطی و حراست دانشگاه را تحریک کرد.
اما اغلب دانشجویان برخلاف این تصور، عقیده داشتند که باید بیشتر به این مسئله پرداخت.
به زعم بسیاری تنها امکان مقاومت در برابر این شیوه نامه آگاهی هرچه بیشتر دانشجوهاست. تا زمانی که جمع کثیری از دانشجو ها نسبت به این مسئله بی اهمیت باشند نمی توان با جمعی محدود در برابر این شیوه نامه مقاومت کرد.
آینده مشخص خواهد کرد که این شیوه نامه تا چه اندازه اجرا می شود و مقاومت دانشجویان تا چه اندازه در اجرای آن خلل ایجاد می کند

اخبار مرتبط
نظرات

تیتردو

حمید موذنی
ویروس کرونا بیش از همه‌ی اعضای بدن، به سراغ دست‌ها‌یمان رفته است. بیش از هرچیز رعایت روش‌های بهداشتی و علی‌الخصوص شستن‌دست‌ها ضرورت پیدا کرده است. حتی پیام‌های تبلیغاتی مربوط به دست هاست: «دست ها را بیست ثانیه و به صورتی دقیق بشوئید» فروید ظاهرن به دلیل انتقال ویروس از دست هااست که ترس ما بیش‌تر […]
آرشیو

مقالات

اسلاوی ژیژک
به برهوتِ ویروسی (وایرال) خوش آمدید
محمد غمخوار
رفتار دوگانه کرونا در بوشهر
علی شیخ زاده
استندآپ کمدی و طنز در دنیای مدرن
احمدزیدآبادی
مجلس یازدهم؛ پدیده‌ای نوظهور؟
پدرام باقری
دو نکته درباره قتل رومینا
راضیه اشعثی
ما بر مخروبه ای از بنیان های زیستی نشسته ایم!!!
ایرن واعظ‌زاده
کامو و مفهوم عدالت
مبین کرباسی
هزارمیلیارد تومان کجاست؟
یاشار تاج‌محمدی
در سوگِ خویش‌کاران (تاملاتی در پروژه‌یِ فکریِ شاهرخِ مسکوب)
هانا موسوی
“جهان مد و کالا شدگی زنان “
مرتضی رضایی
به وقت تتلو… به وقت شجریان… به وقت گوگوش
اسلاوی ژیژک
پاندمیک؛ کرونا جهان را تکان می‌دهد
غزال ساکی
نقد فمینیستی شاهنامه
سید مسعود حسینی
نگاهی به “بیمار در بیمارستان”
آلن بدیو
در مورد وضعیتِ اپیدمی
اسلاوی ژیژک
ما گونه‌ای هستیم که به حساب نمی‌آید
نعمت الله فاضلی
به خانه برمی‌گردیم اما به کدام خانه؟
جواد کاشی
مرگ دورِهَم عروسی است
حمید موذنی
جهان و کرونا: امروز و فردا
روزبه آقاجری
میراث زنده یک مبارز سوسیالیست
امیر ارسلان ادیب
چه‌کسی در خانه نمی‌ماند؟
امین بزرگیان
بوردیو و خرید در مواقع اضطراری
مهسا اسدالله‌نژاد
نیروی چشم‌های خیره مردم
پدرام باقری
ما در وضعیتِ بی‌دولتی قرار گرفته‌ایم
امیر ادیب
دختران خیابان انقلاب و رهاسازی نیروی «امتناع»
جان ام بری
چگونه آنفلوآنزای دهشتناکِ ۱۹۱۸ در سراسر آمریکا شیوع یافت؟
پدرام باقری
دو نکته درباره پرسش و پاسخ در سنای آمریکا
سید مسعود حسینی
کورونا و کورا – مرگ و پروا
مهسا اسدالله‌نژاد
کرونا و دو مسئله‌ی «غیرطبیعیِ» آن
امیر ارسلان ادیب
آپارتاید کارگری
مصطفی مهرآیین
نابود کردن فرآیندها،نابود کردن زندگی و تولید خشونت
نوید کلهرودی
شرحی بر کتاب اندیشیدن و ملاحظات اخلاقی از هانا آرنت
سعید ربیعی
انقلاب لهستان: لخ‌والسا و اتحادیه‌ی کارگری
حمید موذنی
عشق در سالهای وبا
حمید موذنی
درس های سریال تاج و تخت
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
حامد داراب
چرا داریوش آشوری روشنفکر است؟
محمدمهدی اردبیلی
غذا و وسوسه‌های شیطان
اسلاوی ژیژک
وقتی گزینه‌هایِ پیش‌ِ رو یکی از یکی بدترند
میشل فوکو
قدرتِ مقاومت‌کردن
آرشیو