ads1
ads3
تغییر رنگ سایت

شبکه های اجتماعی جامعه

آرشیو
آرشیو
آرشیو
Print This Post

حکایت تلخ احداث پل رودخانه مُند

سرویس اجتماعی جامعه: محور کاکی به شیخیان ۱۳ کیلومتر طول داردو احداث پل کاکی- شیخیان بر روی رودخانه مُند یک از خواسته های مهم مردم این منطقه است. امنیت  عبور و مرور  و سالم حق بدیهی است. جا دارد مسوولان با توجه بیشتر روند ساخت این پل را تسریع کنند تا بعد از سالها مردم بتوانند در یک مسیر امن رفت و آمد کنند. مخصوصا در این فصل و با بارندگی های رگباری استان بوشهر، این رودخانه سرریز شده و مشکلات جدی برای ساکنین اطراف آن بوجود می آید.

یکی از هم استانی ها ساکن در منطقه با ارسال نوشتاری روایت گونه معضلاتی را که نتیجه نبود یک راه امن برای رفت و آمد می باشد طرح کرده است. معضلی که باعث درد و رنج ساکنان منطقه شده است.

جامعه بازگو کننده این روایت است:

امروز عصر بعد از بارندگی شدید، رفتیم کنار رودخانه و تماشای پل!
پل تماشا ندارد. اما دیدن رودخانه مُند که چشم بسته از کنار مسیله ها به طرف دریای خلیج فارس می رود، هم دیدنی بود و هم غم انگیز بود.
در دو طرف جاده خاکی خطرناکی که موقتا محل تردد مردم محروم غرب و شرق رودخانه است، امروز هیچ ترددی صورت نمی گرفت، که گل ولای زیاد بعد بارندگی، مانع از تردد وسایل نقلیه خواهد شد.
مینی بوس زار موندو به همراه مسافرینش مجبور شدند از مسیر روستای دهداری و پل اصلی مُند، به کاکی بیایند.
مشهدی جمال حاج حسن که هر روز با موتور سیکلتش از اسکله لاور ساحلی، خورجینش را پر از ماهی میکرد تا برای فروش به بازار ماهی فروشان کاکی بیاورد، دوساعت کنار روستای شیخیان توقف کرده بود و همانجا در روستا، ماهی هایش را نصف قیمت فروخت.
زیره حلیمه که هر هفته دوشنبه ها از کردوان برای دیدن خواهرش به کاکی می آمد، امروز سفرش را کنسل کرد و به جای کاکی، رهسپار شهر خورموج شده بود تا خواهر کوچکترش لیلو را ببیند.
مشهدی غلام کشاورز، نخل دار ۷۰ ساله ساکن زیارت، که مدتی است از سرماخوردگی شدید، خانه نشین شده، غروب باید خودش را به مطب دکتر جعفری می رساند تا به همت این دکتر جوان که برخی ایام، بیماران را مجانی و صلواتی معاینه میکند، وی را نیز معالجه کند، ولی ناهموار بودن مسیر، مانع از آمدن. مشهدی غلام به کاکی شد و احتمالا امشب را با تب زیادی سر کند.
محمود و جواد، پسران زایر خورشید از روستای زیارت که هر روز عصر برای کلاس های زیان انگلیسی به کاکی می آمدند، این ها هم در خانه ماندند و فقط کانال خبر انگلیسی تماشا کردند.
نیسان حاج رضا از روستای میته، کنار رودخانه پارک شده بود چند زن به همراه یک مرد میانسالی در همان عقب ماشین نشسته بودند و پیاده نمی شدند.
از دور با اشاره دستم به حاج رضا سلام کردم.حاج رضا نزدیک به من شد. سلام مجددی کردم.
گفت: زن بارداری را بایدبرسانم زایشگاه درمانگاه شهید مظفری کاکی.
قصه خرابی راه و ناتمام بودن پل را برایش گفتم.
او هم از درد زیاد عروسش گفت و گریه امانش نداد.
گفتم برگردید، از مسیر گزدراز، دهداری و پل مند به کاکی بیایید. لااقل حدود نیم ساعت یا ۴۰ دقیقه دیگر درب زایشگاه کاکی هستید.
زود برگردید تا خدای ناکرده عروستان تلف نشود.
دقایقی بعد، نیسان حاج رضا به همراه بیمار بدحالش، درمیان جاده خاکی پرآب و گلی پشت شیخیان ناپدید شد…
چند جوان موتور سیکلت سوار هم که از اهالی شیخیان ماری بودند، بدون توجه به هشدارهای خطرناک چند نفری که در حاشیه کارگاه پل ایستاده بودند، به هر سختی بود خودشان را از مسیر خطرناک جاده وسط رودخانه عبور دادند و.با لباس هایی خیس و گل آلود، به طرف خانه هایشان رفتند.

حکایت تلخ این روزهای پل در دست احداث بر روی رودخانه مند، پایانی ندارد.
مردم محرومی که سالها است چشم انتظار ساخت یک پلی کوچک بر روی رودخانه هستند.
انتظاری شاید ۱۰۰ ساله.
این روزها، کار ساخت پل، بر اساس آنچه که عنوان میکنند نبودن بودجه و اعتبار است، موجب نگرانی بیشتر مردم منطقه شده است.
جناب نماینده محترم دشتی و.تنگستان، جناب استاندار، جناب مدیر کل راه و شهرسازی استان، جناب….
امشب،.مردم زیادی در دو طرف رودخانه مند، آه و حسرت می خورند.
لطفا به داد مردم برسید.

اخبار مرتبط
نظرات

تیتردو

حمید موذنی
گفت و گو از: سودابه زیارتی مردم بوشهر، مردمی مظلوم و آرام هستند. به‌نظر شما آیا این یک ویژگی مثبت و افتخارآمیز برای بوشهری‌هاست؟ این خصوصیت تا چه اندازه باعث آسیب این مردم شده؟ شما فکر نمی‌کنید این مظلومیت تا حد زیادی مردم را از همدلیِ عملی نسبت به یکدیگر دور کرده است؟(باتوجه به این‌که […]
آرشیو

مقالات

حمید موذنی
شجریران
غزال ساکی
روزنامه‌نگار حوزه‌ی جامعه و زنان
محمود بدیه
کلیسای گریگوری
حمید موذنی
توسعه بدون مطبوعات آزاد رخ نمی‌دهد
اسلاوی ژیژک
به برهوتِ ویروسی (وایرال) خوش آمدید
محمد غمخوار
رفتار دوگانه کرونا در بوشهر
علی شیخ زاده
استندآپ کمدی و طنز در دنیای مدرن
احمدزیدآبادی
مجلس یازدهم؛ پدیده‌ای نوظهور؟
پدرام باقری
دو نکته درباره قتل رومینا
راضیه اشعثی
ما بر مخروبه ای از بنیان های زیستی نشسته ایم!!!
ایرن واعظ‌زاده
کامو و مفهوم عدالت
مبین کرباسی
هزارمیلیارد تومان کجاست؟
یاشار تاج‌محمدی
در سوگِ خویش‌کاران (تاملاتی در پروژه‌یِ فکریِ شاهرخِ مسکوب)
هانا موسوی
“جهان مد و کالا شدگی زنان “
مرتضی رضایی
به وقت تتلو… به وقت شجریان… به وقت گوگوش
اسلاوی ژیژک
پاندمیک؛ کرونا جهان را تکان می‌دهد
غزال ساکی
نقد فمینیستی شاهنامه
سید مسعود حسینی
نگاهی به “بیمار در بیمارستان”
آلن بدیو
در مورد وضعیتِ اپیدمی
اسلاوی ژیژک
ما گونه‌ای هستیم که به حساب نمی‌آید
نعمت الله فاضلی
به خانه برمی‌گردیم اما به کدام خانه؟
جواد کاشی
مرگ دورِهَم عروسی است
حمید موذنی
جهان و کرونا: امروز و فردا
روزبه آقاجری
میراث زنده یک مبارز سوسیالیست
امیر ارسلان ادیب
چه‌کسی در خانه نمی‌ماند؟
امین بزرگیان
بوردیو و خرید در مواقع اضطراری
مهسا اسدالله‌نژاد
نیروی چشم‌های خیره مردم
پدرام باقری
ما در وضعیتِ بی‌دولتی قرار گرفته‌ایم
امیر ادیب
دختران خیابان انقلاب و رهاسازی نیروی «امتناع»
جان ام بری
چگونه آنفلوآنزای دهشتناکِ ۱۹۱۸ در سراسر آمریکا شیوع یافت؟
پدرام باقری
دو نکته درباره پرسش و پاسخ در سنای آمریکا
سید مسعود حسینی
کورونا و کورا – مرگ و پروا
مهسا اسدالله‌نژاد
کرونا و دو مسئله‌ی «غیرطبیعیِ» آن
امیر ارسلان ادیب
آپارتاید کارگری
مصطفی مهرآیین
نابود کردن فرآیندها،نابود کردن زندگی و تولید خشونت
نوید کلهرودی
شرحی بر کتاب اندیشیدن و ملاحظات اخلاقی از هانا آرنت
سعید ربیعی
انقلاب لهستان: لخ‌والسا و اتحادیه‌ی کارگری
حمید موذنی
عشق در سالهای وبا
حمید موذنی
درس های سریال تاج و تخت
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
آرشیو