ads1
ads3
تغییر رنگ سایت

شبکه های اجتماعی جامعه

آرشیو
آرشیو
آرشیو
Print This Post

حمید موذنی
مادر نماد مدارا

حمید موذنی

مادر تنها ترکیب کوچکی از چهار حرف است اما معنایی بی نهایت بزرگ و زیبا دارد. کلمه ای دیگر در جهان نیست که بتوان پدیده و یا انسانی را به پای او قیاس کرد. ماندلا و گاندی هم پشت سر او قرار می گیرند اما جهان مردانه ، جهانی است که این دو مرد را به عرش می رساند اما مادران را چه انها که رفته اتد و چه انها که مانده اند را نادیده می انگارد. مادران ، از دیرباز تا کنون نماد مدارا، مهربانی، بخشش، تحمل و بردباری بوده اند. گفتمان مادرانه اگر مسلط بر زیست ادمی گردد بدون شک ، جهان عاری از جنگ و خشونت و مملو از پلورالیسم ومهربانی می شد و می شود اما جهان مادام از روح مردانه سرشار است و ما دوره می کنیم جنگ را و خشونت را. مادر تنها مدلولی است که دال ان در ذهن همه زیبا و انسانی است و این از زیبایی ها و جادوهای خلقت است که متاسفانه نادیده گرفته می شود. خوشبختانه همه تجربه ی زیسته با مادر و عشق او را دارند اما همان طور که بزرگ می شویم و از اغوش مادر کنده و دور می شویم از انسانیت و مهربانی هم فاصله می گیریم. نماد مهربانی کنارمان است. جنب مان است امروز دوباره او را بنگریم و دستان مهربانش را که تنها دست واجب برای بوسیدن است ببوسیم که بقیه دست ها را بوسیدن غیر انسانی است زیرا دست مادرنیستتد و بوسبدن انها و کرنش در برابر انها، حرمت انسانی را می زداید. مادر عزیزم. مهربانوی خوب من. عشق من ، در برابرت شرمنده ام. بارها قلب بزرگت را ازرده ام زیرا انسان ضعیف و کم درکی هستم. اما امروز اعتراف می کنم همین نا سپاسی های گاه و بی گاهم مهم ترین دلیل بر این است که هنوز انسان نشده ام. گام اول انسان شدن حرمت واقعی گذاشتن به مادر است. احترام به مهر و مخبت و گذشت بی دریغ مادریست. عکس گاندی و ماتدلا را اگر در منزل و یا محل کار قاب گرفته و به دیوار اویزان کرده ایم واقعی تر این است که انها را زیر عکس مادر اویزان کنیم. مادر عزیزم دوستت دارم و مثل همیشه مرا ببخش ای بزرگترین. روز مادر بر همه بزرگان مهر و محبت و مدارا گرامی و شادباش می گویم

نظرات

تیتردو

حمید موذنی
گفت و گو از: سودابه زیارتی مردم بوشهر، مردمی مظلوم و آرام هستند. به‌نظر شما آیا این یک ویژگی مثبت و افتخارآمیز برای بوشهری‌هاست؟ این خصوصیت تا چه اندازه باعث آسیب این مردم شده؟ شما فکر نمی‌کنید این مظلومیت تا حد زیادی مردم را از همدلیِ عملی نسبت به یکدیگر دور کرده است؟(باتوجه به این‌که […]
آرشیو

مقالات

محمود بدیه
کلیسای گریگوری
حمید موذنی
توسعه بدون مطبوعات آزاد رخ نمی‌دهد
اسلاوی ژیژک
به برهوتِ ویروسی (وایرال) خوش آمدید
محمد غمخوار
رفتار دوگانه کرونا در بوشهر
علی شیخ زاده
استندآپ کمدی و طنز در دنیای مدرن
احمدزیدآبادی
مجلس یازدهم؛ پدیده‌ای نوظهور؟
پدرام باقری
دو نکته درباره قتل رومینا
راضیه اشعثی
ما بر مخروبه ای از بنیان های زیستی نشسته ایم!!!
ایرن واعظ‌زاده
کامو و مفهوم عدالت
مبین کرباسی
هزارمیلیارد تومان کجاست؟
یاشار تاج‌محمدی
در سوگِ خویش‌کاران (تاملاتی در پروژه‌یِ فکریِ شاهرخِ مسکوب)
هانا موسوی
“جهان مد و کالا شدگی زنان “
مرتضی رضایی
به وقت تتلو… به وقت شجریان… به وقت گوگوش
اسلاوی ژیژک
پاندمیک؛ کرونا جهان را تکان می‌دهد
غزال ساکی
نقد فمینیستی شاهنامه
سید مسعود حسینی
نگاهی به “بیمار در بیمارستان”
آلن بدیو
در مورد وضعیتِ اپیدمی
اسلاوی ژیژک
ما گونه‌ای هستیم که به حساب نمی‌آید
نعمت الله فاضلی
به خانه برمی‌گردیم اما به کدام خانه؟
جواد کاشی
مرگ دورِهَم عروسی است
حمید موذنی
جهان و کرونا: امروز و فردا
روزبه آقاجری
میراث زنده یک مبارز سوسیالیست
امیر ارسلان ادیب
چه‌کسی در خانه نمی‌ماند؟
امین بزرگیان
بوردیو و خرید در مواقع اضطراری
مهسا اسدالله‌نژاد
نیروی چشم‌های خیره مردم
پدرام باقری
ما در وضعیتِ بی‌دولتی قرار گرفته‌ایم
امیر ادیب
دختران خیابان انقلاب و رهاسازی نیروی «امتناع»
جان ام بری
چگونه آنفلوآنزای دهشتناکِ ۱۹۱۸ در سراسر آمریکا شیوع یافت؟
پدرام باقری
دو نکته درباره پرسش و پاسخ در سنای آمریکا
سید مسعود حسینی
کورونا و کورا – مرگ و پروا
مهسا اسدالله‌نژاد
کرونا و دو مسئله‌ی «غیرطبیعیِ» آن
امیر ارسلان ادیب
آپارتاید کارگری
مصطفی مهرآیین
نابود کردن فرآیندها،نابود کردن زندگی و تولید خشونت
نوید کلهرودی
شرحی بر کتاب اندیشیدن و ملاحظات اخلاقی از هانا آرنت
سعید ربیعی
انقلاب لهستان: لخ‌والسا و اتحادیه‌ی کارگری
حمید موذنی
عشق در سالهای وبا
حمید موذنی
درس های سریال تاج و تخت
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
حامد داراب
چرا داریوش آشوری روشنفکر است؟
محمدمهدی اردبیلی
غذا و وسوسه‌های شیطان
آرشیو