ads1
ads3
تغییر رنگ سایت

شبکه های اجتماعی جامعه

آرشیو
آرشیو
آرشیو
Print This Post

حمید موذنی
عشق در سالهای وبا


جامعه و عشق؛ تغییرات زبانی ترانه و شعر

حمید موذنی

هیچ اتفاقی در زندگی به اندازه ی عشق و عاشق شدن جذابیت ندارد. عشق، انسان را قوی می سازد. نفری دیگر در کنار ما حضور می یابد که با چشمان او به جهان نگاه می کنیم. آن دیگری تو را تصرف می کند ؛ تصرفی هژمونیک. با وجودش تو از خودت فراتر می روی، طعم همه چیز کیفی تر و مضاعف می شود. موسیقی مهم ترین تاثیراتش را ان روزهای عاشقی می گذارد. گوییا هر کلمه و حرفی از ترانه وجود و قصه ی توست و نواختن سازها روحت را به رقص در می اورد. گل و گیاه و هوا و کوچه و همه اشیا برایت زیباتر جلوه می کنند. جهان با تو سر سخن باز می کند و تو با جهان دیالوگ برقرار می سازی. با عشق، تویی وجود دارد که من در ان حل می شود و کلمات در زبان ، معناهایی همه از سر مهر پیدا می کنند. و جان و روح انسان ، شاعرانه می شوند. این عشق این روح بر آشفته و شیدا تو را تسخیر کرده و تو جهان را مسخر خویش می سازی. ادبیات، هنر و فلسفه از همین روی است که به سراغ مقوله ی عشق می روند و عشق مسئله ای مادام و مدام برای سنت ، مدرنیته و پست مدرنیته است. عشق اما اگر در روزگاری باشد که حرمت انسان لگد مال شود هم نابودت می سازدو ترمیناتور است و هم پناهگاه است. با تراکم شرایط سخت و غیر انسانی توتالیترمنشانه در چنین جوامعی ، عشق وجه نابودگرش بیشتر می شود. چرا که عشق از معنا تهی می شود. رویکرد شهروندان به عشق ، سواستفاده و بهره جویی از دیگری می شود، ایثار رنگ می بازد و روابط پرخطر می شوند. حتا در هنر هم تفسیر و تاویل ها از عشق منفی می شود چنان که زبان هنرمند به باور روز جامعه تبدیل می شود. در این جوامع همزمان با فروپاشی زبان که با تحریف و تهاجم به ان صورت گرفته کم کم همه مفاهیم و پدیده ها از معنا تهی شده و در تضاد با دال خود معنا می یابند. کافی است به ترانه ها ی ایرانی از دهه ی پنجاه تا شصت و سپس به مرور تا دهه نود به لحاظ متن و محتوا نگاه کنیم تا متوجه بشویم که روابط عاشقانه و عشق از یک رویکرد مکمل و رشد دهنده به یک رابطه ی خشن، توهین کننده و سادیستی تبدیل شده است. ترانه ها در مسیر زمان ، تغییر و تحولات من و مای ایرانی را نشان می دهند که چگونه از انسانیت تهی شده ایم و رو به روز به حضیض می رسیم. همانند عشق و اخلاق و اعتماد و … همه چیز در حال فرو ریختن است. تنها برخی مقاومت کرده اند که انها نیز در سوی دیگر عشق یعنی معشوق به همان مسیر می افتتد و تنها به میزان مقاومتشان بستگی دارد که چقدر توان مقاومت دارند … چنان قحطی سالی شد اندر دمشق/ که یاران فراموش کردند

اخبار مرتبط
نظرات

تیتردو

حمید موذنی
گفت و گو از: سودابه زیارتی مردم بوشهر، مردمی مظلوم و آرام هستند. به‌نظر شما آیا این یک ویژگی مثبت و افتخارآمیز برای بوشهری‌هاست؟ این خصوصیت تا چه اندازه باعث آسیب این مردم شده؟ شما فکر نمی‌کنید این مظلومیت تا حد زیادی مردم را از همدلیِ عملی نسبت به یکدیگر دور کرده است؟(باتوجه به این‌که […]
آرشیو

مقالات

حمید موذنی
شجریران
غزال ساکی
روزنامه‌نگار حوزه‌ی جامعه و زنان
محمود بدیه
کلیسای گریگوری
حمید موذنی
توسعه بدون مطبوعات آزاد رخ نمی‌دهد
اسلاوی ژیژک
به برهوتِ ویروسی (وایرال) خوش آمدید
محمد غمخوار
رفتار دوگانه کرونا در بوشهر
علی شیخ زاده
استندآپ کمدی و طنز در دنیای مدرن
احمدزیدآبادی
مجلس یازدهم؛ پدیده‌ای نوظهور؟
پدرام باقری
دو نکته درباره قتل رومینا
راضیه اشعثی
ما بر مخروبه ای از بنیان های زیستی نشسته ایم!!!
ایرن واعظ‌زاده
کامو و مفهوم عدالت
مبین کرباسی
هزارمیلیارد تومان کجاست؟
یاشار تاج‌محمدی
در سوگِ خویش‌کاران (تاملاتی در پروژه‌یِ فکریِ شاهرخِ مسکوب)
هانا موسوی
“جهان مد و کالا شدگی زنان “
مرتضی رضایی
به وقت تتلو… به وقت شجریان… به وقت گوگوش
اسلاوی ژیژک
پاندمیک؛ کرونا جهان را تکان می‌دهد
غزال ساکی
نقد فمینیستی شاهنامه
سید مسعود حسینی
نگاهی به “بیمار در بیمارستان”
آلن بدیو
در مورد وضعیتِ اپیدمی
اسلاوی ژیژک
ما گونه‌ای هستیم که به حساب نمی‌آید
نعمت الله فاضلی
به خانه برمی‌گردیم اما به کدام خانه؟
جواد کاشی
مرگ دورِهَم عروسی است
حمید موذنی
جهان و کرونا: امروز و فردا
روزبه آقاجری
میراث زنده یک مبارز سوسیالیست
امیر ارسلان ادیب
چه‌کسی در خانه نمی‌ماند؟
امین بزرگیان
بوردیو و خرید در مواقع اضطراری
مهسا اسدالله‌نژاد
نیروی چشم‌های خیره مردم
پدرام باقری
ما در وضعیتِ بی‌دولتی قرار گرفته‌ایم
امیر ادیب
دختران خیابان انقلاب و رهاسازی نیروی «امتناع»
جان ام بری
چگونه آنفلوآنزای دهشتناکِ ۱۹۱۸ در سراسر آمریکا شیوع یافت؟
پدرام باقری
دو نکته درباره پرسش و پاسخ در سنای آمریکا
سید مسعود حسینی
کورونا و کورا – مرگ و پروا
مهسا اسدالله‌نژاد
کرونا و دو مسئله‌ی «غیرطبیعیِ» آن
امیر ارسلان ادیب
آپارتاید کارگری
مصطفی مهرآیین
نابود کردن فرآیندها،نابود کردن زندگی و تولید خشونت
نوید کلهرودی
شرحی بر کتاب اندیشیدن و ملاحظات اخلاقی از هانا آرنت
سعید ربیعی
انقلاب لهستان: لخ‌والسا و اتحادیه‌ی کارگری
حمید موذنی
عشق در سالهای وبا
حمید موذنی
درس های سریال تاج و تخت
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
آرشیو