ads1
ads3
تغییر رنگ سایت

شبکه های اجتماعی جامعه

آرشیو
آرشیو
آرشیو
Print This Post

حسین باقری
یاداشتی بر قطعه موسیقی کیهان کلهر

یاداشتی بر قطعه موسیقی کیهان کلهر
حسین باقری
جنون، بی مرز شدن و درهم تنیدگی احساساتِ متناقض آدمی‌ست در یک تن. تنی که مابین خدایگان گیر کرده و نمی‌داند جانب کدام را بگیرد. یک‌سو کام‌جویی قرار دارد و دیگرسو عقل مصلحت‌اندیش که سرکوبگر لذت‌هاست. یکی مصداقِ امرِ دیونوسوسی است و دیگری امرِ آپولونی.
بر مبنای هستی‌شناسی نیچه، امرِ دیونوسوسی، به آغوش کشیدن زندگی و آری‌گویی به جهان است. واژه‌ی دیونوسوس به این معنا، یک سر ریزِ پر شور و رقصیدنِ در میانه‌ی میدان ست. فردی که روح دیونوسوسی او را در چنگال خود گرفته، پوسته‌ی اجتماعی قواعد عقل‌مدارانه را وا می‌گذارد و کاملن از خود بی‌خود می‌شود.
جنون، از سرچشمه‌های بنیادین هنر محسوب می‌شود. و هنر، همواره در رویکردِ سلبی‌اش، به دنبال برملا کردن ناکارآمدی پایِ چوبین عقلانیت ابزاری بوده؛ و در این رهگذر، عقل‌شدگی را تا مرز دیوانگی تجویز می‌کند.
فوکو نیز به نسبتِ هنر با جنون توجه خاص داشته، و هنر را نمایشِ باطنی‌ترین وجهِ وجود می‌خواند.
می‌توان گفت: جنونِ هنرمند، مفهومی است پرسش برانگیز و اعتراض آمیز.
هنرمند، دیوانگی را بازنمایی نمی‌کند بل‌که هنرمند، کسی ست که دیوانگی و جنون بر وی عارض شده؛ پس آن‌چه نمایان می‌کند، مجموعه‌ی بی تابی‌ها و پرگشودن‌‌های ناگزیر اوست.
حال اگر توافق کنیم بی‌عقل شدن با مفهوم بی‌سر شدن هم‌ردیف است، آن‌گاه می‌توانیم هنرمند را در لحظه‌ی پدیدار شدن هنر، به مرغی سرکنده شبیه بدانیم که تن‌ش در پاسخ به زخمی کُشنده به رقص در آمده. همین است که می‌بینیم بدنِ ملتمس‌ش بی‌اختیار موج بر می‌دارد تا بند بندش را از هم بگسلاند.
آن‌چه کیهان کلهر در این قطعه نمایش می‌دهد، آری‌ گفتن به جنون و ازخودشدگی محض ست. تجلیِ جانِ به جوش و خروش آمده یک زخم خورده است برای بیرون جستن از قالب تن.
.

اخبار مرتبط
نظرات

تیتردو

در حوزه دشتي و تنگستان
سرویس خبر جامعه آنلاین: عصر امروز محمدحسین بکمی در گفتگو با جامعه آنلاین خبر اعلام نامزدی اش برای انتخابات مجلس را تایید کرد. لینک کوتاه:
آرشیو

مقالات

حمید موذنی
عشق در سالهای وبا
حمید موذنی
درس های سریال تاج و تخت
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
حامد داراب
چرا داریوش آشوری روشنفکر است؟
محمدمهدی اردبیلی
غذا و وسوسه‌های شیطان
اسلاوی ژیژک
وقتی گزینه‌هایِ پیش‌ِ رو یکی از یکی بدترند
میشل فوکو
قدرتِ مقاومت‌کردن
حسام سلامت
در نقد اسطوره‌ی مردمِ همیشه خوب
حسین باقری
«فرو رفتنِ کلمه در فعلنِ پهلوها»
فرشاد پارسیان
حقوق و اخلاق در آرا بنتام
امیر محقق
۷ کتاب با موضوع «شهر» که باید بخوانیم
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
ساره واعظی لقب
«آبی یا صورتی»؟
آتنا مرکزی
نقش زنان در افزایش سرمایه های اجتماعی
آتنا مرکزی
خشونت علیه زنان: خشونت علیه جامعه
ملوین کانر
فرهنگ جوانان امروز ستایندۀ مرگ است
سمیرا بهزادی
فتوت ایرانی در دوره ایلخانی
محسن رنانی
فردا اول خلقت است
حمیدموذنی
یازدهم سپتامبر مبدا جهان جدید
ناصر فکوهی ۶۶
پیکان: ظهور و سقوط یک «افتخار ملی»
آتنا مرکزی
تبعیض جنسیتی در کابینه دوازدهم
مهدی یسری
مفهوم برنامه ریزی فرهنگی
ستاره تناور
مدنیت،شهروندی و کنش های معطوف به اخلاق
محمد رضا فولادی
چرخه حیات تروریسم جهادی در خاورمیانه
کیتی رویف
نویسندگان بزرگ چطور با مرگ زندگی کردند؟
محسن رنانی
جوانه‌های بلوغ در شمالِ جنوب
محمد فاضلی
کلنگ‌ها را غلاف کنید
نسرین ریاحی
مرزها در گام معلق لک لک ها
علی آتشی
جایی میان رمانس و خشونت
درک تامپسون
خودتان باشید
مهتا بذرافکن
چرا آب در ایران امنیتی شد؟
مسعود نیلی
در ضرورتِ کینه‌زدایی از سیاست
محمد فاضلی
باید خشمگین باشیم: بحران محیط زیست
تونی جات
از تاریخ چه آموخته‎ایم؟ احتمالاً هیچ
بهروز غریب‌پور
معلق در فضا
آتنا مرکزی
سهم زنان از امید
زیگمونت باومن
سلامتی و نابرابری
حمید موذنی
استاد ایرانی و آسیب شناسی چاپلوسی اجتماعی در ایران
اولریش بک و الیزابت بک‌گرنشایم
آشوب جهانی عشق
 
مصطفی ملکیان
در مصائب فقدان گفت و گو
آرشیو