ads1
ads3
تغییر رنگ سایت

شبکه های اجتماعی جامعه

آرشیو
آرشیو
آرشیو
Print This Post

توان‌یابان و توانمندی‌های آنان را دریابیم…

ایرن واعظ‌زاده: امروزه سرعت پیشرفت علوم و فنون به‌حدی گسترش یافته است که بسیاری از ناممکن‌ها و محالاتی که در گذشته وجود داشت را اینک به مسائلی عادی بدل ساخته است. برای مثال امروزه کمتر نابینایی را می‌توان یافت که با ابزاری چون اینترنت و شبکه‌های مجازی آشنایی نداشته باشد.

امروزه سرعت پیشرفت علوم و فنون به‌حدی گسترش یافته است که بسیاری از ناممکن‌ها و محالاتی که در گذشته وجود داشت را اینک به مسائلی عادی بدل ساخته است. برای مثال امروزه کمتر نابینایی را می‌توان یافت که با ابزاری چون اینترنت و شبکه‌های مجازی آشنایی نداشته باشد. اما این‌ها کافی نبوده و توان‌یابانی که در جنوب خصوصا استان بوشهر زیست می‌کنند نیازمند خدمات و آموزش‌های بیشتری هستند تا بتوانند به مشاغلی پایدار و در شان خود دست یابند. اندک نیستند توان‌یابانی که با‌وجود محدودیت‌ها و امکانات بسیار کم به‌مدارج بالای علمی و تحصیلی دست یافته‌اند اما متاسفانه زمینه‌ی اشتغال و دست‌یابی به فرصت‌های شغلی آن‌گونه که شایسته‌ی آن‌ها باشد فراهم نیست.

شرایط خاص اجتماعی و فرهنگی موجود بر موقعیت‌های زندگی توان‌جویان تاثیرات منفی گذاشته و پیشروی‌شان را در جهات مختلف دستخوش تغییرات ساخته است؛ به‌علاوه ناآگاهی از حقوق به‌حق خود نیز از جمله مواردی است که سبب راکد‌ماندن این اقلیت بزرگ جامعه شده است.

توان‌یابان به‌عنوان بخشی از افراد ذی‌حق و ذی‌حقوق جامعه‌ی بشری خواهان بسیاری از حقوق مسلم خود مانند اشتغال هستند.

با‌وجود این‌که ارگان‌ها مراکزی مانند بهزیستی، توان‌بخشی و آموزش و پرورش استثنایی‌ها به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم (در صورت اقدام و رعایت قوانین) در کاهش نرخ بیکاری توان‌یابان نقش دارند اما انجمن‌های مردم‌نهادی نیز در راستای ارتقا و بهبود کیفیت زندگی این قشر به‌وجود آمده‌اند. اینان تعهد بزرگی را پذیرفته و در مقابل تمامی جامعه‌ی توان‌یاب در محدوده‌ی خود مسوول هستند؛ لذا از وظایف بدیهی این ارگان‌ها است که نهایت تلاش خود را در جهت پیگیری مطالبات و آگاهی‌رسانی در خصوص وجود مشاغل مختلف و وجود شیوه‌های نوینی که مهارت‌های زندگی را تسهیل می‌نمایند مبذول گردانند. همچنین این نهادها می‌بایست با مهیا‌ساختن شرایط و استفاده از تجربیات نهادهای موفق در کلان‌شهرها به ایجاد مشاغلی برای این توان‌جویان پویا و پرتلاش همت گمارند.

اخیرا برخی انجمن‌های مردم‌نهاد که به اسم توان‌یابان و کمک به آنان(اعم از نابینایان، ناشنوایان، توان‌جویان جسمی حرکتی و … ) به‌وجود آمده‌اند، فعالیت و بازاریابی در شرکت‌های تجاری را ضمیمه‌ی فرصت‌های شغلی خود قرار داده و جلساتی نیز به‌منظور اطلاع‌رسانی و مشارکت این قشر برگزار نموده‌اند. انجمن‌هایی که در طول عمر چندین ساله‌ی خود کاری جز شعارهای توخالی و برگزاری نشست‌هایی جهت ایراد نطق‌هایی مبهم و پارادوکس‌گونه نداشته و تنها دست‌آوردشان چند کارگاه هنرهای دستی برای توان‌جویان جسمی حرکتی بوده است.

از محوری‌ترین نیازهای جامعه‌ی توان‌یاب، ایجاد تدابیر و سیاست‌گذاری‌هایی برای اشتغال این قشر با تکیه بر توانایی‌های آنان است.

این موسسات می‌توانند از طریق اقداماتی نظیر تشکیل بانک اطلاعاتی قوی و مناسب جهت توان‌جویان متقاضی شغل و تسهیلات، شناخت مشاغل موجود در جامعه و فراهم‌نمودن شرایط جذب جامعه‌ی توان‌یاب در مشاغل فوق، آموزش و ارتقاء سطح دانش فنی‏ و حرفه‌‏ای، تشکیل آموزشگاه‌های فنی ‏و حرفه‏‌ای خاص توان‌یابان (به‌ویژه نابینایان و کم‌بینایان)، بالا‌بردن سطح آگاهی شغلی و حرفه‏‌ای این گروه با انجام آموزش‌های مختلف و یا اختصاص سایت خاص جهت آشنایی آن‌ها با مشاغل موجود و… برای سامان‌دهی و بهبود روند امور اشتغال آنان و همچنین دستیابی به اهداف برنامه‌های توسعه بکوشند تا به این ترتیب جامعه نیز از خدمات تخصصی این عزیزان بهره‌مند گردد.

معرفی چنین فعالیت‌هایی نادیده‌گرفتن قابلیت‌ها و ظرفیت‌های خاص توان‌یابان در انجام امور گوناگون و به‌نوعی شانه خالی‌کردن از بار مسوولیت‌ها و دنباله‌روی از شعارهای سابق (این‌‌بار در قالبی جدید) است.

فعالیت در چنین مشاغلی که در وهله‌ی نخست هیچ‌گونه تحصیلات و مهارت‌های علمی و فنی را نمی‌طلبد، شایسته‌ی افرادی که نبوغ بسیار و استعدادهای بی‌شماری در حرفه آموزی و دانش‌اندوزی و قدرت به‌دست گرفتن مشاغل مناسبی در سطوح مختلف جامعه را دارند، نیست.

توان‌یابان و توانمندی‌های آنان را دریابیم… .

اخبار مرتبط
نظرات

تیتردو

حمید موذنی
گفت و گو از: سودابه زیارتی مردم بوشهر، مردمی مظلوم و آرام هستند. به‌نظر شما آیا این یک ویژگی مثبت و افتخارآمیز برای بوشهری‌هاست؟ این خصوصیت تا چه اندازه باعث آسیب این مردم شده؟ شما فکر نمی‌کنید این مظلومیت تا حد زیادی مردم را از همدلیِ عملی نسبت به یکدیگر دور کرده است؟(باتوجه به این‌که […]
آرشیو

مقالات

محمود بدیه
کلیسای گریگوری
حمید موذنی
توسعه بدون مطبوعات آزاد رخ نمی‌دهد
اسلاوی ژیژک
به برهوتِ ویروسی (وایرال) خوش آمدید
محمد غمخوار
رفتار دوگانه کرونا در بوشهر
علی شیخ زاده
استندآپ کمدی و طنز در دنیای مدرن
احمدزیدآبادی
مجلس یازدهم؛ پدیده‌ای نوظهور؟
پدرام باقری
دو نکته درباره قتل رومینا
راضیه اشعثی
ما بر مخروبه ای از بنیان های زیستی نشسته ایم!!!
ایرن واعظ‌زاده
کامو و مفهوم عدالت
مبین کرباسی
هزارمیلیارد تومان کجاست؟
یاشار تاج‌محمدی
در سوگِ خویش‌کاران (تاملاتی در پروژه‌یِ فکریِ شاهرخِ مسکوب)
هانا موسوی
“جهان مد و کالا شدگی زنان “
مرتضی رضایی
به وقت تتلو… به وقت شجریان… به وقت گوگوش
اسلاوی ژیژک
پاندمیک؛ کرونا جهان را تکان می‌دهد
غزال ساکی
نقد فمینیستی شاهنامه
سید مسعود حسینی
نگاهی به “بیمار در بیمارستان”
آلن بدیو
در مورد وضعیتِ اپیدمی
اسلاوی ژیژک
ما گونه‌ای هستیم که به حساب نمی‌آید
نعمت الله فاضلی
به خانه برمی‌گردیم اما به کدام خانه؟
جواد کاشی
مرگ دورِهَم عروسی است
حمید موذنی
جهان و کرونا: امروز و فردا
روزبه آقاجری
میراث زنده یک مبارز سوسیالیست
امیر ارسلان ادیب
چه‌کسی در خانه نمی‌ماند؟
امین بزرگیان
بوردیو و خرید در مواقع اضطراری
مهسا اسدالله‌نژاد
نیروی چشم‌های خیره مردم
پدرام باقری
ما در وضعیتِ بی‌دولتی قرار گرفته‌ایم
امیر ادیب
دختران خیابان انقلاب و رهاسازی نیروی «امتناع»
جان ام بری
چگونه آنفلوآنزای دهشتناکِ ۱۹۱۸ در سراسر آمریکا شیوع یافت؟
پدرام باقری
دو نکته درباره پرسش و پاسخ در سنای آمریکا
سید مسعود حسینی
کورونا و کورا – مرگ و پروا
مهسا اسدالله‌نژاد
کرونا و دو مسئله‌ی «غیرطبیعیِ» آن
امیر ارسلان ادیب
آپارتاید کارگری
مصطفی مهرآیین
نابود کردن فرآیندها،نابود کردن زندگی و تولید خشونت
نوید کلهرودی
شرحی بر کتاب اندیشیدن و ملاحظات اخلاقی از هانا آرنت
سعید ربیعی
انقلاب لهستان: لخ‌والسا و اتحادیه‌ی کارگری
حمید موذنی
عشق در سالهای وبا
حمید موذنی
درس های سریال تاج و تخت
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
حامد داراب
چرا داریوش آشوری روشنفکر است؟
محمدمهدی اردبیلی
غذا و وسوسه‌های شیطان
آرشیو