ads1
ads3
تغییر رنگ سایت

شبکه های اجتماعی جامعه

آرشیو
آرشیو
آرشیو
Print This Post

ترانه فرخی
ازدواج و زنان توانیاب

ازدواج و زنان توانیاب

ترانه فرخی/ دبیر کمیته هنری انجمن اندیشه زنان جنوب

 

زنان توانیاب با وجود بسیاری کاستی‌ها در جامعه توانسته‌اند در زمینه‌های اجتماعی‌، فرهنگی هنری، ورزشی توانمندی خودشان را نشان دهند. زنان توانیاب حتی زمانی که در نقش یک همسر قرار گرفته‌اند، بازهم موفق عمل کرده و توانسته‌اند در این مقوله نیز خوش بدرخشند.

آنان با مشورت پزشک و آشنایی با شرایط جسمانی خود و مشکلاتی که در زندگی به وجود می‌آید آشنا می‌شوند و همسر آنان هم با آگاهی کامل با یک زن توانیاب ازدواج می‌کند‌. بنابراین آن ها نیز همچون افراد سالم جامعه در این مسیر قرار می‌گیرند و حتی ترس و دلهره از خیانت و ترک‌شدن و طرد‌شدن از سوی همسر را نیز ندارند چراکه اولا آن ها در همان ابتدای مسیر همچون دیگر افراد، اعتماد به همسر را (که از جمله شاخصه‌های مهم یک انتخاب است) در اولویت قرار داده و آن را با چاشنی امید و انگیزه‌ای که در وجودشان نهفته است می‌آمیزند، عشق را سرلوحه زندگی مشترکشان قرار می دهند و با اعتماد به نفس وارد زندگی مشترک می‌شوند. از آن سو نیز همسر یک زن توانیاب فردی است که با این انتخاب ثابت می‌کند دیدگاهی مادی‌گرایانه به ازدواج نداشته و ظاهر جسمی همسر برایش مهم نیست بلکه او شاخصه‌های مهمتری را در سر پرورانده است و توانمندی، اخلاق و عشق برای او اولویت داشته و رسیدن به آرامش را در این موارد جستجو کرده است.

پس فرد عادی که با یک زن دارای معلولیت ازدواج می‌کند باید تمامی جوانب را بسنجد و همیشه به یاد داشته باشیم که همه ما نقص‌هایی داریم اما برخی ممکن است این نقص را در جسمشان داشته باشند‌،‌ ما به طور بالقوه در معرض بیماری و معلولیت هستیم اما برخی ممکن است زودتر از ما دچار معلولیت و بیماری شده باشند.

متاسفانه با وجود این که روند ازدواج توانیابان در جامعه در چند سال اخیر از رشد بالایی برخوردار بوده است باز هم درک این موضوع که توانیابان هم مانند دیگر اعضای جامعه حق زندگی و ازدواج دارند، برای خیلی از افراد سخت است

هنوز هم مردم در برخورد با زوجی که یکی از آنها از نظر جسمانی سالم است شگفت زده می‌شوند مخصوصا اگر مرد سالم و زن دچار معلولیت باشد به همین دلیل نگاه مردم در جامعه نسبت به بسیاری از افراد توانیاب منصفانه نیست‌. نگاه مردم به مرد سالم دلسوزانه و ترحم‌آمیز است در حالی که به زنان توانیاب به خاطر نگاه ‌جنسیتی این حق را نمی‌دهند و احساس می‌کنند در صورت ازدواج اگر مشکلی پیش آمد ‌طرف مقابل باید آنها را تحمل کند در حالی که در بیشتر مواقع چنین چیزی صحت ندارد و در ‌موارد زیادی دیده شده که زنان توانیاب توانستند هم در منزل و همین که خارج از منزل به عنوان همسر و یک فرد فعال در جامعه موفق باشند و اگر برعکس این موضوع بود و زن سالم با مرد توانیاب ازدواج کند اغلب مردم باز به موضوع نگاه جنسیتی دارند و با خود می‌گویند حتما مرد توانیاب پولدار است و زن سالم نیاز مالی دارد در حالی که فراموش می‌کنند که عادت‌های غلط در گذشته باعث شده که زنان همیشه از خودگذشتگی کنند‌. بنابراین خوب است فرهنگ‌سازی در این زمینه ایجاد شود و برای تشکیل یک زندگی حق به دو طرف داده شود که خودشان انتخاب کنند و این‌که دور از تبعیض جنسیتی حق به زنان داده شود که خودشان برای زندگی مشترکشان تصمیم بگیرند و حق انتخاب شریک زندگیشان را داشته باشند و بعد هر دو نفر باید تمام تلاششان را کنند تا با ابراز محبت‌، عشق و همچنین کمک به همدیگر در کارها بتوانند زندگی سرشار از عشق را تجربه کنند.

نظرات

تیتردو

گفتگو با علی برزگر، مسئول جمعیت امام علی بوشهر
نام جمعیت امام علی را همۂ ما حداقل یک بار شنیده ایم. دیدن هر روزۂ کودکان کار بر سر چهار راه ها یا در پارک ها باعث شده کمابیش با نام این تشکل مردم نهاد و فعالیت هایش آشنایی نسبی داشته باشیم. لینک کوتاه:
آرشیو

مقالات

سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
حامد داراب
چرا داریوش آشوری روشنفکر است؟
محمدمهدی اردبیلی
غذا و وسوسه‌های شیطان
اسلاوی ژیژک
وقتی گزینه‌هایِ پیش‌ِ رو یکی از یکی بدترند
میشل فوکو
قدرتِ مقاومت‌کردن
حسام سلامت
در نقد اسطوره‌ی مردمِ همیشه خوب
حسین باقری
«فرو رفتنِ کلمه در فعلنِ پهلوها»
فرشاد پارسیان
حقوق و اخلاق در آرا بنتام
امیر محقق
۷ کتاب با موضوع «شهر» که باید بخوانیم
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
ساره واعظی لقب
«آبی یا صورتی»؟
آتنا مرکزی
نقش زنان در افزایش سرمایه های اجتماعی
آتنا مرکزی
خشونت علیه زنان: خشونت علیه جامعه
ملوین کانر
فرهنگ جوانان امروز ستایندۀ مرگ است
سمیرا بهزادی
فتوت ایرانی در دوره ایلخانی
محسن رنانی
فردا اول خلقت است
حمیدموذنی
یازدهم سپتامبر مبدا جهان جدید
ناصر فکوهی ۶۶
پیکان: ظهور و سقوط یک «افتخار ملی»
آتنا مرکزی
تبعیض جنسیتی در کابینه دوازدهم
مهدی یسری
مفهوم برنامه ریزی فرهنگی
ستاره تناور
مدنیت،شهروندی و کنش های معطوف به اخلاق
محمد رضا فولادی
چرخه حیات تروریسم جهادی در خاورمیانه
کیتی رویف
نویسندگان بزرگ چطور با مرگ زندگی کردند؟
محسن رنانی
جوانه‌های بلوغ در شمالِ جنوب
محمد فاضلی
کلنگ‌ها را غلاف کنید
نسرین ریاحی
مرزها در گام معلق لک لک ها
علی آتشی
جایی میان رمانس و خشونت
درک تامپسون
خودتان باشید
مهتا بذرافکن
چرا آب در ایران امنیتی شد؟
مسعود نیلی
در ضرورتِ کینه‌زدایی از سیاست
محمد فاضلی
باید خشمگین باشیم: بحران محیط زیست
تونی جات
از تاریخ چه آموخته‎ایم؟ احتمالاً هیچ
بهروز غریب‌پور
معلق در فضا
آتنا مرکزی
سهم زنان از امید
زیگمونت باومن
سلامتی و نابرابری
حمید موذنی
استاد ایرانی و آسیب شناسی چاپلوسی اجتماعی در ایران
اولریش بک و الیزابت بک‌گرنشایم
آشوب جهانی عشق
 
مصطفی ملکیان
در مصائب فقدان گفت و گو
حمید موذنی
کمدی اطلاع‌رسانی و تراژدی واقعیت خبر در ایران
مارگارت پکسن
صلح چیست؟
آرشیو