ads1
ads3
تغییر رنگ سایت

شبکه های اجتماعی جامعه

آرشیو
آرشیو
آرشیو
Print This Post

ترانه فرخی
ازدواج و زنان توانیاب

ازدواج و زنان توانیاب

ترانه فرخی/ دبیر کمیته هنری انجمن اندیشه زنان جنوب

 

زنان توانیاب با وجود بسیاری کاستی‌ها در جامعه توانسته‌اند در زمینه‌های اجتماعی‌، فرهنگی هنری، ورزشی توانمندی خودشان را نشان دهند. زنان توانیاب حتی زمانی که در نقش یک همسر قرار گرفته‌اند، بازهم موفق عمل کرده و توانسته‌اند در این مقوله نیز خوش بدرخشند.

آنان با مشورت پزشک و آشنایی با شرایط جسمانی خود و مشکلاتی که در زندگی به وجود می‌آید آشنا می‌شوند و همسر آنان هم با آگاهی کامل با یک زن توانیاب ازدواج می‌کند‌. بنابراین آن ها نیز همچون افراد سالم جامعه در این مسیر قرار می‌گیرند و حتی ترس و دلهره از خیانت و ترک‌شدن و طرد‌شدن از سوی همسر را نیز ندارند چراکه اولا آن ها در همان ابتدای مسیر همچون دیگر افراد، اعتماد به همسر را (که از جمله شاخصه‌های مهم یک انتخاب است) در اولویت قرار داده و آن را با چاشنی امید و انگیزه‌ای که در وجودشان نهفته است می‌آمیزند، عشق را سرلوحه زندگی مشترکشان قرار می دهند و با اعتماد به نفس وارد زندگی مشترک می‌شوند. از آن سو نیز همسر یک زن توانیاب فردی است که با این انتخاب ثابت می‌کند دیدگاهی مادی‌گرایانه به ازدواج نداشته و ظاهر جسمی همسر برایش مهم نیست بلکه او شاخصه‌های مهمتری را در سر پرورانده است و توانمندی، اخلاق و عشق برای او اولویت داشته و رسیدن به آرامش را در این موارد جستجو کرده است.

پس فرد عادی که با یک زن دارای معلولیت ازدواج می‌کند باید تمامی جوانب را بسنجد و همیشه به یاد داشته باشیم که همه ما نقص‌هایی داریم اما برخی ممکن است این نقص را در جسمشان داشته باشند‌،‌ ما به طور بالقوه در معرض بیماری و معلولیت هستیم اما برخی ممکن است زودتر از ما دچار معلولیت و بیماری شده باشند.

متاسفانه با وجود این که روند ازدواج توانیابان در جامعه در چند سال اخیر از رشد بالایی برخوردار بوده است باز هم درک این موضوع که توانیابان هم مانند دیگر اعضای جامعه حق زندگی و ازدواج دارند، برای خیلی از افراد سخت است

هنوز هم مردم در برخورد با زوجی که یکی از آنها از نظر جسمانی سالم است شگفت زده می‌شوند مخصوصا اگر مرد سالم و زن دچار معلولیت باشد به همین دلیل نگاه مردم در جامعه نسبت به بسیاری از افراد توانیاب منصفانه نیست‌. نگاه مردم به مرد سالم دلسوزانه و ترحم‌آمیز است در حالی که به زنان توانیاب به خاطر نگاه ‌جنسیتی این حق را نمی‌دهند و احساس می‌کنند در صورت ازدواج اگر مشکلی پیش آمد ‌طرف مقابل باید آنها را تحمل کند در حالی که در بیشتر مواقع چنین چیزی صحت ندارد و در ‌موارد زیادی دیده شده که زنان توانیاب توانستند هم در منزل و همین که خارج از منزل به عنوان همسر و یک فرد فعال در جامعه موفق باشند و اگر برعکس این موضوع بود و زن سالم با مرد توانیاب ازدواج کند اغلب مردم باز به موضوع نگاه جنسیتی دارند و با خود می‌گویند حتما مرد توانیاب پولدار است و زن سالم نیاز مالی دارد در حالی که فراموش می‌کنند که عادت‌های غلط در گذشته باعث شده که زنان همیشه از خودگذشتگی کنند‌. بنابراین خوب است فرهنگ‌سازی در این زمینه ایجاد شود و برای تشکیل یک زندگی حق به دو طرف داده شود که خودشان انتخاب کنند و این‌که دور از تبعیض جنسیتی حق به زنان داده شود که خودشان برای زندگی مشترکشان تصمیم بگیرند و حق انتخاب شریک زندگیشان را داشته باشند و بعد هر دو نفر باید تمام تلاششان را کنند تا با ابراز محبت‌، عشق و همچنین کمک به همدیگر در کارها بتوانند زندگی سرشار از عشق را تجربه کنند.

نظرات

تیتردو

حمید موذنی
ویروس کرونا بیش از همه‌ی اعضای بدن، به سراغ دست‌ها‌یمان رفته است. بیش از هرچیز رعایت روش‌های بهداشتی و علی‌الخصوص شستن‌دست‌ها ضرورت پیدا کرده است. حتی پیام‌های تبلیغاتی مربوط به دست هاست: «دست ها را بیست ثانیه و به صورتی دقیق بشوئید» فروید ظاهرن به دلیل انتقال ویروس از دست هااست که ترس ما بیش‌تر […]
آرشیو

مقالات

اسلاوی ژیژک
به برهوتِ ویروسی (وایرال) خوش آمدید
محمد غمخوار
رفتار دوگانه کرونا در بوشهر
علی شیخ زاده
استندآپ کمدی و طنز در دنیای مدرن
احمدزیدآبادی
مجلس یازدهم؛ پدیده‌ای نوظهور؟
پدرام باقری
دو نکته درباره قتل رومینا
راضیه اشعثی
ما بر مخروبه ای از بنیان های زیستی نشسته ایم!!!
ایرن واعظ‌زاده
کامو و مفهوم عدالت
مبین کرباسی
هزارمیلیارد تومان کجاست؟
یاشار تاج‌محمدی
در سوگِ خویش‌کاران (تاملاتی در پروژه‌یِ فکریِ شاهرخِ مسکوب)
هانا موسوی
“جهان مد و کالا شدگی زنان “
مرتضی رضایی
به وقت تتلو… به وقت شجریان… به وقت گوگوش
اسلاوی ژیژک
پاندمیک؛ کرونا جهان را تکان می‌دهد
غزال ساکی
نقد فمینیستی شاهنامه
سید مسعود حسینی
نگاهی به “بیمار در بیمارستان”
آلن بدیو
در مورد وضعیتِ اپیدمی
اسلاوی ژیژک
ما گونه‌ای هستیم که به حساب نمی‌آید
نعمت الله فاضلی
به خانه برمی‌گردیم اما به کدام خانه؟
جواد کاشی
مرگ دورِهَم عروسی است
حمید موذنی
جهان و کرونا: امروز و فردا
روزبه آقاجری
میراث زنده یک مبارز سوسیالیست
امیر ارسلان ادیب
چه‌کسی در خانه نمی‌ماند؟
امین بزرگیان
بوردیو و خرید در مواقع اضطراری
مهسا اسدالله‌نژاد
نیروی چشم‌های خیره مردم
پدرام باقری
ما در وضعیتِ بی‌دولتی قرار گرفته‌ایم
امیر ادیب
دختران خیابان انقلاب و رهاسازی نیروی «امتناع»
جان ام بری
چگونه آنفلوآنزای دهشتناکِ ۱۹۱۸ در سراسر آمریکا شیوع یافت؟
پدرام باقری
دو نکته درباره پرسش و پاسخ در سنای آمریکا
سید مسعود حسینی
کورونا و کورا – مرگ و پروا
مهسا اسدالله‌نژاد
کرونا و دو مسئله‌ی «غیرطبیعیِ» آن
امیر ارسلان ادیب
آپارتاید کارگری
مصطفی مهرآیین
نابود کردن فرآیندها،نابود کردن زندگی و تولید خشونت
نوید کلهرودی
شرحی بر کتاب اندیشیدن و ملاحظات اخلاقی از هانا آرنت
سعید ربیعی
انقلاب لهستان: لخ‌والسا و اتحادیه‌ی کارگری
حمید موذنی
عشق در سالهای وبا
حمید موذنی
درس های سریال تاج و تخت
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
حامد داراب
چرا داریوش آشوری روشنفکر است؟
محمدمهدی اردبیلی
غذا و وسوسه‌های شیطان
اسلاوی ژیژک
وقتی گزینه‌هایِ پیش‌ِ رو یکی از یکی بدترند
میشل فوکو
قدرتِ مقاومت‌کردن
آرشیو