ads1
ads3
تغییر رنگ سایت

شبکه های اجتماعی جامعه

آرشیو
آرشیو
آرشیو
Print This Post

تبعیض؛ گورنشینان مرکز و سیستان!

گزارشی از گورخوابی در اطراف تهران جنجال های زیادی به پا کرده و احساسات جمعی مردم پایتخت را به شدت جریحه دار کرده است، تا آنجا که گویا مسئول مربوطه با چوب و چماق به قبرستان کذایی فوق رفته و با بیرون کردن بی خانمان ها برای همیشه به ماجرا فیصله داده است .

گورنشینان مرکز نشین در برابر داستان آن سه گاو و حکایت توسعه در ایران :همان روزی کشته شدم که تو آن گاو سفید را کشتی!
مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست آقای محمد درویش خبر داد :

آمارهای تکان دهنده مهندس موهبتی، معاون استاندار و فرماندار چابهار!

بیش از ۱۱۰۰ روستا با تانکر آبیاری می شوند، سرانه_فضای_آموزشی ۰/۴۸ متر مربع است، در حالیکه این نسبت در یزد عدد ۹ را نشان می دهد!

گزارشی از گورخوابی در اطراف تهران جنجال های زیادی به پا کرده و احساسات جمعی مردم پایتخت را به شدت جریحه دار کرده است، تا آنجا که گویا مسئول مربوطه با چوب و چماق به قبرستان کذایی فوق رفته و با بیرون کردن بی خانمان ها برای همیشه به ماجرا فیصله داده است . اما یاسر عرب مستندساز اجتماعی در کانال خود @RESANEYE_MA تصاویری را از گورخوابی مردم سیستان و زاهدان در سال های قبل منتشر کرده است که هیچ وقت احساسات هیچ شهروندی را جریحه دار نکرده و هیچ مقام مسئولی را به صرافت ریشه کردن و برخورد قاطع با آن نینداخته است! به عبارتی می توان گقت تبعیض بین مردم مرکزنشین و جمعیت های مرز نشین نه تنها در سطوح متوسط جامعه بلکه حتی در مطرودین اجتماعی آنان نیز در جریان است به گونه ای که انگار بی خانمان های سیستانی کمی با خانمان تر از بی خانمان های تهرانی هستند. این وضعیت یادآور آن جمله مشهور است که همه با هم برابرند اما بعضی ها برابرترند.

می‏گویند در چمنزاری دور از دهکده، سه گاو و یک شیر با هم زندگی می‏کردند. یکی از گاوها حنایی بود، یکی سیاه و دیگری سفید با این که شب و روز شیر به فکر خوردن گاوها بود؛ ولی چون آنها سه گاو بودند، او جرات نمی‏کرد به سراغشان برود و شکارشان کند. این بود که خوب فکر کرد تا راهی پیدا کند.
روزی از روزها، گاو سفید برای خوردن علف تازه، از جمع دوستان خود دور شد. شیر رو به گاو سیاه و حنایی کرد و گفت: «این گاو سفید رنگ است. اگر گذر یکی از مردم ده به این جا بیفتد، رنگ سفید او همه را متوجه خود خواهد کرد و خانه امن ما به دست دشمن خواهد افتاد بهتر است من این گاو سفید را بکشم و هر سه ما با خیالی آسوده در این‏جا زندگی کنیم.»
بالاخره هر دو گاو راضی شدند و وقتی گاو سفید بازگشت، شیر جستی زد و در یک لحظه، او را از پای درآورد.
چند روزی گذشت. شیر منتظر فرصتی دوباره بود. تا اینکه گاو حنایی را تنها دید. به سراغ او رفت و گفت: «من و تو همرنگیم، با هم برادریم؛ اما این گاو سیاه در میان ما غریبه است. اگر تو اجازه‏دهی، او را می‏کشم و هر دو با هم تا آخر عمر، به خوبی و آرامش زندگی خواهیم کرد.»
گاو حنایی، فریب حرف‏های شیر را خورد و پذیرفت تا گاو سیاه هم کشته شود. وقتی گاو سیاه بازگشت، شیر وحشی و غران، به سوی او حمله کرد و گاو بیچاره را از پای در آورد.
چند روی گذشت. شیر گرسنه شد و با خیال آسوده به سراغ گاو حنایی رفت. گاو مشغول علف خوردن بود. شیر دور گاو چرخی زد و گفت: «خوب حالا نوبت تو است که کشته شوی!»
گاو حنایی با حسرت به آسمان نگاه کرد و گفت: «همان روزی کشته شدم که تو آن گاو سفید را کشتی!»

حکایت عملکرد ما در برابر خشکسالی و معضلات شهری و آسیب های اجتماعی حکایت آن سه گاو است. ابتدا مناطق مرزی را با انبوهی از مشکلات مثل کم آبی و اعتیاد و بیکاری و فقر مطلق تنها گذاشتیم و تنها به توسعه شهری آن هم در کلان شهر ها توجه کردیم . بعد با همین منطق و به بهانه صنعتی شدن، شهرستان ها و روستاهای نزدیک تر به مرکز را قربانی توسعه صنعتی شهرها کردیم و با دادن یارانه به صنایع آب بر مثل فولاد در اصفهان باعث شدیم تا روستانشینان سرچشمه های زاینده رود یک به یک با از دست دادن حقابه خود کارگری در اصفهان و تهران را به کشاورزی ترجیح دهند و شاهد متروکه شدن فله ای روستاها شویم. اما در نهایت روزی خواهد رسید که این توسعه به شدت ناهنجار خود ما را هم خواهد بلعید و دیو خشکسالی و فقر و توسعه ناپایدار و ناهنجار به سراغ ما خواهد آمد. آن وقت احتمالا باید بگوییم ” همان روزی کشته شدم که تو روستاهای چابهار و سیستان و کرمان و …. را بلعیدی!

ایمان معمار

عکس: عباس اذریان

 

ساحت زیست

اخبار مرتبط
نظرات

تیتردو

در حوزه دشتي و تنگستان
سرویس خبر جامعه آنلاین: عصر امروز محمدحسین بکمی در گفتگو با جامعه آنلاین خبر اعلام نامزدی اش برای انتخابات مجلس را تایید کرد. لینک کوتاه:
آرشیو

مقالات

حمید موذنی
عشق در سالهای وبا
حمید موذنی
درس های سریال تاج و تخت
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
حامد داراب
چرا داریوش آشوری روشنفکر است؟
محمدمهدی اردبیلی
غذا و وسوسه‌های شیطان
اسلاوی ژیژک
وقتی گزینه‌هایِ پیش‌ِ رو یکی از یکی بدترند
میشل فوکو
قدرتِ مقاومت‌کردن
حسام سلامت
در نقد اسطوره‌ی مردمِ همیشه خوب
حسین باقری
«فرو رفتنِ کلمه در فعلنِ پهلوها»
فرشاد پارسیان
حقوق و اخلاق در آرا بنتام
امیر محقق
۷ کتاب با موضوع «شهر» که باید بخوانیم
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
ساره واعظی لقب
«آبی یا صورتی»؟
آتنا مرکزی
نقش زنان در افزایش سرمایه های اجتماعی
آتنا مرکزی
خشونت علیه زنان: خشونت علیه جامعه
ملوین کانر
فرهنگ جوانان امروز ستایندۀ مرگ است
سمیرا بهزادی
فتوت ایرانی در دوره ایلخانی
محسن رنانی
فردا اول خلقت است
حمیدموذنی
یازدهم سپتامبر مبدا جهان جدید
ناصر فکوهی ۶۶
پیکان: ظهور و سقوط یک «افتخار ملی»
آتنا مرکزی
تبعیض جنسیتی در کابینه دوازدهم
مهدی یسری
مفهوم برنامه ریزی فرهنگی
ستاره تناور
مدنیت،شهروندی و کنش های معطوف به اخلاق
محمد رضا فولادی
چرخه حیات تروریسم جهادی در خاورمیانه
کیتی رویف
نویسندگان بزرگ چطور با مرگ زندگی کردند؟
محسن رنانی
جوانه‌های بلوغ در شمالِ جنوب
محمد فاضلی
کلنگ‌ها را غلاف کنید
نسرین ریاحی
مرزها در گام معلق لک لک ها
علی آتشی
جایی میان رمانس و خشونت
درک تامپسون
خودتان باشید
مهتا بذرافکن
چرا آب در ایران امنیتی شد؟
مسعود نیلی
در ضرورتِ کینه‌زدایی از سیاست
محمد فاضلی
باید خشمگین باشیم: بحران محیط زیست
تونی جات
از تاریخ چه آموخته‎ایم؟ احتمالاً هیچ
بهروز غریب‌پور
معلق در فضا
آتنا مرکزی
سهم زنان از امید
زیگمونت باومن
سلامتی و نابرابری
حمید موذنی
استاد ایرانی و آسیب شناسی چاپلوسی اجتماعی در ایران
اولریش بک و الیزابت بک‌گرنشایم
آشوب جهانی عشق
 
مصطفی ملکیان
در مصائب فقدان گفت و گو
آرشیو