ads1
ads3
تغییر رنگ سایت

شبکه های اجتماعی جامعه

آرشیو
آرشیو
آرشیو
Print This Post

تبعیض؛ گورنشینان مرکز و سیستان!

گزارشی از گورخوابی در اطراف تهران جنجال های زیادی به پا کرده و احساسات جمعی مردم پایتخت را به شدت جریحه دار کرده است، تا آنجا که گویا مسئول مربوطه با چوب و چماق به قبرستان کذایی فوق رفته و با بیرون کردن بی خانمان ها برای همیشه به ماجرا فیصله داده است .

گورنشینان مرکز نشین در برابر داستان آن سه گاو و حکایت توسعه در ایران :همان روزی کشته شدم که تو آن گاو سفید را کشتی!
مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست آقای محمد درویش خبر داد :

آمارهای تکان دهنده مهندس موهبتی، معاون استاندار و فرماندار چابهار!

بیش از ۱۱۰۰ روستا با تانکر آبیاری می شوند، سرانه_فضای_آموزشی ۰/۴۸ متر مربع است، در حالیکه این نسبت در یزد عدد ۹ را نشان می دهد!

گزارشی از گورخوابی در اطراف تهران جنجال های زیادی به پا کرده و احساسات جمعی مردم پایتخت را به شدت جریحه دار کرده است، تا آنجا که گویا مسئول مربوطه با چوب و چماق به قبرستان کذایی فوق رفته و با بیرون کردن بی خانمان ها برای همیشه به ماجرا فیصله داده است . اما یاسر عرب مستندساز اجتماعی در کانال خود @RESANEYE_MA تصاویری را از گورخوابی مردم سیستان و زاهدان در سال های قبل منتشر کرده است که هیچ وقت احساسات هیچ شهروندی را جریحه دار نکرده و هیچ مقام مسئولی را به صرافت ریشه کردن و برخورد قاطع با آن نینداخته است! به عبارتی می توان گقت تبعیض بین مردم مرکزنشین و جمعیت های مرز نشین نه تنها در سطوح متوسط جامعه بلکه حتی در مطرودین اجتماعی آنان نیز در جریان است به گونه ای که انگار بی خانمان های سیستانی کمی با خانمان تر از بی خانمان های تهرانی هستند. این وضعیت یادآور آن جمله مشهور است که همه با هم برابرند اما بعضی ها برابرترند.

می‏گویند در چمنزاری دور از دهکده، سه گاو و یک شیر با هم زندگی می‏کردند. یکی از گاوها حنایی بود، یکی سیاه و دیگری سفید با این که شب و روز شیر به فکر خوردن گاوها بود؛ ولی چون آنها سه گاو بودند، او جرات نمی‏کرد به سراغشان برود و شکارشان کند. این بود که خوب فکر کرد تا راهی پیدا کند.
روزی از روزها، گاو سفید برای خوردن علف تازه، از جمع دوستان خود دور شد. شیر رو به گاو سیاه و حنایی کرد و گفت: «این گاو سفید رنگ است. اگر گذر یکی از مردم ده به این جا بیفتد، رنگ سفید او همه را متوجه خود خواهد کرد و خانه امن ما به دست دشمن خواهد افتاد بهتر است من این گاو سفید را بکشم و هر سه ما با خیالی آسوده در این‏جا زندگی کنیم.»
بالاخره هر دو گاو راضی شدند و وقتی گاو سفید بازگشت، شیر جستی زد و در یک لحظه، او را از پای درآورد.
چند روزی گذشت. شیر منتظر فرصتی دوباره بود. تا اینکه گاو حنایی را تنها دید. به سراغ او رفت و گفت: «من و تو همرنگیم، با هم برادریم؛ اما این گاو سیاه در میان ما غریبه است. اگر تو اجازه‏دهی، او را می‏کشم و هر دو با هم تا آخر عمر، به خوبی و آرامش زندگی خواهیم کرد.»
گاو حنایی، فریب حرف‏های شیر را خورد و پذیرفت تا گاو سیاه هم کشته شود. وقتی گاو سیاه بازگشت، شیر وحشی و غران، به سوی او حمله کرد و گاو بیچاره را از پای در آورد.
چند روی گذشت. شیر گرسنه شد و با خیال آسوده به سراغ گاو حنایی رفت. گاو مشغول علف خوردن بود. شیر دور گاو چرخی زد و گفت: «خوب حالا نوبت تو است که کشته شوی!»
گاو حنایی با حسرت به آسمان نگاه کرد و گفت: «همان روزی کشته شدم که تو آن گاو سفید را کشتی!»

حکایت عملکرد ما در برابر خشکسالی و معضلات شهری و آسیب های اجتماعی حکایت آن سه گاو است. ابتدا مناطق مرزی را با انبوهی از مشکلات مثل کم آبی و اعتیاد و بیکاری و فقر مطلق تنها گذاشتیم و تنها به توسعه شهری آن هم در کلان شهر ها توجه کردیم . بعد با همین منطق و به بهانه صنعتی شدن، شهرستان ها و روستاهای نزدیک تر به مرکز را قربانی توسعه صنعتی شهرها کردیم و با دادن یارانه به صنایع آب بر مثل فولاد در اصفهان باعث شدیم تا روستانشینان سرچشمه های زاینده رود یک به یک با از دست دادن حقابه خود کارگری در اصفهان و تهران را به کشاورزی ترجیح دهند و شاهد متروکه شدن فله ای روستاها شویم. اما در نهایت روزی خواهد رسید که این توسعه به شدت ناهنجار خود ما را هم خواهد بلعید و دیو خشکسالی و فقر و توسعه ناپایدار و ناهنجار به سراغ ما خواهد آمد. آن وقت احتمالا باید بگوییم ” همان روزی کشته شدم که تو روستاهای چابهار و سیستان و کرمان و …. را بلعیدی!

ایمان معمار

عکس: عباس اذریان

 

ساحت زیست

اخبار مرتبط
نظرات

تیتردو

حمید موذنی
ویروس کرونا بیش از همه‌ی اعضای بدن، به سراغ دست‌ها‌یمان رفته است. بیش از هرچیز رعایت روش‌های بهداشتی و علی‌الخصوص شستن‌دست‌ها ضرورت پیدا کرده است. حتی پیام‌های تبلیغاتی مربوط به دست هاست: «دست ها را بیست ثانیه و به صورتی دقیق بشوئید» فروید ظاهرن به دلیل انتقال ویروس از دست هااست که ترس ما بیش‌تر […]
آرشیو

مقالات

راضیه اشعثی
ما بر مخروبه ای از بنیان های زیستی نشسته ایم!!!
یاشار تاج‌محمدی
در سوگِ خویش‌کاران (تاملاتی در پروژه‌یِ فکریِ شاهرخِ مسکوب)
هانا موسوی
“جهان مد و کالا شدگی زنان “
مرتضی رضایی
به وقت تتلو… به وقت شجریان… به وقت گوگوش
اسلاوی ژیژک
پاندمیک؛ کرونا جهان را تکان می‌دهد
غزال ساکی
نقد فمینیستی شاهنامه
سید مسعود حسینی
نگاهی به “بیمار در بیمارستان”
آلن بدیو
در مورد وضعیتِ اپیدمی
اسلاوی ژیژک
ما گونه‌ای هستیم که به حساب نمی‌آید
نعمت الله فاضلی
به خانه برمی‌گردیم اما به کدام خانه؟
جواد کاشی
مرگ دورِهَم عروسی است
حمید موذنی
جهان و کرونا: امروز و فردا
روزبه آقاجری
میراث زنده یک مبارز سوسیالیست
امیر ارسلان ادیب
چه‌کسی در خانه نمی‌ماند؟
امین بزرگیان
بوردیو و خرید در مواقع اضطراری
مهسا اسدالله‌نژاد
نیروی چشم‌های خیره مردم
پدرام باقری
ما در وضعیتِ بی‌دولتی قرار گرفته‌ایم
امیر ادیب
دختران خیابان انقلاب و رهاسازی نیروی «امتناع»
جان ام بری
چگونه آنفلوآنزای دهشتناکِ ۱۹۱۸ در سراسر آمریکا شیوع یافت؟
پدرام باقری
دو نکته درباره پرسش و پاسخ در سنای آمریکا
سید مسعود حسینی
کورونا و کورا – مرگ و پروا
مهسا اسدالله‌نژاد
کرونا و دو مسئله‌ی «غیرطبیعیِ» آن
امیر ارسلان ادیب
آپارتاید کارگری
مصطفی مهرآیین
نابود کردن فرآیندها،نابود کردن زندگی و تولید خشونت
نوید کلهرودی
شرحی بر کتاب اندیشیدن و ملاحظات اخلاقی از هانا آرنت
سعید ربیعی
انقلاب لهستان: لخ‌والسا و اتحادیه‌ی کارگری
حمید موذنی
عشق در سالهای وبا
حمید موذنی
درس های سریال تاج و تخت
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
حامد داراب
چرا داریوش آشوری روشنفکر است؟
محمدمهدی اردبیلی
غذا و وسوسه‌های شیطان
اسلاوی ژیژک
وقتی گزینه‌هایِ پیش‌ِ رو یکی از یکی بدترند
میشل فوکو
قدرتِ مقاومت‌کردن
حسام سلامت
در نقد اسطوره‌ی مردمِ همیشه خوب
حسین باقری
«فرو رفتنِ کلمه در فعلنِ پهلوها»
فرشاد پارسیان
حقوق و اخلاق در آرا بنتام
امیر محقق
۷ کتاب با موضوع «شهر» که باید بخوانیم
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
ساره واعظی لقب
«آبی یا صورتی»؟
آتنا مرکزی
نقش زنان در افزایش سرمایه های اجتماعی
آرشیو