ads1
ads3
تغییر رنگ سایت

شبکه های اجتماعی جامعه

آرشیو
آرشیو
آرشیو
Print This Post

اکبر توسلی
«دستفروشی» در شهرها

اکبر توسلی: قسمت دوم

با در نظر‌گرفتن دو ملاحظه‌ای که در بخش اول این یادداشت به آن اشاره شد، یعنی احقاق حقوق دستفروشان زحمتکش برای حضور در کسب و کاری مشروع و نیز جلوگیری از تخریب وجهه ماموران شریف شهرداری‌ها، می‌توان چارچوب کلی آیین‌نامه‌ای مرضی‌الاطراف را به شکل زیر مطرح نمود:‌

۱) کلیه دستفروشان،‌ اعم از فروشندگان انواع کالا (کالاهای مجاز) و فروشندگان انواع خدمات (مانند تعمیر کفش) و فروشندگان میوه و سبزیجات بر روی وانت، حق دارند به شرط عدم ایجاد آلودگی صوتی، در هر مکان از شهر، مگر مکان‌هایی که شهرداری با نصب تابلوی مشخص اعلام کند، مستقر شوند.

مکان‌های ممنوعیت دستفروشی، در ابتدای هر سال توسط شهرداری (در کلانشهرها با مشورت شورایاری‌ها) مشخص شده و به‌منظور جلوگیری از هر گونه تبعیض، شهرداری مکلف است مکان‌های ممنوعیت دستفروشی را با تابلوهای مشخص، اعلام کند.

۲) شهرداری‌ها موظفند علاوه بر به‌رسمیت شناختن حق دستفروشی در کلیه مکان‌ها جز مکان‌های خاص ممنوع‌شده با نصب تابلو ، به توسعه مکان‌های ویژه برای دستفروشان (شامل فروشندگان سیار میوه و سبزیجات) بپردازند تا به تدریج درصد هر چه بیشتری از دستفروشان، به‌طور داوطلبانه به سمت استقرار در این مکان‌های ویژه بروند. طبیعتا بندهای اول و دوم، از شکل‌گیری وضعیت «انحصارگرانه» و اعمل تبعیض بین متقاضیان حضور در این مکان‌ها جلوگیری خواهد کرد.

۳) با توجه به اهمیت دستفروشی به‌عنوان حرفه‌ای «کار_بر» (ایجادکننده اشتغال بدون فشار بر منابع محدود پس‌انداز کشور) و نیز افزایش‌دهنده رقابت در توزیع کالا، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مکلف است با مشارکت صداوسیما، برنامه‌های ترویجی و تبلیغاتی مناسب جهت احیای وجهه دستفروشی به‌عنوان شغلی شریف و دارای نقش مثبت در اقتصادی کشور در افکار عمومی را طراحی کند.

 

نظرات

تیتردو

حمید موذنی
گفت و گو از: سودابه زیارتی مردم بوشهر، مردمی مظلوم و آرام هستند. به‌نظر شما آیا این یک ویژگی مثبت و افتخارآمیز برای بوشهری‌هاست؟ این خصوصیت تا چه اندازه باعث آسیب این مردم شده؟ شما فکر نمی‌کنید این مظلومیت تا حد زیادی مردم را از همدلیِ عملی نسبت به یکدیگر دور کرده است؟(باتوجه به این‌که […]
آرشیو

مقالات

محمود بدیه
کلیسای گریگوری
حمید موذنی
توسعه بدون مطبوعات آزاد رخ نمی‌دهد
اسلاوی ژیژک
به برهوتِ ویروسی (وایرال) خوش آمدید
محمد غمخوار
رفتار دوگانه کرونا در بوشهر
علی شیخ زاده
استندآپ کمدی و طنز در دنیای مدرن
احمدزیدآبادی
مجلس یازدهم؛ پدیده‌ای نوظهور؟
پدرام باقری
دو نکته درباره قتل رومینا
راضیه اشعثی
ما بر مخروبه ای از بنیان های زیستی نشسته ایم!!!
ایرن واعظ‌زاده
کامو و مفهوم عدالت
مبین کرباسی
هزارمیلیارد تومان کجاست؟
یاشار تاج‌محمدی
در سوگِ خویش‌کاران (تاملاتی در پروژه‌یِ فکریِ شاهرخِ مسکوب)
هانا موسوی
“جهان مد و کالا شدگی زنان “
مرتضی رضایی
به وقت تتلو… به وقت شجریان… به وقت گوگوش
اسلاوی ژیژک
پاندمیک؛ کرونا جهان را تکان می‌دهد
غزال ساکی
نقد فمینیستی شاهنامه
سید مسعود حسینی
نگاهی به “بیمار در بیمارستان”
آلن بدیو
در مورد وضعیتِ اپیدمی
اسلاوی ژیژک
ما گونه‌ای هستیم که به حساب نمی‌آید
نعمت الله فاضلی
به خانه برمی‌گردیم اما به کدام خانه؟
جواد کاشی
مرگ دورِهَم عروسی است
حمید موذنی
جهان و کرونا: امروز و فردا
روزبه آقاجری
میراث زنده یک مبارز سوسیالیست
امیر ارسلان ادیب
چه‌کسی در خانه نمی‌ماند؟
امین بزرگیان
بوردیو و خرید در مواقع اضطراری
مهسا اسدالله‌نژاد
نیروی چشم‌های خیره مردم
پدرام باقری
ما در وضعیتِ بی‌دولتی قرار گرفته‌ایم
امیر ادیب
دختران خیابان انقلاب و رهاسازی نیروی «امتناع»
جان ام بری
چگونه آنفلوآنزای دهشتناکِ ۱۹۱۸ در سراسر آمریکا شیوع یافت؟
پدرام باقری
دو نکته درباره پرسش و پاسخ در سنای آمریکا
سید مسعود حسینی
کورونا و کورا – مرگ و پروا
مهسا اسدالله‌نژاد
کرونا و دو مسئله‌ی «غیرطبیعیِ» آن
امیر ارسلان ادیب
آپارتاید کارگری
مصطفی مهرآیین
نابود کردن فرآیندها،نابود کردن زندگی و تولید خشونت
نوید کلهرودی
شرحی بر کتاب اندیشیدن و ملاحظات اخلاقی از هانا آرنت
سعید ربیعی
انقلاب لهستان: لخ‌والسا و اتحادیه‌ی کارگری
حمید موذنی
عشق در سالهای وبا
حمید موذنی
درس های سریال تاج و تخت
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
حامد داراب
چرا داریوش آشوری روشنفکر است؟
محمدمهدی اردبیلی
غذا و وسوسه‌های شیطان
آرشیو