ads1
ads3
تغییر رنگ سایت

شبکه های اجتماعی جامعه

آرشیو
آرشیو
آرشیو
Print This Post

انتشار کتاب جدید سمیرا بهزادی


کتابِ «بررسی پوشش مردم بوشهر و تطبیق آن با کشور عمان» منتشر شد.

سمیرا بهزادی در این کتاب با رجوع به آثار مورخان و سفرنامه‌ها تلاش کرده قرابت پوشش و نزدیکی فرهنگی میان مردم این دو منطقه را نمایش دهد. مسئله‌ی پوشش از آن دست موضوعاتی است که در نگاه اول چندان جلب توجه نمی‌کنند اما بررسی انتقادی آن پرده از مسائل مهم‌تر سیاسی‌، اجتماعی و اقتصادی منطقه می‌گذارد. اگر چه بسیاری این مسئله را کتمان می‌کنند اما پوشش بر شیوه‌ی برخوردی که اغلب مردم با خودشان و دیگران دارند نیز تاثیر می‌گذارد. از این رو لباس‌ ما صرفا تکه‌ای پارچه‌ برای پوشش بدن نیست، بلکه در گذر زمان تبدیل به بخشی‌ از هویتِ ما می‌شود.

از طرفی گذار انسان از جهان سنت جدا از تطورات ذهنی و جهان بینی در نوع مراودات و پوشش نیز رقم خورده است. پوشش در جوامع های مختلف به فرهنگ، اقلیم، گفتمان مردسالار، نوع مناسبات اجتماعی و ثروت و فقر افراد بستگی داشته است. تا پیش از رخداد استعمار و در ادامه مستولی‌شدن رسانه‌های فراگیر همچون سینما و تلویزیون ، تفاوت در پوشش از جمله موارد تفاوت در اجتماعات بود. اما با فراگیری این رسانه‌ها و غلبه‌ی گفتمان سرمایه‌داری، پوشش در اکثر جوامع جهانی همسان با تغییرات جهان مدرن به نوعی ذیل گفتمان غرب به سمت یکسان شدن رفت. با سلطه‌ی فرهنگ غرب و فراگیرشدن آن در جهان از دو سو مجددن پوشش از به سمت تفاوت گسیل پیدا کرد. از سویی امواج پست مدرنیته نوعی ارجاع به خویشتن و سنت را بازاحیا کردند و از دیگر سو بازار جهانی برای فروش کالاهای خود به اگزوتیسم روی آورد تا متاثر از تنوع و فشن به فروش بیشتر کالای پوشاکی خود اقدام کند.

اخبار مرتبط
نظرات

تیتردو

حمید موذنی
گفت و گو از: سودابه زیارتی مردم بوشهر، مردمی مظلوم و آرام هستند. به‌نظر شما آیا این یک ویژگی مثبت و افتخارآمیز برای بوشهری‌هاست؟ این خصوصیت تا چه اندازه باعث آسیب این مردم شده؟ شما فکر نمی‌کنید این مظلومیت تا حد زیادی مردم را از همدلیِ عملی نسبت به یکدیگر دور کرده است؟(باتوجه به این‌که […]
آرشیو

مقالات

حمید موذنی
شجریران
غزال ساکی
روزنامه‌نگار حوزه‌ی جامعه و زنان
محمود بدیه
کلیسای گریگوری
حمید موذنی
توسعه بدون مطبوعات آزاد رخ نمی‌دهد
اسلاوی ژیژک
به برهوتِ ویروسی (وایرال) خوش آمدید
محمد غمخوار
رفتار دوگانه کرونا در بوشهر
علی شیخ زاده
استندآپ کمدی و طنز در دنیای مدرن
احمدزیدآبادی
مجلس یازدهم؛ پدیده‌ای نوظهور؟
پدرام باقری
دو نکته درباره قتل رومینا
راضیه اشعثی
ما بر مخروبه ای از بنیان های زیستی نشسته ایم!!!
ایرن واعظ‌زاده
کامو و مفهوم عدالت
مبین کرباسی
هزارمیلیارد تومان کجاست؟
یاشار تاج‌محمدی
در سوگِ خویش‌کاران (تاملاتی در پروژه‌یِ فکریِ شاهرخِ مسکوب)
هانا موسوی
“جهان مد و کالا شدگی زنان “
مرتضی رضایی
به وقت تتلو… به وقت شجریان… به وقت گوگوش
اسلاوی ژیژک
پاندمیک؛ کرونا جهان را تکان می‌دهد
غزال ساکی
نقد فمینیستی شاهنامه
سید مسعود حسینی
نگاهی به “بیمار در بیمارستان”
آلن بدیو
در مورد وضعیتِ اپیدمی
اسلاوی ژیژک
ما گونه‌ای هستیم که به حساب نمی‌آید
نعمت الله فاضلی
به خانه برمی‌گردیم اما به کدام خانه؟
جواد کاشی
مرگ دورِهَم عروسی است
حمید موذنی
جهان و کرونا: امروز و فردا
روزبه آقاجری
میراث زنده یک مبارز سوسیالیست
امیر ارسلان ادیب
چه‌کسی در خانه نمی‌ماند؟
امین بزرگیان
بوردیو و خرید در مواقع اضطراری
مهسا اسدالله‌نژاد
نیروی چشم‌های خیره مردم
پدرام باقری
ما در وضعیتِ بی‌دولتی قرار گرفته‌ایم
امیر ادیب
دختران خیابان انقلاب و رهاسازی نیروی «امتناع»
جان ام بری
چگونه آنفلوآنزای دهشتناکِ ۱۹۱۸ در سراسر آمریکا شیوع یافت؟
پدرام باقری
دو نکته درباره پرسش و پاسخ در سنای آمریکا
سید مسعود حسینی
کورونا و کورا – مرگ و پروا
مهسا اسدالله‌نژاد
کرونا و دو مسئله‌ی «غیرطبیعیِ» آن
امیر ارسلان ادیب
آپارتاید کارگری
مصطفی مهرآیین
نابود کردن فرآیندها،نابود کردن زندگی و تولید خشونت
نوید کلهرودی
شرحی بر کتاب اندیشیدن و ملاحظات اخلاقی از هانا آرنت
سعید ربیعی
انقلاب لهستان: لخ‌والسا و اتحادیه‌ی کارگری
حمید موذنی
عشق در سالهای وبا
حمید موذنی
درس های سریال تاج و تخت
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
آرشیو