ads1
ads3
تغییر رنگ سایت

شبکه های اجتماعی جامعه

آرشیو
آرشیو
آرشیو
Print This Post

اروپایی‌ها ماشه را چکاندند


بریتانیا و فرانسه و آلمان می‌خواهند از «ماشه»‌ بهره ببرند اما این ماشه چیست و چه‌گونه چکانده می‌‌شود؟

خبرگزاری رویترز،خبر داده بریتانیا، آلمان و فرانسه تصمیم گرفته‌اند امروز سازوکار ماشه را برای حل‌وفصل آن‌چه که اختلاف‌های موجود با ایران بر سر برجام خوانده‌اند، به‌کار بیاندازند.»

سازوکار ماشه یا سازوکار رسیدگی به اختلاف در برجام با اصرار آمریکایی‌ها در این توافق‌نامه گنجانده شده، تا به‌ادعای‌ آن‌ها، اگر ایران از برجام سرپیچی کرد، تحریم‌هایی بین‌المللی که با برجام، برچیده‌شده، دوباره بتوان بازگرداند.

سازوکار ماشه، که در بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام پیش‌بینی‌شده، هنگامی به کار می‌افتد یکی از طرف‌های برجام، اعتراض کند که طرف مقابل، به برجام پای‌بند نمانده.

اگر این اعتراض و اختلاف به‌ترتیب، در کمیسیون مشترک برجام؛ در سطح وزیران خارجی و؛ در کمیسیون داوری سه‌نفره حل نشود، کار به شورای‌امنیت سازمان ملل می‌کشد.

در شورای امنیت سازمان‌ملل هم نه پای‌بند‌بودن یا نبودن، بلکه «ادامه لغو تحریم‌هایِ پیش‌از برجام علیه ایران» به رای گذاشته می‌شود. شورای امنیت ۳۰روز وقت دارد تصویب کند که تحریم‌ها علیه ایران هم‌چنان معلق باشد وگرنه تحریم‌های پیش‌از برجام علیه ایران دوباره به کار می‌افتند.

با این حساب هریک از پنج عضو دائمی شورای‌امنیت می‌تواند درخواست ادامه داشتن لغو تحریم‌ها علیه ایران را وتو کند، و تحریم‌ها بازگردند.

کل فرآیند به‌کارگیری سازوکار ماشه تا بازگشت تحریم‌ها ممکن‌است ۶۵روز به‌درازا بکشد و البته شاید طرف‌های برجام، در هر مرحله، فرصت رسیدگی به اختلاف و اعتراض را تمدید کنند.

اروپایی‌ها رسما ماشه را چکاندند

▪فرانسه، انگلیس و آلمان امروز سه‌شنبه در یک بیانیه دسته‌جمعی اعلام‌ کردند سازوکار حل اختلاف در برجام، سازوکار ماشه، را به دلیل آنچه «زیرپاگذاشتن توافق از سوی ایران» خواندند، به کار انداختند

نظرات

تیتردو

در حوزه دشتي و تنگستان
سرویس خبر جامعه آنلاین: عصر امروز محمدحسین بکمی در گفتگو با جامعه آنلاین خبر اعلام نامزدی اش برای انتخابات مجلس را تایید کرد. لینک کوتاه:
آرشیو

مقالات

حمید موذنی
عشق در سالهای وبا
حمید موذنی
درس های سریال تاج و تخت
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
حامد داراب
چرا داریوش آشوری روشنفکر است؟
محمدمهدی اردبیلی
غذا و وسوسه‌های شیطان
اسلاوی ژیژک
وقتی گزینه‌هایِ پیش‌ِ رو یکی از یکی بدترند
میشل فوکو
قدرتِ مقاومت‌کردن
حسام سلامت
در نقد اسطوره‌ی مردمِ همیشه خوب
حسین باقری
«فرو رفتنِ کلمه در فعلنِ پهلوها»
فرشاد پارسیان
حقوق و اخلاق در آرا بنتام
امیر محقق
۷ کتاب با موضوع «شهر» که باید بخوانیم
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
ساره واعظی لقب
«آبی یا صورتی»؟
آتنا مرکزی
نقش زنان در افزایش سرمایه های اجتماعی
آتنا مرکزی
خشونت علیه زنان: خشونت علیه جامعه
ملوین کانر
فرهنگ جوانان امروز ستایندۀ مرگ است
سمیرا بهزادی
فتوت ایرانی در دوره ایلخانی
محسن رنانی
فردا اول خلقت است
حمیدموذنی
یازدهم سپتامبر مبدا جهان جدید
ناصر فکوهی ۶۶
پیکان: ظهور و سقوط یک «افتخار ملی»
آتنا مرکزی
تبعیض جنسیتی در کابینه دوازدهم
مهدی یسری
مفهوم برنامه ریزی فرهنگی
ستاره تناور
مدنیت،شهروندی و کنش های معطوف به اخلاق
محمد رضا فولادی
چرخه حیات تروریسم جهادی در خاورمیانه
کیتی رویف
نویسندگان بزرگ چطور با مرگ زندگی کردند؟
محسن رنانی
جوانه‌های بلوغ در شمالِ جنوب
محمد فاضلی
کلنگ‌ها را غلاف کنید
نسرین ریاحی
مرزها در گام معلق لک لک ها
علی آتشی
جایی میان رمانس و خشونت
درک تامپسون
خودتان باشید
مهتا بذرافکن
چرا آب در ایران امنیتی شد؟
مسعود نیلی
در ضرورتِ کینه‌زدایی از سیاست
محمد فاضلی
باید خشمگین باشیم: بحران محیط زیست
تونی جات
از تاریخ چه آموخته‎ایم؟ احتمالاً هیچ
بهروز غریب‌پور
معلق در فضا
آتنا مرکزی
سهم زنان از امید
زیگمونت باومن
سلامتی و نابرابری
حمید موذنی
استاد ایرانی و آسیب شناسی چاپلوسی اجتماعی در ایران
اولریش بک و الیزابت بک‌گرنشایم
آشوب جهانی عشق
 
مصطفی ملکیان
در مصائب فقدان گفت و گو
آرشیو