ads1
ads3
تغییر رنگ سایت

شبکه های اجتماعی جامعه

آرشیو
آرشیو
آرشیو
Print This Post

اروپایی‌ها ماشه را چکاندند


بریتانیا و فرانسه و آلمان می‌خواهند از «ماشه»‌ بهره ببرند اما این ماشه چیست و چه‌گونه چکانده می‌‌شود؟

خبرگزاری رویترز،خبر داده بریتانیا، آلمان و فرانسه تصمیم گرفته‌اند امروز سازوکار ماشه را برای حل‌وفصل آن‌چه که اختلاف‌های موجود با ایران بر سر برجام خوانده‌اند، به‌کار بیاندازند.»

سازوکار ماشه یا سازوکار رسیدگی به اختلاف در برجام با اصرار آمریکایی‌ها در این توافق‌نامه گنجانده شده، تا به‌ادعای‌ آن‌ها، اگر ایران از برجام سرپیچی کرد، تحریم‌هایی بین‌المللی که با برجام، برچیده‌شده، دوباره بتوان بازگرداند.

سازوکار ماشه، که در بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام پیش‌بینی‌شده، هنگامی به کار می‌افتد یکی از طرف‌های برجام، اعتراض کند که طرف مقابل، به برجام پای‌بند نمانده.

اگر این اعتراض و اختلاف به‌ترتیب، در کمیسیون مشترک برجام؛ در سطح وزیران خارجی و؛ در کمیسیون داوری سه‌نفره حل نشود، کار به شورای‌امنیت سازمان ملل می‌کشد.

در شورای امنیت سازمان‌ملل هم نه پای‌بند‌بودن یا نبودن، بلکه «ادامه لغو تحریم‌هایِ پیش‌از برجام علیه ایران» به رای گذاشته می‌شود. شورای امنیت ۳۰روز وقت دارد تصویب کند که تحریم‌ها علیه ایران هم‌چنان معلق باشد وگرنه تحریم‌های پیش‌از برجام علیه ایران دوباره به کار می‌افتند.

با این حساب هریک از پنج عضو دائمی شورای‌امنیت می‌تواند درخواست ادامه داشتن لغو تحریم‌ها علیه ایران را وتو کند، و تحریم‌ها بازگردند.

کل فرآیند به‌کارگیری سازوکار ماشه تا بازگشت تحریم‌ها ممکن‌است ۶۵روز به‌درازا بکشد و البته شاید طرف‌های برجام، در هر مرحله، فرصت رسیدگی به اختلاف و اعتراض را تمدید کنند.

اروپایی‌ها رسما ماشه را چکاندند

▪فرانسه، انگلیس و آلمان امروز سه‌شنبه در یک بیانیه دسته‌جمعی اعلام‌ کردند سازوکار حل اختلاف در برجام، سازوکار ماشه، را به دلیل آنچه «زیرپاگذاشتن توافق از سوی ایران» خواندند، به کار انداختند

نظرات

تیتردو

حمید موذنی:
حمید موذنی، نویسنده، جامعه‌شناس و روزنامه‌نگار بوشهری می‌گوید: ضعف روزنامه‌نگاری ما به ضعف جامعه و نبود جامعه مدنی بر می‌گردد؛ تا زمانی که جامعه ضعیف باشد و لویاتان یا دولت، مقید به جامعه نشود، ما با ضعف مطبوعاتی روبه‌رو هستیم. الهام بهروزی، بوشهر: روز خبرنگار (۱۷ مردادماه) فرصت مغتنمی است برای دیدن و شنیدن افرادی […]
آرشیو

مقالات

اسلاوی ژیژک
به برهوتِ ویروسی (وایرال) خوش آمدید
محمد غمخوار
رفتار دوگانه کرونا در بوشهر
علی شیخ زاده
استندآپ کمدی و طنز در دنیای مدرن
احمدزیدآبادی
مجلس یازدهم؛ پدیده‌ای نوظهور؟
پدرام باقری
دو نکته درباره قتل رومینا
راضیه اشعثی
ما بر مخروبه ای از بنیان های زیستی نشسته ایم!!!
ایرن واعظ‌زاده
کامو و مفهوم عدالت
مبین کرباسی
هزارمیلیارد تومان کجاست؟
یاشار تاج‌محمدی
در سوگِ خویش‌کاران (تاملاتی در پروژه‌یِ فکریِ شاهرخِ مسکوب)
هانا موسوی
“جهان مد و کالا شدگی زنان “
مرتضی رضایی
به وقت تتلو… به وقت شجریان… به وقت گوگوش
اسلاوی ژیژک
پاندمیک؛ کرونا جهان را تکان می‌دهد
غزال ساکی
نقد فمینیستی شاهنامه
سید مسعود حسینی
نگاهی به “بیمار در بیمارستان”
آلن بدیو
در مورد وضعیتِ اپیدمی
اسلاوی ژیژک
ما گونه‌ای هستیم که به حساب نمی‌آید
نعمت الله فاضلی
به خانه برمی‌گردیم اما به کدام خانه؟
جواد کاشی
مرگ دورِهَم عروسی است
حمید موذنی
جهان و کرونا: امروز و فردا
روزبه آقاجری
میراث زنده یک مبارز سوسیالیست
امیر ارسلان ادیب
چه‌کسی در خانه نمی‌ماند؟
امین بزرگیان
بوردیو و خرید در مواقع اضطراری
مهسا اسدالله‌نژاد
نیروی چشم‌های خیره مردم
پدرام باقری
ما در وضعیتِ بی‌دولتی قرار گرفته‌ایم
امیر ادیب
دختران خیابان انقلاب و رهاسازی نیروی «امتناع»
جان ام بری
چگونه آنفلوآنزای دهشتناکِ ۱۹۱۸ در سراسر آمریکا شیوع یافت؟
پدرام باقری
دو نکته درباره پرسش و پاسخ در سنای آمریکا
سید مسعود حسینی
کورونا و کورا – مرگ و پروا
مهسا اسدالله‌نژاد
کرونا و دو مسئله‌ی «غیرطبیعیِ» آن
امیر ارسلان ادیب
آپارتاید کارگری
مصطفی مهرآیین
نابود کردن فرآیندها،نابود کردن زندگی و تولید خشونت
نوید کلهرودی
شرحی بر کتاب اندیشیدن و ملاحظات اخلاقی از هانا آرنت
سعید ربیعی
انقلاب لهستان: لخ‌والسا و اتحادیه‌ی کارگری
حمید موذنی
عشق در سالهای وبا
حمید موذنی
درس های سریال تاج و تخت
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
حامد داراب
چرا داریوش آشوری روشنفکر است؟
محمدمهدی اردبیلی
غذا و وسوسه‌های شیطان
اسلاوی ژیژک
وقتی گزینه‌هایِ پیش‌ِ رو یکی از یکی بدترند
میشل فوکو
قدرتِ مقاومت‌کردن
آرشیو