ads1
ads3
تغییر رنگ سایت

شبکه های اجتماعی جامعه

آرشیو
آرشیو
آرشیو
Print This Post

احمد زیدآبادی
این بار شکست پدرش را پیدا می‌کند؟

ای کاش حسن روحانی به جای این همه سخنرانی‌های تکراری و پرطمطراق به طور مشخص می‌گفت که چه کسی این کشور را اداره می‌کند!
شاید وی پاسخ دهد که به فرض هم که مشخص شد، چه فایده‌ای برای شما دارد؟ راست می‌گوید! البته که فایدۀ چندانی ندارد! اما حداقل‌اش این است که می‌توان مسئولیت عواقب یک تصمیم خاص را متوجه عامل اصلی آن کرد!
باز هم ممکن است آقای روحانی پاسخ دهد که خب، حالا به فرض که این کار را هم کردید، چه سودی دارد؟ مگر کسی پاسخ‌گویتان است؟ بله سودی ندارد و این را خودمان هم می‌دانیم اما با این همه، از سر کنجکاوی هم شده، دوست داریم بدانیم در این بلبشوی تصمیم‌گیری چه کسی مشخصاً مسئول چه کاری است.
مثلاً همین برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم. شخص روحانی گفته است باید برگزار شود اما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی. دیگران هم از برخی مقام های دولتی گرفته تا بعضی مراجع و وعاظ و مداحان و امامان جمعه هر کدام به فراخور حال خود نظری داده‌اند. آنچه مسلم به نظر می‌رسد این است که مراسم عزاداری خواه ناخواه برگزار می‌شود. این کار طبعاً عواقبی دارد. منظورم این است که سبب شیوع بیشتر کرونا می‌شود و یا به فرض نمی‌شود.اما اصلاً مشخص نیست که پیامدش را به پای چه کسی باید نوشت. اگر عزاداری‌ها سبب شیوع بی‌رویۀ کرونا شود، از شخص روحانی گرفته تا دیگر کسانی که بر انجام آن پافشای می‌کنند، به طور قطع خواهند گرفت که تقصیری متوجه آنها نیست بلکه تمام تقصیرات متوجه دیگران بخصوص عزادارانی است که شرایط مورد تأکید آنها مثل زدن ماسک و حفظ فاصلۀ فیزیکی را رعایت نکرده‌اند! اما اگر به فرض عزاداری‌ها تأثیر چشمگیر و تعیین‌کننده‌ای بر گسترش کرونا نداشته باشد، ناگهان از هر سو هزاران مدعی پیدا خواهد شد تا به قول خود چنین موفقیت بزرگی را به پای کرامت و درایت و آگاهی و بصیرتِ خاص خود بنویسند و تا می‌توانند مخالفان برگزاری مراسم را شماتت و سرزنش کنند!
ظاهراً مسئولان کشور ما اصرار دارند تا مصداقِ ضرب‌المثلِ “پیروزی هزار پدر دارد، اما شکست یتیم است” باشند، اما فراموش کرده‌اند که این ضرب‌المثل در دوران انقلاب در صنعت رسانه‌ای دیگر جواب نمی‌دهد و افکار عمومی از زیر سنگ هم که شده، پدر شکست را پیدا م‌ کنند و مُهر آن را بر جبین‌اش می‌نشانند.
عجالتاً اینکه ما فعلاً حسن روحانی را مسئول عواقب برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم می‌دانیم چون او علاوه بر آنکه از برگزاری مراسم جمعی به طور علنی دفاع کرده، ناسلامتی شخص اول اجرایی کشور هم محسوب می‌شود و اگر نخواهد مسئولیت برگزاری یا عدم برگزاری یک مراسم مذهبی را بپذیرد، دیگر چه فرقی با بقال سر کوچۀ ما دارد؟

اخبار مرتبط
نظرات

تیتردو

حمید موذنی
ویروس کرونا بیش از همه‌ی اعضای بدن، به سراغ دست‌ها‌یمان رفته است. بیش از هرچیز رعایت روش‌های بهداشتی و علی‌الخصوص شستن‌دست‌ها ضرورت پیدا کرده است. حتی پیام‌های تبلیغاتی مربوط به دست هاست: «دست ها را بیست ثانیه و به صورتی دقیق بشوئید» فروید ظاهرن به دلیل انتقال ویروس از دست هااست که ترس ما بیش‌تر […]
آرشیو

مقالات

اسلاوی ژیژک
به برهوتِ ویروسی (وایرال) خوش آمدید
محمد غمخوار
رفتار دوگانه کرونا در بوشهر
علی شیخ زاده
استندآپ کمدی و طنز در دنیای مدرن
احمدزیدآبادی
مجلس یازدهم؛ پدیده‌ای نوظهور؟
پدرام باقری
دو نکته درباره قتل رومینا
راضیه اشعثی
ما بر مخروبه ای از بنیان های زیستی نشسته ایم!!!
ایرن واعظ‌زاده
کامو و مفهوم عدالت
مبین کرباسی
هزارمیلیارد تومان کجاست؟
یاشار تاج‌محمدی
در سوگِ خویش‌کاران (تاملاتی در پروژه‌یِ فکریِ شاهرخِ مسکوب)
هانا موسوی
“جهان مد و کالا شدگی زنان “
مرتضی رضایی
به وقت تتلو… به وقت شجریان… به وقت گوگوش
اسلاوی ژیژک
پاندمیک؛ کرونا جهان را تکان می‌دهد
غزال ساکی
نقد فمینیستی شاهنامه
سید مسعود حسینی
نگاهی به “بیمار در بیمارستان”
آلن بدیو
در مورد وضعیتِ اپیدمی
اسلاوی ژیژک
ما گونه‌ای هستیم که به حساب نمی‌آید
نعمت الله فاضلی
به خانه برمی‌گردیم اما به کدام خانه؟
جواد کاشی
مرگ دورِهَم عروسی است
حمید موذنی
جهان و کرونا: امروز و فردا
روزبه آقاجری
میراث زنده یک مبارز سوسیالیست
امیر ارسلان ادیب
چه‌کسی در خانه نمی‌ماند؟
امین بزرگیان
بوردیو و خرید در مواقع اضطراری
مهسا اسدالله‌نژاد
نیروی چشم‌های خیره مردم
پدرام باقری
ما در وضعیتِ بی‌دولتی قرار گرفته‌ایم
امیر ادیب
دختران خیابان انقلاب و رهاسازی نیروی «امتناع»
جان ام بری
چگونه آنفلوآنزای دهشتناکِ ۱۹۱۸ در سراسر آمریکا شیوع یافت؟
پدرام باقری
دو نکته درباره پرسش و پاسخ در سنای آمریکا
سید مسعود حسینی
کورونا و کورا – مرگ و پروا
مهسا اسدالله‌نژاد
کرونا و دو مسئله‌ی «غیرطبیعیِ» آن
امیر ارسلان ادیب
آپارتاید کارگری
مصطفی مهرآیین
نابود کردن فرآیندها،نابود کردن زندگی و تولید خشونت
نوید کلهرودی
شرحی بر کتاب اندیشیدن و ملاحظات اخلاقی از هانا آرنت
سعید ربیعی
انقلاب لهستان: لخ‌والسا و اتحادیه‌ی کارگری
حمید موذنی
عشق در سالهای وبا
حمید موذنی
درس های سریال تاج و تخت
سعید ربیعی
فساد سیاسی، جزئی یا نظام‌مند؟
حامد داراب
چرا داریوش آشوری روشنفکر است؟
محمدمهدی اردبیلی
غذا و وسوسه‌های شیطان
اسلاوی ژیژک
وقتی گزینه‌هایِ پیش‌ِ رو یکی از یکی بدترند
میشل فوکو
قدرتِ مقاومت‌کردن
آرشیو